افزایش روند خروج دام سبک از استان

افزایش روند خروج دام سبک از استان
دهقانیاستاندار خراسان رضوی خواستار برنامه ریزی جدی و ایجاد مکانیزم هایی برای جلوگیری از خروج گوشت و دام زنده از استان به منظور افزایش ذخیره تولید و تنظیم بازار شد.
محمدحسین فروزان مهر در جلسه تنظیم بازار خراسان رضوی با اشاره به این که سالانه ۶هزارتن گوشت قرمز از استان خارج می شود و روند خروج دام زنده از استان رو به افزایش است، گفت؛ دلیل ندارد وقتی قیمت گوشت در مشهد بالاست، برای جلوگیری از خروج دام از استان اقدام نشود. اگر از استان گوشت و یا دام زنده خارج می شود باید مازاد نیاز استان باشد.
وی افزود: تنظیم بازار با کار کارمندی پیش نمی رود باید به طور جدی تری این مهم دنبال شود. وی متذکر شد: اگر برای تنظیم بازار نیاز است که گوشت وارد شود، در این باره بانک اعلام آمادگی کرده است سریع وارد کار شوید تا در اسرع وقت در صورت نیاز، واردات انجام شود.
وی با اشاره به این که باید کارها عملیاتی باشد و نباید با رقم ها بازی کنیم، گفت: هفته آینده باید وضعیت دقیق میزان تولید، مصرف و سرانه مصرف در سال تهیه و در جلسه اعلام شود تا استانداری بر اساس آن برنامه ریزی کند.
تناقض های آماری جوجه ریزی
وی به تناقض های آماری سازمان های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان اشاره کرد و گفت: وظیفه همه ما تنظیم بازار است؛ باید میزان تولیدات داخل استان را در نظر بگیریم و در صورت نیاز نسبت به واردات اقدام کنیم تا به تولید آسیبی نرسد. وی افزود: باید آمار جوجه ریزی دقیق مشخص شود تا متناسب با آن برای تنظیم بازار گوشت مرغ برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: وقتی میزان سرانه مصرف مشخص شود، می توانیم بازار را به راحتی تنظیم کنیم.
وی خواستار نگاه تحلیلی به وضعیت تولید و عرضه میزان مصرف محصولات پروتئینی شد و گفت: آمار ارائه شده در جلسه توصیفی است.
وی یادآور شد: تا کی می توانیم از مرغ وارداتی استفاده کنیم؟ بخش تولیدی ما باید بتواند نیاز داخل را تامین کند.
وی با بیان توانمندی های استان یادآور شد: با توجه به این که اعداد و رقم های تولید در استان منفی است، واقعاً برای من جای سوال است که چرا با این اوضاع باید دام زنده و گوشت از استان خارج شود.
وی اذعان داشت: اگر نظام توزیع مشکل داشته باشد نمی توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم. باید برای پراکنش سیستم های توزیعی فکری کنیم.
ضرورت شناسایی نظام دقیق توزیع
وی گفت: باید برای ایام پیک زائر مانند نوروز و ۲۸صفر نظام توزیع دقیقی شناسایی شود تا در این راستا کار کارشناسی انجام شود.
رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به عملکرد کشتارگاه صنعتی مشهد گفت: در ۸ماهه امسال کشتاردام سبک ۴۹درصد و کشتار دام سنگین نیز ۹درصد افزایش داشته است.
حمیدرضا رجوعی افزود: در ۸ماهه سال گذشته ۱۲۳ هزار راس دام سبک و امسال ۷۴هزار راس دام سبک از استان خارج شده است.
وی گفت: خروج دام در مهر سال قبل ۳۷هزار راس دام بوده و در مهر امسال به ۶۵هزار راس افزایش یافته است. آبان سال ۹۰ نیز حدود ۳۸هزار راس خروجی دام داشته ایم که آبان ماه امسال به ۷۰هزار راس رسیده است که از روند رو به رشد خروج دام زنده از استان حکایت دارد.
وابسته به گوشت منجمد گوسفندی نیستیم
وی به مقایسه عرضه گوشت گوسفندی در سال قبل و امسال اشاره کرد و گفت: عرضه روزانه گوشت گوسفندی در سال ۹۰ حدود ۶۰ تن بوده که برآیند کشتارگاه های استان و ورود گوشت منجمد به داخل استان است و در استان وابسته به گوشت منجمد نیستیم اما در دام سنگین وابسته هستیم.
وی تصریح کرد: در سال جاری عرضه گوشت گوسفندی به ۹۰ تن افزایش یافته است. در زمینه عرضه گوشت گوساله رشد منفی بوده است و روزانه ۱۰ تن نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی هم با اشاره به تفاوت قیمت گوشت گاو و گوسفند گفت: قیمت گوشت گاو و گوساله از گوسفند در استان بالاتر است.
جمشیدی افزود: با این که قیمت گوشت گاو و گوساله در مشهد از گوشت گوسفند بالاتر است نسبت به میانگین کشوری هم بالا است. این در حالی است که از استان دام خارج می شود و روند خروج هم افزایش یافته است.
نرخ گوشت گاو و گوساله در مشهد نسبت به میانگین کشور بالاتر است
وی گفت: مردم خرید گوشت گوسفند را به گوشت گاو و گوساله ترجیح می دهند با این حساب نرخ گوشت گوسفندی باید از گاو و گوساله بالاتر باشد ولی این طور نیست. از طرفی نرخ گوشت گاو و گوساله در مشهد نسبت به میانگین کشور بالاتر است که این موارد برای کمیسیون سوال برانگیز است.
کمبود تولید سالانه 19هزار و ۳۷۵ تن گوشت مرغ
کارشناس مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: سرانه مصرف گوشت مرغ ۲۲ کیلوگرم در نظر گرفته شده است که بر این اساس در ایام پیک زائر در مشهد هفته ای ۲ هزار و ۸۰۰ تن و در دیگر ایام هفته ای ۲ هزار و ۳۲۵ تن گوشت مرغ توزیع می شود.
جواد خوانساری افزود: با بررسی هایی که انجام داد ه ایم میانگین مصرف سرانه گوشت مرغ در طول سال کمتر از این میزان است و در مجموع در سال ۱۹ هزار و ۳۷۵ تن کمبود گوشت مرغ داریم که باید در این زمینه هم برنامه ریزی کرد.
برنامه ریزی برای یک میلیون و 500 هزار جوجه ریزی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت:برنامه ای که در حال حاضر با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره مصرف سرانه گوشت مرغ تنظیم شده ۲۲ کیلوگرم است ولی براساس مصرف سرانه ۲۰ کیلوگرم کمبود نداریم.
مهندس صفرپور افزود: میانگین جمعیت استان را ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پیش بینی کرده ایم که در برخی از ماه های سال افزایش جمعیت داریم که باید ذخیره سازی شود.
وی با اشاره به این که ۳ سال است در استان توسعه کمی انجام نمی شود، افزود: با پی گیری های انجام شده، برای افزایش جوجه ریزی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه برنامه ریزی شده است که تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری می رسد.
وی گفت: ۱۲ میلیارد تومان به مرغداران برای پیشرفت سیستم اتوماسیون مرغ داران در استان اختصاص یافته و هزینه شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com