افزایش تقاضا، دلالی و قاچاق، عوامل گرانی گوشت گوساله هستند

افزایش تقاضا، دلالی و قاچاق، عوامل گرانی گوشت گوساله هستند
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: افزایش تقاضای مصرف، وجود دلالان و قاچاق، عوامل اصلی گرانی گوشت گوساله هستند.
ˈسعید سلطانی سروستانیˈ افزود: طی سال های گذشته به دلیل گرانی گوشت گوسفندی مردم به سمت مصرف گوشت گوساله روی آوردند که همین امر موجب تغییر فرهنگ استفاده از محصولات پروتئنیی و گوشت قرمز شده است.
وی گفت: به دلیل تغییر فرهنگ مصرف گوشت قرمز هم اکنون میزان تقاضا برای مصرف گوشت گوساله بیش از میزان تقاضا برای مصرف گوشت گوسفندی شده است.
وی تصریح کرد: طی سالهای گذشته حدود 40 درصد گوشت مصرفی مردم را گوشت گوساله و مابقی را گوشت گوسفندی تشکیل می داد در حالی که هم اکنون این میزان مصرف به 50 درصد رسیده است.
وی افزایش قاچاق گوساله زنده به کشور ترکیه را یکی دیگر از دلایل گرانی این محصول برشمرد و اظهارداشت: با توجه به پتانسیل های موجود کشور به جای این که گوشت گوساله مورد نیاز در داخل تولید شود به دلیل به صرفه نبودن پرواربندی، بخش عمده ای از گوساله زنده پس از گرفتن از شیر به کشور ترکیه قاچاق می شود.
وی گفت: همچنین بخشی از گوشت گوساله مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد که این امر نیز لطمه جبران ناپذیری به تولید این محصول در کشور وارد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اضافه کرد: طی سالهای گذشته با افزایش قیمت گوشت گوساله در کشور ترکیه و به صرفه نبودن پرواربندی در کشور عده ای به قاچاق گوساله زنده به کشور ترکیه مبادرت کردند که این امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان این محصول ایجاد کرده بود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: هم اکنون هر کیلوگرم لاشه گوشت گوساله، 16 هزارتومان و هر کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی به قیمت 16 هزارو 500 تومان از تولید کنندگان خریداری می شود.
سلطانی دلالان را عامل گرانی گوشت قرمز دانست و تصریح کرد: طی ماه های گذشته با وجود افزایش هزینه ها و مشکلات تولید، قیمت خرید این محصول از تولید کنندگان ثابت بوده اما این محصول با قیمت بالایی به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد.
وی با بیان این که تولید گنندگان گوشت قرمز سودچندانی دریافت نمی کنند گفت: دلالان و واسطه گران تنها عاملان گرانی گوشت قرمز در بازار مصرف هستند که در این راستا دولت باید برای کاهش ضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهایی چاره ای بیندیشد.
سلطانی افزود: با کاهش واردات گوشت گوساله و جلوگیری از قاچاق گوساله زنده پیش بینی می شود میزان تولید این محصول در کشور افزایش یابد.
سلطانی تاکید کرد: معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی تولید گوشت قرمز در کشور، طرح ارایه تسهیلات ارزان قیمت پرواربندی ها را به کارگروه ستاد تنظیم بازار ارایه داد که با تصویب این طرح تسهیلات ارزان قیمت در اختیار پرواربندی های کشور قرار خواهد گرفت.
وی گفت: تاکنون مبلغی در حدود 900 میلیارد تومان با ارز دولتی برای واردات گوشت گوساله اختصاص می یافت که طبق مصوبه این کارگروه این مبلغ در اختیار پرواربندی های کشور قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: طرح فعال سازی پروابندی های نیمه فعال و غیرفعال در استان تهران اجرایی شده و موفقیت هایی را در این زمینه بدست آورده است و هم اکنون به دنبال تعمیم این طرح در سایر استان های کشور هستیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com