افزایش 60 درصدی تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی

افزایش 60 درصدی تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: با اجرای 'طرح پرواربندی دام عشایری' در این استان امسال میزان تولید گوشت قرمز در این بخش تا 60 درصد افزایش می یابد.
'حسین صفرپور' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پارسال 12 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی تولید شد اما امسال پیش بینی می شود این رقم به 20 هزار تن افزایش یابد.
وی گفت: 'طرح پرواربندی دام عشایری' پارسال با هزینه 100میلیارد ریال به صورت آزمایشی در خراسان رضوی اجرا شد که آثار ارزشمندی در پی داشت لذا این طرح امسال به صورت کشوری اجرایی شده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی افزود: در این چارچوب دام عشایر پس از پرواربندی، توسط شبکه اتحادیه های عشایری خریداری و به کشتارگاه فرستاده و گوشت آن بطور مستقیم با قیمت مناسب به بازار عرضه می شود.
وی با اشاره به تعیین سهمیه اعتبار 260 میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای 'طرح پرواربندی دام عشایری' در خراسان رضوی گفت: این اعتبار در قالب تسهیلات در اختیار عشایر دامدار قرار می گیرد تا ناچار به فروش آن واسطه ها نشده و با استفاده از تسهیلات نهاده های مورد نیاز را تامین و دام را پروار نمایند.
صفرپور افزود: پیرو هماهنگیهای انجام شده با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان رضوی علوفه استاندارد با کیفیت بالا برای این بخش تامین می شود که با این اقدامات طول دور پرواربندی از 150 روز به کمتر از 100 روز کاهش یافته است.
وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده پارسال هر دوره پرواربندی 50 راس دام برای خانوارهای عشایری 40 میلیون ریال افزایش درآمد در پی داشت.
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی افزود: از ابتدای امسال تاکنون با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و تاثیر مستقیم آن بر بخش عشایری، 12 هزار تن علوفه دامی به ویژه جو به صورت مدتدار شش ماهه در اختیار عشایر قرار گرفته است.
32 هزار نفر عشایر خراسان رضوی با 6500 خانوار جمعیت در قالب 35 طایفه، دارا بودن 900 هزار راس دام و تولید 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.
بر این اساس جمعیت عشایری خراسان رضوی با جمعیتی کمتر از یک درصد کل جمعیت استان 15 درصد دام منطقه را در اختیار دارند. عشایر خراسان رضوی همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا کوچ خود را از اواسط آبان ماه به مناطق قشلاقی آغاز می کنند.
عشایر برون کوچ شهرستان قوچان کوچ خود را به خارج از خراسان رضوی به مناطق قشلاقی استان گلستان با مسافتی 400 کیلومتر و عبور ازشهرستانهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایلراههای شلمی و خشتلی بین 30 تا 40 روز طی طریق نموده و در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان شامل دشت تقر، قاپلان دره، ابوساری و آب شیرین مستقر می شوند.
سایر عشایر خراسان رضوی 'درون کوچ بوده' لذا از شهرستانهای درگز، سبزوار، نیشابور، بردسکن، خواف، چناران و مشهد کوچ خود را به مناطق گرمسیری(قشلاق) واقع در شهرستانهای سرخس، بخش رضویه مشهد، کلات و حوزه هایی از همان شهرستانها آغاز می کنند. عشایر با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در مناطق قشلاقی در داخل و خارج استان خراسان رضوی از فروردین ماه کوچ مجدد خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com