افزایش 50 درصدی تولید و عرضه مرغ در آذربایجان شرقی

افزایش 50 درصدی تولید و عرضه مرغ در آذربایجان شرقی

با انجام پروژه ساماندهی تولید و عرضه گوشت مرغ در استان آذربایجان شرقی، میزان تولید و عرضه گوشت سفید 50 درصد افزایش میابد.به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان در جلسه شورای مدیران سازمان، با اشاره به اینکه در نظر داریم در صورت تامین اعتبارات پیشنهادشده در پروژه، با همکاری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی پروژه ساماندهی تولید و عرضه گوشت مرغ را به مرحله اجرا درآوریم، گفت: با انجام این پروژه، تعداد جوجه ریزی در سال، از 46/3 دوره به شش دوره درسال و جوجه ریزی سالانه نزدیک به 14 میلیون قطعه و میزان تولید گوشت 28 هزار و 500 تن افزایش خواهد یافت.
دکتر مسعود محمدیان با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه، سرانه تولید گوشت مرغ از 4/14 به 22 کیلوگرم افزایش میابد، افزود: همچنین با انجام این طرح علاوه بر کاهش مصرف دان، طول دوره پرورش مرغ از 52 روز به 45 روز کاهش یافته و میزان تلفات نیز از هشت درصد به چهار الی پنج درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه این پروژه فقط در مرغداریهای دارای پروانه بهره برداری اجرا خواهد شد، افزود: بر اساس این پروژه، بانک کشاورزی تسهیلات نقدینگی مرغداران را در اختیار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به عنوان مجری پروژه قرار داده و صندوق نیز بر اساس قرارداد منعقده با تعاونیهای مرغداران گوشتی، نسبت به پرداخت هزینه های لازم جهت تامین نهاده های مورد نیاز تولید (جوجه یک روزه و دان آماده مرغ) توسط تعاونیها اقدام کند.
محمدیان با اشاره به 174 میلیارد ریال تسهیلات نقدینگی مورد نیاز جهت اجرای این پروژه گفت: کلیه واحدهای مرغداری فاقد پروانه بهره برداری تا دو سال بعد از تصویب این قانون موظفند نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند و سازمان نیز پس از انقضای این مهلت، با هماهنگی مراجع قضائی و انتظامی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل خواهد آورد. به رغم این مصوبه قبل از اینکه واحدی پلمپ شود، قصد داریم تا نسبت به اصلاح و ارایه راهکارهای لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند.
عباس فرد مرادی نیا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان نیز با اشاره به اینکه با انجام این پروژه در صدد حذف عوامل متعدد واسطه گری درحد فاصل درب مرغداری تا فروشگاه هستیم، گفت: یکی از نتایج مثبت این پروژه پایین آوردن قیمت گوشت آماده طبخ و از طرف دیگر ایجاد نوعی تضمین به مرغداری طرف قرارداد نسبت به برداشت مرغ تولیدی در موعد مقرر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اکثر واحدهای مرغداری استان قدیمی و یا فرسوده بوده و بعلت عدم جایگزینی این تجهیزات با سیستمهای جدید و خصوصا تکنولوژیهای مدرن، میزان هدررفت دان و گرما بالا است، افزود: قدمت بالای سالنهای مرغداری و فرسوده بودن تجهیزات موجود، سبب کاهش بهره وری تولید در واحدهای مرغداری گوشتی استان می شود. لذا با انجام پروژه اخیر نه تنها نسبت به نوسازی واحدهای تولید مرغ گوشتی اقدام می شود، بلکه مشکلات ناشی از عدم تامین نقدینگی و ترس تولیدکنندگان و عدم اطمینان از فروش محصول تولیدی برطرف می شود.
بشیر جعفری، رییس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با بدهکار بودن اکثر مرغداریهای استان به سیستم بانکی، امکان استفاده مناسب از تسهیلات نقدینگی وجود ندارد، افزود: این صندوق آماده است در صورت تحقق این پروژه، سازمان جهاد کشاورزی استان را در تحقق افزایش 50 درصدی تولید گوشت سفید یاری رساند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com