اغلب فعالان مرغداریهای گلستان غیرمتخصص هستند

اغلب فعالان مرغداریهای گلستان غیرمتخصص هستند

 مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: بیشتر فعالان و مرغداریهای استان افراد غیرمتخصص در این رشته هستند و این واحدها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. 

به گزارش خبرنگار مهر، احمد طبرسا در نشست مشترک با جهاد کشاورزی و فعالان صنعت مرغداری استان افزود: با توجه به بالا رفتن سرانه مصرف گوشت مرغ و افزایش تعداد واحدهای تولیدی در سطح استان و همچنین بهبود تکنولوژی پرورش طیور گوشتی مشکلات عدیده ای این صنعت را تهدید می کند.
وی اظهار داشت: بیشتر مرغداران استان افراد غیر متخصص در این رشته بوده و برخی مرغداری ها از مسئول فنی (دکتر دامپزشک) استفاده نمی کنند که این امر سبب افزایش نکات غیر بهداشتی در مرغداریها و بروز برخی مشکلات از جمله تلفات غیرعادی در سطح مرغداری های استان شده است.
حسین مهینی مسئول اداره طیور دامپزشکی گلستان، در خصوص بیماری های تنفسی طیور از جمله نیوکاسل و برونشیت، تعداد کانون های گزارش شده، معدوم سازی برخی فارم ها و تعداد تلفات، وضعیت کنونی فارم های طیور، رعایت مسائل قرنطینه ای، نحوه حمل بهداشتی طیور به کشتارگاهها همچنین معدوم سازی تلفاتدر مرغداری ها توضیحاتی داد.
در این جلسه مصوب شد،  جلوگیری از عرضه مرغ زنده صنعتی در بازار با همکاری نیروی انتظامی، سد معبر شهرداری،  پرهیز از رها سازی تلفات مرغداری ها در خارج از فارم های مرغداری با همکاری اداره راه ، فرمانداری ها و دهیاری های روستاها صورت گیرد.
اصلاح ساختار مرغداریها و تعطیلی واحدهای غیرمجاز با همت امور دام جهاد کشاورزی استان و شهرستانها ، اداره کل محیط زیست استان و شبکه های بهداشت در سطح شهر و خانه های بهداشت روستاها،     توقف توسعه کمی مرغداریها در یک  مقطع زمان 5-3 ساله علی رغم  مستعد بودن استان در این صنعت با همکاری جهاد کشاورزی استان و محیط زیست از دیگر مصوبات است.
ارتقا سریع ضوابط بهداشتی کلیه کشتارگاههای طیور،کارخانجات خوراک دام و طیور،  فراوری کود مرغ و حمل بهداشتی کود با همکاری صمیمانه فرماندهی نیروی انتظامی استان و کنترل کامل جوجه ریزی از طریق مسئولان فنی هر واحد توسط شبکه های دامپزشکی و رعایت فاصله بین دو جوجه ریزی به مدت حداقل 30 روز در صورت وجود بیماری از دیگر بندهاست.
استفاده از بیمه اجباری برای کلیه فارم های گوشتی با همکاری صندوق بیمه کشاورزی و دام و طیور نیز از دیگر مصوبات است.

 

 
نظرات شما
  •  

    مهندس مقصود باقرزاده گفت : ۹۰/۰۳/۰۹

    سلام
    مرغداران گلستان اکثرا سرمایه دارانی هستند که از مدیریت نوین طیور اگاهی کمی دارند ÷یشنهاد بنده به انها استفاده از کارشناسان پرورش طیور است که خود بنده کارشناس پرورش طیور که اماده همکاری با مرغداران گرامی میباشم .
    شماره تماس 09362757911
    ایمیل only2011mb@yahoo.com

    پاسخ...
  •  

    مهندس مقصود باقرزاده گفت : ۹۰/۰۶/۲۸

    آسیت بیشتر در جوجه های با سرعت رشد بالا بروز نموده و یک مشکل جدی برای صنعت پرورش طیور محسوب میشود . نشانه اصلی آن تجمع غیر طبیعی مایعات در حفرات بدن میباشد . تافات ناشی از این بیماری حدود 5 تا 12 درصد است که ممکن است تا 25 درصد نیز برسد. کمبود اکسیژن عامل اصلی بروز آسیت در جوجه های گوشتی بوده و هر عاملی که باعث نا هماهنگی و عدم تعادل بین میزان اکسیژن فراهم شده در بدن شود منجر به هیپوکسی میگردد . عواملی که بر سلامت قلبی – ریوی تاثیر میگذارند سبب تشدید بروز آسیت میشوند . با مدیریت صحیح ( تغذیه ، تهویه ، بهداشت و ...) میتوان تا حد زیادی از وقوع آسیت جلوگیری کرد .

    پاسخ...
  •  

    مهندس مقصود باقرزاده گفت : ۹۰/۰۶/۲۸

    استفاده از جیره های پر انرژِی ( پلت ) خصوصا در زمان تغییر جیره از جیره آغازین به جیره رشد مساله ساز است . تعادل و کیفیت منبع پروتئین نیز بسیار مهم میباشد زیرا دفع نیتروژن اضافی از بدن به سوختن و صرف اکسیژن نیاز دارد و کابولیسم پروتئین اضافی باعث ساخت اسید اوریک و چربی خواهد شد که ساخت آنهابه اکسیژن زیادی احتیاج دارد . کمبود ویتامین e و سلنیوم ، وجود مایکوتوکسین ها در جیره و استفاده از پودر ماهی با میزان بالای هیستامین ( 200 قسمت در میلیون ) نیز باعث بروز آسیت میگردد . تغذیه آزاد و در حد اشتهای پرندگان در مقایسه با تغذیه محدود موجب بروز آسیت بیشتری میگردد.افزایش سدیم جیره تعدل آب و الکترلیت ها را به هم میزند که محدود کردن سدیم جیره به 19/ درصد موجب کمتر شدن آسیت میشود.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com