اعمال محدودیت نوری، عملکرد جوجه های گوشتی را بهبود می بخشد

اعمال محدودیت نوری، عملکرد جوجه های گوشتی را بهبود می بخشد
اعمال محدودیت نوری علاوه بر اینکه روشی مناسب جهت بهبود عملکرد جوجه های گوشتی است، سبب کاهش هزینه تولید و سود اقتصادی بالاتر شده و به حفظ ایمنی پرنده و کاهش ناهنجاری های متابولیک کمک می کند. 
به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناس ارشد پرورش طیور در این باره گفت: نور یکی از عوامل محیطی بسیار تاثیرگذار بر عملکرد طیور است که اغلب به ویژه در پرورش جوجه های گوشتی مورد کم توجهی قرار می گیرد. با گذشت چند دهه از توسعه مرغ لاین گوشتی (آرین) در کشور، تا کنون برنامه نوری مناسب برای جوجه های گوشتی تجاری این سویه تدوین نشده است. لذا در این آزمایش با استفاده از طرح کاملا تصادفی تاثیر چهار برنامه نوری در هشت تکرار شامل 1- نور دایم (متداول) 2- کاهش و افزایش ناگهانی 3- کاهش و افزایش تدریجی و 4- متناوب (یک ساعت روشنایی - سه ساعت تاریکی) بر عملکرد، ناهنجاریهای بینایی، سیستم ایمنی و ناهنجاریهای متابولیک 320 قطعه جوجه گوشتی در طول شش هفته بررسی شد.
مرضیه رحمانی در خصوص نتایج به دست آمده افزود: استفاده از برنامه نوری متناوب به طور معنی داری باعث بهبود ضریب تبدیل غذایی شد. میزان تلفات در گروه افزایشی ناگهانی به طور معنی داری پایین تر از سایر گروهها بود. شاخص کارایی تولید نیز در گروه متناوب بالاتر از سایر گروهها بود. همچنین میزان سود اقتصادی در گروه متناوب نسبت به گروه افزایشی تدریجی بالاتر بود.
وی خاطرنشان کرد: در نتایج پاسخ سیستم ایمنی در نوبت اول آغشته سازی پوست به دی نیتروکلروبنزن، مشاهده شد که میزان تغییر ضخامت پوست در گروه متناوب و افزایشی تدریجی به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد است، اما تفاوت معنی داری از این نظر بین گروه افزایشی ناگهانی و شاهد دیده نشد. درصد شاخص آسیتی بین گروه متناوب و شاهد اختلاف معنی داری نداشت اما در گروههای افزایشی به طور معنی داری پایین تر از گروه شاهد بود. از نظر شکنندگی گلبولهای قرمز (EOF) گروه متناوب به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود. تعداد گلبولهای قرمز در گروههای افزایشی به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود.
رحمانی در پایان تاکید کرد: طبق نتایج، به نظر می رسد که اعمال محدودیت نوری علاوه بر اینکه روشی مناسب جهت بهبود عملکرد جوجه های گوشتی است، سبب کاهش هزینه تولید و سود اقتصادی بالاتر شده و به حفظ ایمنی پرنده و کاهش ناهنجاریهای متابولیک کمک می کند. با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، کاربرد برنامه نوری متناوب و کاهش – افزایش تدریجی در پرورش جوجه های گوشتی آرین توصیه می شود.
گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر محمدامیر کریمی ترشیزی عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.
 
کلمات کلیدی نور روشنائی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com