اعمال سیاست‌های نادرست منجر به نوسان قیمت تخم‌مرغ شده است

اعمال سیاست‌های نادرست منجر به نوسان قیمت تخم‌مرغ شده است
رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه علت نوسان در قیمت تخم‌مرغ، زیاده‌خواهی مرغدار نیست، گفت: اعمال سیاست‌های نادرست منجر به نوسان قیمت تخم‌مرغ شده است.
محمد منتظمی در خصوص نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار، اظهار کرد: بی‌ثباتی قیمت تخم‌مرغ در سطح بازار می‌تواند ناشی از روند رو به رشد نرخ دان باشد که 75 درصد آن از منابع خارج تامین می‌شود.
وی افزود: تغییرات نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت‌ها، شرایط فصلی، افزایش قیمت جهانی نفت و بالاخره تغییرات ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند از جمله عوامل نوسانات قیمت تخم مرغ باشد.
وی بیان کرد: تخم‌مرغ محصولی نیست که به صورت رسمی افزایش قیمت آن پذیرفته و یا رد شود، تخم‌مرغ جزء کالایی محسوب می‌شود که کاملا تابع شرایط عرضه و تقاضاست و اگر در مقطعی قیمت برای آن تعیین می‌شود، به دلیل آن است که قیمت آن به حد غیر قابل تحمل می‌رسد.
منتظمی تصریح کرد: لازم است شرایط بازار کنترل و تخلف واسطه‌ها به حساب مرغدار گذاشته نشود و اگر نرخ تخم‌مرغ چند درصد افزایش یابد، باید قبول کرد که اتفاقی افتاده است، از جمله اینکه هزینه‌های جیره غذایی طیور که قسمت اعظمی از هزینه‌های یک مرغداری را تشکیل می‌دهد، هر روز رو به افزایش است.
به گفته رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی، هرگونه نوسان قیمت مواد اولیه تغذیه طیور اثر قابل توجهی بر قیمت تمام شده تخم‌مرغ در سبد غذایی مصرف‌کننده در بازار دارد.
وی افزود: در حدود 85 درصد هزینه‌های تولید در بخش مرغ تخم‌گذار متعلق به هزینه مربوط به غذای طیور است، که در چند ماه گذشته تا 70 درصد افزایش یافته است و نرخ سویا هر کیلو مبلغ 740 تومان و ذرت 550 تومان در تاریخ صنعت مرغ تخم‌گذار بی‌سابقه بوده است.
منتظمی در ادامه یادآور شد: امروز نرخ خرید تخم‌مرغ از قیمت تمام شده تولید پایین‌تر است که ایجاب می‌کند یک رابطه منطقی بین قیمت بازار و قیمت تمام شده فراهم شود.
وی بابیان اینکه امروز زمانی نیست که تولیدکننده همانند چند سال گذشته دان مورد نیاز طیور را اعتباری خرید کند، عنوان کرد: دلالان و رانت‌خواران به مرغدار اعتماد ندارند و دان را به نرخ آزاد و به طور نقدی و به دلخواه می‌فروشند.
وی ادامه داد: بانک‌ها تحریم هستند و اوضاع ارز و قیمت جهانی در برزخی غیر قابل پیش‌بینی قرار دارد، لذا با تورم به وجود آمده چگونه می‌توان قیمت تخم‌مرغ را ثابت نگه داشت.
رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان گفت: عدم تجدید نظر در تامین نقدینگی، عدم پرداخت تسهیلات جهت تجهیز و بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی که می‌تواند تا 50 درصد هزینه‌های سوخت را کاهش دهد، عدم دسترسی به صنایع تبدیلی و فرآوری و اعمال تعرفه برای صادرات تخم‌مرغ هر یک از این مولفه‌ها می‌تواند در تعیین نرخ موثر باشد.
وی عنوان کرد: خراسان رضوی با تولیدی روزانه بالغ بر 250 تن تخم‌مرغ از پتانسیل و ظرفیت خوبی برخوردار است و این ظرفیت به آسانی به دست نیامده، بلکه فرآیندی از هماهنگی و تعامل متولیان امر تولید و تنظیم بازار است.
 
نظرات شما
  •  

    اسد گفت : ۹۰/۱۱/۳۰

    آقای منتظمی برید ببینید وارد کننده مواد اولیه دان چه کسانی هستند و از کجاها مواد اولیه می خرند و نفع مالی شان کجاست !!! بعداً فرمایش بفرمائید . وقتی دنیا با اقتصاد ناقص و بیمار روبروست چگونه ما مواد اولیه گران میخریم ؟!!! وقتی روی همه اقلام مواد و دانه های روغنی و حتی صنایع دنیا تخفیف قائل میشود تا مشتریان خود را حفظ کنند و تولیداتشان روی زمین نماند ، چگونه ما گران میخریم ؟!!! پس بروید و ببینید سوراخ کجاست ؟؟؟ ببینید چه کسانی از این سوراخ ها بهره می برند ؟؟؟ چه مبالغی به جیب آنها میرود که مواد اولیه گران به ایران وارد کرده و به خورد تولید کننده بدبخت و بیچاره و درمانده میدهند . کلاً چرا واردات مواد اولیه دان از انحصار بودن خارج نمیشود ؟!!! و خیلی سئوالات دیگر که اگر جوابهایش را دنبال بفرمائید ، دیگر به خودتان اجازه نمی دهید مطالب بالا بلند ایراد بفرمائید . واسلام

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com