اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تثبیت قیمت شیر را به دامدار بدهید

اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تثبیت قیمت شیر را به دامدار بدهید
رئیس اتحادیه سراسری دامداران گفت: اگر اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان تثبیت قیمت شیر به بخش تولید داده شود، نتیجه بهتری در جلوگیری از رانت خواهد داشت.
سیروس روستا با بیان اینکه 2 سناریو برای تحویل اعتبار 300 میلیارد تومانی تثبیت قیمت شیر وجود دارد، گفت: سناریوی اول این است که 300 میلیارد تومان برای متعادل کردن قیمت علوفه و نهاده به بخش تولید داده شود.
رئیس اتحادیه سراسری دامداران افزود: در این حالت با کاهش قیمت علوفه و نهاده، قیمت تمام شده شیر خام کاهش می‌یابد و محصول فرآوری شده لبنی نیز با قیمت کمتری به دست مردم می‌رسد.
وی ادامه داد: سناریوی دوم این است که 300 میلیارد تومان به کارخانه‌های لبنی داده شود، اما آنها شیر و محصولات لبنی را بدون افزایش قیمت به مردم تحویل دهند و شیر خام را با قیمت بالاتری از دامدار خریداری کنند.
روستا در تحلیل این دو سناریو گفت: در حالتی که 300 میلیارد تومان را به دامداران بدهند، همه آن در بخش تولید شیر که حلقه اول است، هزینه می‌شود و در افزایش تولید هم بسیار موثر خواهد بود و از بسیاری از رانت‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌شود.
وی گفت: در صورتی که این اعتبار به کارخانه‌ها داده شود، نگرانی وجود دارد که هر پولی را دولت با تاخیر به کارخانه‌ها بدهد به حساب 300 میلیارد تومان تثبیت قیمت شیر بگذارند و قیمت را افزایش دهند.
روستا در ادامه به وضعیت تولید شیر دامداران افزود: دامداران اکنون نیز با شرایط سختی تولید می‌کنند، قیمت مصوب 1110 تومان با نرخ علوفه قبلی بود، در حالی که بعد از این مصوبه قیمت سویا از 1050 به 1850 ، قیمت جو از 600 به 800 و ذرت از 700 به 850 تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌ها شیر را با میانگین قیمت 1000 تومان خریداری می‌کنند.
رئیس اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا می‌شود، خرید تضمینی شیر را لحاظ کنند، زیرا زمزمه تحویل نگرفتن شیر از سوی کارخانه‌ها وجود دارد و تولید کنندگان مشکلات زیادی در تحویل شیر به کارخانه‌ها دارند.
به گزارش فارس هیئت دولت 300 میلیارد تومان برای تثبیت قیمت شیر و فراورده‌های لبنی اختصاص داده است اما در اینکه این اعتبار به بخش تولید یا کارخانه‌های لبنی داده شود، نظرهای متفاوتی وجود دارد.

 
نظرات شما
  •  

    حمیدرضابهرامی گفت : ۹۲/۱۰/۲۳

    اگر 300میلیاردبه کارخانجات شیرداده شود این کارخانجات به عوض خرید شیرازدامداران شیرخشک خارجی می خرند وبه دامداران می گویند شیرشما گران است به ماصرف نمی کند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com