اصلاح نژاد دام ها راهی برای رونق دامداری/ علاقه لازمه موفقیت در کار دامداری

اصلاح نژاد دام ها راهی برای رونق دامداری/ علاقه لازمه موفقیت در کار دامداری
در سال‌های اخیر با استفاده از علوم روز و طرح‌های علمی، اقداماتی در جهت بهبود تولیدات دامی از طریق استفاده از نژادهای برتر در دامداری کشور صورت گرفته است. با اصلاح نژاد دام ها بازدهی و سودآوری آن ها افزایش یافته و دلیلی بر رونق دامداری که مورد غفلت قرار گرفته است خواهد بود.
کشاورزی و دامداری مردمی‌ترین بخش اقتصادی است که در اثر افزایش درآمدهای ارزی ناشی از نفت مورد غفلت قرار گرفته و به حاشیه رفته است. سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها یکی از موثرترین استراتژی‌های کاهش فقر و گرسنگی و بهبود توسعه پایدار است.
ایران دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشاورزی و دامداری است و برای افزایش جذابیت و استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است از علوم روز استفاده شود. بهبود تولیدات دامی با هدف افزایش شیر، گوشت و سایر محصولات دامی برای افزایش راندمان ضروری است؛ به گونه‌ای که با افزایش سودآوری زمینه تشویق افراد به اموراتی چون کشاورزی و دامداری افزایش یابد.
اگر بومی سازی ، خصوصی ، پر بازده و تولید زا بودن را از شاخص های اقتصاد مقاومتی بدانیم بدون شک کشاورزی اقتصادی مقاوم است.
در سال‌های اخیر با استفاده از علوم روز و طرح‌های علمی، اقداماتی در جهت بهبود تولیدات دامی از طریق استفاده از نژادهای برتر در دامداری کشور صورت گرفته است. هر چند هنوز گستردگی قابل توجهی در این زمینه در کشور بوجود نیامده است اما شروع آن قابل تحسین است.
حسن ابوطالبی از جمله دامدارانی است که برای افزایش بازدهی و سودآوری به اصلاح‌نژاد دام‌ها روی آورده است. او این کار را با کمک‌های بسیج سازندگی و خرید بزهای سانن که نژاد فرانسوی دارند در روستای رستاق در دل کویر یزد انجام داده است. این نوع بزها شیردهی فوق‌العاده‌ای دارند و از نظر اقتصادی بسیار برای خانواده ها مقرون به صرفه خواهد بود.
این دامدار موفق یزدی در گفتگو با خبرنگار آوای‌اقتصاد بیشتر در خصوص ویژگی‌های این نوع دام گفت: بزهای سانن در برابر سرما مقاوم هستند و شیردهی بالایی دارند و رکورد هفت کیلو شیر در روز را دارند و از سویی دیگر مدت زمان شیردهی این بزها 11 ماه در سال است درحالی که بزهای معمولی حداکثر چهار ماه در سال شیردهی دارند آن هم حدود دو کیلو شیر در روز خواهند داشت.
ابوطالبی افزود: چند قلوزایی از دیگر ویژگی‌های این نوع بزها است که باعث می‌شود در مدت کوتاه جمعیت آن ها به خوبی افزایش یابد و همین موضع بر جذابیت آن ها افزوده است.
وی در مورد شروع کار خود گفت: حدود دو سال پیش پس از تحقیق و پرس‌و‌جویی که در مورد بزهای سانن انجام دادم تنها دوعدد از این نوع بزها را خریداری کردم و با ترکیب نژاد آن‌ها با بزهای معمولی به تعداد آن‌ها افزوده شد و اکنون تعداد آن‌ها به 40 رأس رسیده است.
ابوطالبی در خصوص قیمت روز بزهای سانن اظهار داشت: بسته به این که اصلاح دام‌ها چند درصد خالص شده باشد قیمت نیز متفاوت خواهد بود. قیمت بزهای سانن از یک میلیون 200 هزار تومان تا 5 میلیون متفاوت است.
این دامدار در مورد میزان مصرف خوراک دام‌های سانن گفت: برای تولید مقدار قابل توجه شیر باید روزانه حدود 2/5 کیلو خوراک خوب به آن‌ها داده شود. در غیر این صورت نباید انتظار شیردهی 6 یا 7 کیلو شیر در روز را داشت.
ابوطالبی با ابراز رضایت از درآمد دامداری خود اظهار داشت: به طور میانگین سالانه هر بز درآمدی حدود 2/5 میلیون در سال خواهند داشت اما یک بز معمولی بیشتر از 600 هزار تومان در سال عایدی نخواهد داشت. درآمد این کار بسیار خوب بوده و ضرر ندارد و با آن می توان زندگی خوبی داشت.
وی با اشاره به نحوه نگه‌داری بزهای سانن گفت: نگه داری از این حیوانات زیاد سخت نیست اما یک مقدار این حیوانات حساس هستند که با مواظبت و رسیدگی مشکلی پیش نمی‌آید. متأسفانه بعضی از دامدارها به علت نداشتن اطلاعات لازم و آگاهی مواقعی ضرر می‌کنند.
ابوطالبی در توصیه به افرادی که می خواهند وارد عرصه دامداری شوند گفت: ابتدا افراد باید جا و مکان مناسبی را آماده کنند البته نیازی نیست در ابتدای کار یک فضای صنعتی و مدرن باشد و می‌توانند تنها با خرید یک یا دو نوع از دام‌های اصلاح شده و چند دام ممولی کار را شروع کنند.
وی ضمن بیان این که لازمه کار دامداری علاقه است و بودن آن این کار فایده‌ای نخواهد داشت افزود: هر کاری مشکلات خاص خود را دارد؛ در صورت وجود علاقه است که مشکلات به مرور و یکی پس از دیگری از میان برداشته می‌شود و کار توسعه می یابد و فرد در کارش موفق می‌شود.
ابوطالبی با انتقاد از ضعف روحیه کار در جوانان بیان کرد: کمتر جوانی حاضر است کارهایی همچون دامداری و کشاورزی را انجام دهد. بیشتر جوانان دوست دارند دست در جیب کنند و راه بروند و ماهانه دو میلیون حقوق بگیرند بدون این که زحمتی بکشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com