اصل 44 و کنترل بیماری نیوکاسل در سطح طیور روستایی

اصل 44 و کنترل بیماری نیوکاسل در سطح طیور روستایی

همزمان با 5 اردیبهشت ماه، روزجهانی دامپزشکی، مدیر کل دامپزشکی استان اعلام داشت: بیماری نیوکاسل در سطح طیور روستایی استان مهار شده است.
به گزارش خبرنگار موج، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: علیرغم تمام مباحث موجود از طرف برخی اشخاص، باید اذعان داشت، سازمان دامپزشکی در اجرای اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی پیشرفت خوبی داشته است، به گونه ای که فقط در حوزه طیور، 100 درصد عملیات درمانی و واکسیناسیون به بخش غیردولتی واگذار شده است که عملیات فوق نیز در همین راستا در حال انجام است.
دستور هرگونه اختلال و تضعیف دامپزشکی را مغایر با سیاست‌های کشور در جهت سلامت عمومی خواند و تصریح نمود: با توجه به حساسیت فعالیت‌های دامپزشکی، در صورت بروز هرگونه اختلال و تضعیف بخش دولتی جهت اجرای وظایف حاکمیتی این بخش، سلامت و امنیت غذایی جامعه و نیز سرمایه قشر عظیم دامدار در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
دکتر سید محسن دستور، در خصوص اجرای طرح ایمن سازی نیوکاسل نیز اظهار داشت: در راستای اجرای طرح خشکسالی، از دی ماه سال گذشته و تاکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار قطعه انواع طیور روستایی تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به اجرای موفق طرح، تاکنون و از ابتدای آغاز عملیات گزارشی مبنی بر بروز بیماری مذکور در سطح طیور روستایی استان اعلام نشده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، خاطرنشان ساخت:‌ با توجه به بررسی های به عمل آمده و نمونه های سرمی اخذ شده، میزان تیتر سرمی به طور میانگین 3 و با حداکثر تیتر لگاریتمی 8 بالا رفته که این ارقام نتایج مطلوبی در جهت کنترل بیماری در سطح استان است.
دکتر دستور یادآور شد، در حال حاضر در استان بیش از یک میلیون و 500 هزار قطعه طیور روستایی موجود است که پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری تمامی طیور باقی‌مانده تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار داشت: در اجرای این طرح بیش از 100 اکیپ دامپزشکی از بخش خصوصی فعالیت دارند و در مجموع، اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال جهت اجرای این طرح از اعتبارات دولتی هزینه شده است.
وی تصریح کرد، این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده، اما با توجه به اینکه عامل بیماری ویروسی است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان، علائم بیماری را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و درنهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com