استفاده نادرست برخی پرورش دهندگان طیور از آنتی بیوتیک ها

استفاده نادرست برخی پرورش دهندگان طیور از آنتی بیوتیک ها
سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: اگر چه استفاده از آنتی بیوتیکها در حیوانات موجب بهبودی دام می شود، اما استفاده نادرست و بیرویه آن، سلامت عمومی را به خطر میاندازد.
لطفعلی پور افزود: برای حفظ سلامتی دام و انسان باید مصرف این داروها در دام با نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام شود، این در حالی است که بسیاری از دامداران برای کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به بهبودی دام، بدون حضور یا مشورت کارشناسان از این داروها استفاده میکنند
وی تصریح کرد: گاهی بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای دفع باقی مانده دارویی از بدن دام، اقدام به کشتار میکنند و این مسئله میتواند پیامدهای منفی در سلامت مصرف کنندگان بر جای بگذارد
به گفته وی، اگر چه مصرف دارو در هنگام نیاز، سلامت دام و طیور را تضمین می کند اما همین دارو چنان چه در زمان نامناسب یا با دوز بیش از اندازه تجویز شده باشد، می تواند بر مصرف کننده گوشت آنها تأثیرگذار باشد.
وی با بیان شعار «پیشگیری بهتر از درمان است»، می گوید: برای این که دامداران و مرغداران مجبور به استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک یا بعضی داروهای غیرمجاز و ممنوع نباشند، بهتر است که بهداشت کامل محیطهای نگهداری و پرورش دام و طیور رعایت شود.
وی میافزاید: به لحاظ قوانین تجویز و مصرف دارو برای پیشگیری یا برای درمان، در مصرف آنتی بیوتیکها باید دوره زمانی آن بگذرد تا اثر دارو از بدن دام و طیور خارج شود و گوشت آن ها قابل مصرف باشد.
لطفعلی پور گفت واکسن و آنتی بیوتیکی که در طیور به عنوان پیشگیری و درمان مورد استفاده قرار می گیرد، به اشتباه هورمون تلقی می شود.
وی تصریح کرد: وجود باقیمانده دارویی در فرآوردههای دامی باعث مقاومت دارویی در انسان میشود، یعنی در صورت نیاز به مصرف آنتیبیوتیک در انسان، بدن در برابر این دارو مقاومت می کند و بهبودی بیمار را به تأخیر می اندازد.
لطفعلی پور افزود :به دلیل اهمیت ویژه ای که به مصرف درست و به موقع آنتیبیوتیک و سپری شدن دوره آن داده میشود، به همین لحاظ سازمان دامپزشکی طرح ردیابی فراورده های خام دامی را در دستور کار قرار داده است.
وی در پایان به دامداران ومرغداران توصیه می کند: از مصرف داروها بدون مشورت و تجویز دامپزشک خودداری و دوره منع مصرف آنها را رعایت کنند
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com