استفاده از کنجاله کلزا به جای سویا سبب کاهش قیمت گوشت مرغ می شود

استفاده از کنجاله کلزا به جای سویا سبب کاهش قیمت گوشت مرغ می شود
عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان گفت: کنجاله کلزا منبع بسیار خوب پروتئینی است و استفاده از آن به جای سویا باعث کاهش قیمت گوشت مرغ می شود.
کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن است.
سید علی تبعیدیان روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری نخستین کنگره ملی فناوری های نوین در علوم دامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منابع تغذیه دام و طیور بسیار گران است به طوریکه یک کیلو سویای وارداتی به قیمت دو هزار و 100 تومان به دامداران فروخته می شود.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای محققان ایرانی جایگزینی کنجاله کلزا با سویا به عنوان منبع پروتئینی برای طیور است، اضافه کرد: این منبع علاوه بر اینکه در داخل کشور کشت و برداشت می شود، قیمت وارداتی آن نیز نصف قیمت سویاست.
دبیر بخش طیور نخستین کنگره ملی فناوری های نوین در علوم دامی ادامه داد: حدود سه مقاله توسط دانشجویان درباره استفاده از کنجاله کلزا به جای سویا در این کنگره ارائه شده است.
وی با بیان اینکه کنجاله کلزا مقداری مواد ضد تغذیه ای دارد، تصریح کرد: کارخانجات خوراک دام با تکنیک ها و راهکارهایی مانند خیساندن، حرارت دادن و پختن، این مواد را خارج می کنند.
تبعیدیان اظهار کرد: طبق جداول استاندارد تغذیه دام ،سویا 44 درصد پروتئین دارد و کنجاله کلزا حاوی 38 تا 40 درصد پروتئین است و این امر جایگزینی آن با سویا را اثبات می کند.
وی تاکید کرد: استفاده از کنجاله کلزا توجیه اقتصادی بسیاری برای صنعت دامداری دارد.
استاد دانشگاه آزاد خوراسگان با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشجویان و استادان علوم دامی جایگزین های بسیاری برای منبع انرژی طیور وجود دارد، اضافه کرد: تفاله های ماءالشعیر، گوجه فرنگی و انگور منبع انرژی بسیاری خوبی برای طیور به جای ذرت است.
وی افزود: سالانه حدود چند صد هزار تن از این تفاله ها در کشور هدر می رود و بعضی مواقع نیز به دلیل دفع آنها، برای محیط زیست نیز مشکل ساز می شود.
وی با تاکید بر اینکه این جایگزینی ها باید در سالجاری انجام شود و سالهای آینده برای این امر دیر است، به مسوولان پیشنهاد کرد که به جای نگرانی و دغدغه های واردات سویا و ذرت و فروش آنها به دامداران بر فعالیت های تحقیقاتی دانشگاهیان تمرکز کنند.
تبعیدیان همچنین از مسوولان خواست که محققان را به بازار و صنعت دامداری وارد و حمایت کنند.
نخستین کنگره ملی فناوری های نوین در علوم دامی با هدف ارائه دستاوردهای جدید و ایجاد تعامل بین محققان و فعالان این صنعت از روزد گذشته در اصفهان آغاز شد و امروز عصر به کار خود پایان می دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com