استفاده از حشره به عنوان پایۀ خوراک دام در آینده

استفاده از حشره به عنوان پایۀ خوراک دام در آینده
به دنبال رشد تقاضا برای فراورده های گوشتی و لبنیات و به خصوص با توجه به محدودیت منابع طبیعی ، موضوع تغییر شرایط آب و هوایی ، مصرف مناسب سوخت ها ، زمین زراعی و آب ، مسألۀ خوراک دام هم از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد. 
طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان خواروبار جهانی (فائو) ، شاید استفاده از حشرات به عنوان خوراک دام و طیور بخشی از راه حل باشد . 
تولیدات دامپروری و مرغداری با گرفتن 75 درصد از زمین های زراعی – برای کاشت دانه های خوراکی یا زمین های چرا – و استعمال 8 درصد از آب مصرفی جهان ، یکی از تولیدات مصرف کنندۀ منابع طبیعی محسوب می شود.
محققین سازمان فائو، اخیراً در حال بررسی تحقیقات علمی در زمینۀ استفاده از حشرات بعنوان منبع خوراکی حیوان هستند . این تحقیق 5 گروه اصلی حشرات را در بر می گیرد که از آن جمله : انواع مگس ها ، سوسک سیاه ، ملخ ها،جیرجیرک ها ، و کرم های ابریشم هستند و همچنین در خصوص پرورش آنها ، توزیع ، تأثیرات آنها بر روی محیط زیست و غیره بررسی می شود.  
سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار دارد : "این مطالعات بسیار ارزشمند تلقی می شوند چرا که دریچه ای به سوی استفادۀ تجاری و در مقیاس بالای حشرات برای خوراک دام باز می کنند؛ به ویژه با در نظر گرفتن اینکه استفاده از حشرات بعنوان خوراک مزایای فراوانی دارد. رشد و تولید مثل حشرات آسان است ، ضریب تبدیل بالایی دارند، و با مصرف ضایعات طبیعی رشد و پرورش می یابند. بدن حشرات 42 – 63 درصد پروتئین ، و 36 درصد روغن و چربی دارد."
برخی تحقیقات حاکیست افزودن حشرات به خوراک حیوان، می تواند جایگزین 25 تا 100 درصد کنجالۀ سویا یا پودر ماهی موجود در خوراک حیوان باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com