استراتژی های ترامپ باعث سردرگمی شرکت های آمریکایی در ایران شده است

استراتژی های ترامپ باعث سردرگمی شرکت های آمریکایی در ایران شده است
وال استریت ژورنال - کمپانی های آمریکایی که طبق معافیت های خزانه داری آمریکا با ایران همکاری می کنند نگران خروج آمریکا از برجام می باشند.
عبدالرضا کامیاب صادر کننده مکمل های دامی از آمریکا به ایران است و سال ها است که در این تجارت مشغول به کار است. اکنون وی نگران است تا دولت ترامپ و تصمیم وی برای خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید مانع کار تجاری او شود.
آقای کامیاب که در سال 2001 به آمریکا مهاجرت کرد و سه سال بعد کار صادرات خود به ایران را آغاز نمود اظهار داشت: «انتظار نداشتیم که اوضاع این چنین شود، زیرا ترامپ خود در تجارت فعالیت دارد و تصورم این بود که با رئیس جمهور شدن وی تجارت گسترش می یابد».
آقای کامیاب مانند همه کمپانی های کوچک و متوسط  آمریکایی توانسته بود به لطف معافیت هایی که وزارت خزانه داری آمریکا برای تحریم های اقتصادی در زمینه غذا و دارو گذاشته بود، به بازار ایران صادرات داشته باشد. وی برای کمک به رشد سریع تر دام های ایرانی و سلامتی بیشتر آن ها مکمل های غذایی به ایران صادر می کرده است. این مکمل ها در ایران موجود نبودند و توانستند این خلا بازار را پر کند.
بعد از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و رفع تحریم ها، کمپانی های بیشتری وارد بازار شدند و فروش انواع کالاها در بازار آسان تر شد؛ به همین دلیل آقای کامیاب امیدوار بود تا تجارت وی نیز رونق بیشتری بگیرد.
اما دولت ترامپ این احتمال را به وجود آورده که اوضاع دوباره به گذشته برگردد. دونالد ترامپ که مدت طولانی با برجام اعلام مخالفت کرده بود در ماه ژانویه اظهار داشت که اگر تغییراتی در توافق نامه اعمال نشود از برجام خارج خواهد شد. در هفته های اخیر نیز ترامپ دو تن از منتقدان سر سخت این توافق نامه را وارد دولت خود کرده است: مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و  جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی این کشور اعلام شدند.
کاخ سفید هنوز به تاثیر مستقیم خروج از برجام بر تجارت آمریکا اشاره نکرده است.
هنوز شرکت ImEx Gulf، که متعلق به آقای کامیاب است، و دیگر شرکت های کوچک آمریکایی، تحت تاثیر مستقیم مشکلات مربوط به خروج از برجام قرار نگرفته اند. اما بسیاری از کارخانه داران نگرانند که سیاست های آمریکا تجارت آن ها را با ایران با مشکل مواجه کند. نگرانی آن ها از برداشتن معافیت ها یا اعمال تحریم های جدید است.
آقای کامیاب به دنبال فروش محصولات خود در آفریقا است. ریچارد وایت، رئیس اجرایی شرکت Sportika (اسپورتیکا) در شهر برلین ایالت کانکتیکات گفته که با نمایندگان کنگره آمریکا صحبت خواهد کرد تا معافیت ها باقی بماند و خطری این شرکت ها را تهدید نکند.
ریچارد وایت اظهار داشت: «هر زمان که بازار در خطر باشد، شرکت ها نگران می شوند». اسپورتیکا به مدت 15 سال به ایران صادرات داشته است.
بعضی دیگر از تحلیل گران گفته اند که خطر خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود. شرکت پیمنت وال (Paymentwall) که شرکت مالی-تکنولوژیک در ایالت سن فرانسیسکو است در سال 2016 بعد از توافق هسته ای وارد بازار ایران شد اما کمی بعد از بیم گروه های لابی گر ضد ایرانی عقب گرد کرد.
هانر گاندی، مدیر اجرایی پیمنت وال گفت: « فکر می کنم بازار ایران پتانسیل خوبی دارد اما خطرات زیادی وجود دارد. دوست ندارم به زندان بروم یا شرکت با مشکل مواجه شود».
تجارت با ایران چالش هایی را برای آمریکاییان در پی دارد. افزایش هزینه های بیمه، تعداد محدودیت کمپانی هایی که با بنادر ایران در تماس هستند و همچنین ضعیف بودن ارز ایران موجب شده که صادرات آن ها برای مشتری گران تر تمام شود.
تجارت مستقیم میان ایران و آمریکا در تاریخ نیز در مقیاس کوچک بوده است. سال گذشته صادرات و واردات حدود 200 میلیون دلار بوده است که بیشتر آن به دلیل برداشتن تحریم ها از صادرات فرش ایرانی به آمریکا در پی توافق هسته ای بوده است.
شرکت ABS Group Inc که یک شرکت کشاورزی در ایالت ویسکانزین است در وبسایت خود نوشته که در تهران یک توزیع کننده دارد. این شرکت آمریکایی حدود نیم میلیون دلار صادرات اسپرم گاو به انستیتوهای کشاورزی ایران داشته است.
تصمیم ترامپ به این معنا نیست که همه کمپانی ها در تجارتشان با ایران دچار مشکل شوند. بعضی از کمپانی ها همچنان می توانند به تجارت خود با ایران ادامه دهند زیرا معافیت برای آن ها باقی خواهد ماند. برای مثال، سخنگوی شرکت Cook Medical در بلومینتن که تجهیزات قلبی عروقی به بیمارستان های ایرانی و بیماران است گفته که تجارت های این شرکت با ایران تحت حمایت قوانین بشردوستانه ارتباطی به توافق هسته ای ندارد.

متن فوق مصاحبه ای بود بین وال استریت ژورنال و دکتر کامیاب

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com