استدلال عجیب عضو کمیسیون اقتصادی برای زیر سوال بردن نرخ تورم

استدلال عجیب عضو کمیسیون اقتصادی برای زیر سوال بردن نرخ تورم

شبکه‌ایران: کاهش نرخ تورم به 9/9درصد در اردیبهشت ماه امسال که پایین‌ترین نرخ تورم در 2 دهه اخیر در سطح کشور محسوب می‌شود، به جای آنکه مورد تقدیر قرار گیرد،‌موجب واکنش انفعالی مخالفان دولت شده است.
در همین زمینه، یک نماینده اصلاح‌طلب، امروز در گفتگو با یک سایت خبری ادعاهای عجیبی برای زیر سوال بردن آمار نرخ تورم اعلام شده کرده است.
این نماینده مجلس که از قضا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز هست برای تشکیک در نرخ اعلامی تورم،در اظهارنظر بامزه‌ای، قیمت 15 هزار تومانی گوشت را مورد استناد قرار داده و گفته است: «در جامعه ای زندگی می‌کنیم که میلیون‌ها نفر در آن زندگی می‌کنند و گوشت را با قیمت بالای 15 هزار تومان خریداری می‌کنند با این اوصاف چگونه نرخ تورم نسبت به سال گذشته کاهش داشته که مردم متوجه آن نمی‌شوند و فقط مسئولان از آن خبر دارند.»
وی در ادامه افزوده است: «معتقدم این اعداد و ارقام درست نیست زیرا مبنای محاسبه آن درست نیست علت هم این است که با واقعیت جامعه نمی‌خواند.»
این عضو اقلیت مجلس که در کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌های دولت با پشتوانه هزاران ساعت کار کارشناسی اظهارنظر هم می کند، در ادامه مصاحبه خود از طرف کل نمایندگان گفته است:«مجلس نمی‌تواند در قبال این آمار و ارقام سکوت کند.»
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهارات "کارشناسی" خود تصریح کرده که: «بانک مرکزی با روشهایی به این ارقام می‌رسد که مبنای آن برای ما که نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی هستیم روشن نیست چه برسد برای مردم که اجناس روزمره خود را هر روز گران تر از روز گذشته خریداری می‌کنند.»
اما استناد این عضو کمیسیون اقتصادی به "قیمت 15 هزار تومانی گوشت" برای اثبات "غیرواقعی بودن نرخ اعلامی تورم"، در حالیست که حتی مطابق ابتدایی‌ترین تعریفها از "نرخ تورم"، این شاخص معرف "میزان افزایش"در بهای مجموعه ای از کالاها و خدمات در دوره‌ای معین است؛ براین مبنا قرار نیست قیمت نسبی بالای یک کالا خود را در شاخص تورم نشان دهد.
همچنین از آنجا که نرخ تورم در کشور ما براساس تغییر قیمت 359 قلم کالا اندازه گیری می شود، حتی اگر قیمت یک کالا افزایش هم یابد، میزان تاثیر آن بر نرخ تورم بر اساس میزان تغییر قیمت و سهم ان کالا از سبد مصرفی خانوار تعیین می شود.
جالب‌ترین تناقض اما در سخنان "شکور اکبرنژاد" آن است که مطابق آخرین گزارش رسمی منتشر شده از قیمت خرده فروشی که به هفته منتهی به 31 اردیبهشت ماه سال جاری مربوط می شد،‌ قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 1 درصد و گوشت مرغ 1.9 درصد کاهش یافته و بهای گوشت گوسفند نیز نسبت به هفته قبل آن ثابت بوده است.
گفتنی است کالاهای مشمول شاخص تورم با استفاده از نتایج بررسی بودجه خانوارها از ۱۰۰ قلم کالای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و ۲۵۹ قلم کالای غیر خوراک و خدمت تشکیل می‌شود که این اقلام بر اساس استاندارد متداول بین‌المللی COICOP طبقه‌بندی می‌شوند.
همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به قیمت کالاها و خدمات در کلیه شهرهای مورد بررسی از طریق مراجعه مستقیم آمارگیران ثابت، رسمی و کارآزموده اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی به منابع اطلاع و مصاحبه با آن ها صورت می گیرد و برای دستیابی به قیمت های واقعی، آمارگیران اقتصادی این اداره هر ماهه به حدود 40 هزار منبع اطلاع مراجعه و قیمت جاری بیش از 121 هزار مظنه از کالاها و خدمات را پرسش نموده و در صورتی که قیمت کالا یا خدمتی در ماه قیمت گیری نسبت به ماه گذشته افزایش یا کاهش داشته باشد ، دلایل این نوسان بررسی و ثبت می شود.
این همان نکته ای است که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هم امروز در مصاحبه با ایسنا به آن اشاره کرد.
بهمنی گفت:«کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. کاهش نرخ تورم به این معناست که ‌مثلا اگر خودرویی با سرعت 120 کیلومتر در ساعت پیش می‌رود این سرعت کاهش یافته است.
وقتی صحبت از کاهش نرخ تورم می‌شود، منظور کاهش رشد میانگین قیمت‌هاست که در تمام دنیا با فرمول خاصی محاسبه و همه از آن تبعیت می‌کنند.
مفهوم آن این نیست که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته کم شده بلکه رشدش کاهنده بوده است. ‌
اگر در بازار چند قلم کالا به میزان زیادی بالا برود به مفهوم افزایش تورم نیست بلکه ما برای تعیین تورم، 359 قلم کالا را با ضرایب مختلف در نظر می‌گیریم مثلا مسکن سهم 28.5 درصدی در ضرایب این کالاها دارند و افزایش نیافتن قیمت مسکن باعث کاهش کلی شاخص تورم می‌شود.»
با توجه به این اظهارات عجیب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است که کارشناسان معتقدند می توان به رئیس جمهور حق داد که در برنامه زنده تلویزیونی از برخی نمایندگان که بدون تخصص، در زمینه مسائل اقتصادی اظهارنظر می کنند، انتقاد کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com