از قیمت گذاری اشتباه تا جوجه بنجل در بورس کالا

از قیمت گذاری اشتباه تا جوجه بنجل در بورس کالا
وقتی که قیمت جوجه یک روزه افزایش می یابد، انجمن جوجه یک روزه، به سمت بورس کالای کشاورزی تمایل پیدا می کند‌. شاید بورس کالای کشاورزی تنها یک چتر تعزیرات گریزی باشد که سایه خود را در زمان افزایش قیمت جوجه یکروزه از آن استفاده می شود. اما این بار بورس کالای کشاورزی ایران با حساسیت بالایی وارد این دایره شده است و به سادگی اجازه فروش جوجه ای را که در بورس 1700 تومان و در بازار 2700 تومان می باشد را نمی دهد.
رضائی پور-کارشناس بورس کالای کشاورزی ایران-، در رابطه با اینکه نقش بورس کالاهای کشاورزی در ایام افزایش قیمت جوجه یکروزه چه بوده و چه معاملاتی انجام خواهد شد  و چه قراردادی با انجمن جوجه یکروزه بسته شده است، گفت: " نقش بورس کالا، کاهش قیمت عادلانه و رساندن آن به بهترین قیمت است. تعریف بهترین قیمت، نه قیمت پایین است و نه قیمت بالا؛ بلکه بهترین قیمتی است که خریدار، حاضر می شود جوجه اش را با آن قیمت بخرد و فروشنده هم حاضر می شود جوجه اش را با آن قیمت، بفروشد. وقتی که این دو قیمت به هم می رسند، می گویند که کشف قیمت صورت گرفته است. وظیفه اصلی بورس کالا، کنترل قیمت نیست اما در نهایت این قیمت است که بر روی حجم معاملات، تاثیر می گذارد.
وی در ادامه گفت : در این چند روزه، به خاطر اینکه اختلاف قیمت بازار و قیمت اعلام شده توسط نهادهای ناظر و وزارتخانه، اختلاف فاحشی داشت، بورس برای جلوگیری از ایجاد ابهام، جلوی عرضه جوجه یک روزه را در بورس کالا گرفت. چون وظیفه اصلی بورس ، این است که از قیمت های کاذب و صوری، جلوگیری کند؛ زیرا ناگهان می دیدیم که برای ۵۰ هزار جوجه یک روزه ای که در بورس برایشان قیمت ۱۷۰۰ تومان گذاشته شده بود، ۵۰۰ هزار تقاضا می آمد. قطعا بورس هم تسهیم به نسبت ( یعنی کسی که بیشترین تقاضا را داده است ) می گرفت و این خودش، ایجاد رانت می کرد. در نتیجه، بورس کالا تصمیم گرفت که تا زمانی که این گپ قیمتی حل نشده باشد، فعلا عرضه جوجه را متوقف کند. "

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا الان شما قرارداد جدیدی را با انجمن جوجه یک روزه بسته اید تا این قیمت افزایش یافته جوجه یک روزه، به طریقی کنترل شود، فرمود: " بورس کالا ، قراردادی با انجمن یا NGO ها نمی بندد. شرکت های تولید کننده، می آیند کالاهایشان را داخل بورس، پذیرش می کنند ( از جمله شرکت های تولید کننده جوجه یک روزه ) و این تولید کننده ها، اعلامیه عرضه کالای تولید شده شان را به بورس می دهند و بر اساس قوانین بورسی، تولید کننده، قیمت خودش را اعلام می کند و بورس، فقط قیمت های اعلامی تولید کننده را با بازار مطابقت می دهد و اگر مشکلی مثل گپ قیمتی نبود، اجازه عرضه می دهد و در غیر این صورت، جلوی عرضه را می گیرد."

رضائی پور اضافه کرد: " ما نامه ای از دفتر معاونت جهاد کشاورزی و از سوی آقای مهر قدر داشتیم که اعلام کرده بود قیمت پایه ، ۱۷۰۰ تومان باشد؛ اما بورس، قیمت بازار را هم رصد می کند و این در حالی بود که در بازار، با قیمت ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان معامله می شود. این قیمت از طرف بورس پذیرفته نبود. حالا این کار، دو راه حل دارد. اولین راه حل این است که این قیمت پایه اعلام شود و حد مجاز نوسان قیمتی، به قدری باشد که نزدیک به قیمت بازار بوده و این نوسان، از طرف سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، پیرو مصوبه کار گروه اسفند ماه سال گذشته، رد شده و اجازه نوسان بیش از ۱۰ درصد را نمی داده است. روز چهارشنبه، جلسه ای در بورس کالا با حضور انجمن جوجه یک روزه و اعضای محترم وزارت کشاورزی و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان‌ تشکیل شد و مشکلاتی که بر سر راه خریداران بود، در آن جلسه بیان شد و توافق شد که این نوسان قیمتی را به گونه ای قبول کنند که این قیمت ها با قیمت بازار، ۵ تا ۱۰ در صد اختلاف داشته باشند که البته این مسئله فقط از سوی انجمن حمایت از مصرف کننده، مورد قبول واقع نشد. اگر این توافق نهایی شود، ما در این هفته ، شاهد عرضه جوجه با قیمت پایه ۱۷۰۰ تومان و نوسان قیمتی حدود ۲۰ درصد هستیم و قیمت به بازار، نزدیک تر می شود.."
رضائی پور اعلام کرد علی رغم دعوت از اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی برای حضور در جلسه تعیین قیمت، نماینده ای از سوی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در این نشست شرکت نکرد.

وی در پاسخ با سئوال اینکه چرا مرغداران به سختی قادر به خرید از بورس می باشند و آیا اصلا قرار است که به مرغداران جوجه داده شود؟ یا این اخبار ها فقط جهت آرامش التهاب بازار است؟ ادامه گفت: "برای اینکه کالایی بتواند در داخل بورس عرضه شود و معامله بشود، باید متقاضیانی که می خواهند خرید بکنند، مدرک اهراز هویت شان را ارائه بدهند. از آنجایی که شرکتهای مرغداران، بیشتر خانوادگی و بدون دفاتر قانونی است، آنها باید این مدارک را کم کم تهیه کنند. البته، تا آنجایی که قانون به آنها اجازه می دهد، بورس کالا همکاری می کند.
بحث قیمت گذاری، اگر دستوری باشد، اگر که پایین تر از قیمت بازار باشد، تولید کننده وقتی که می تواند کالایش را در بازار به قیمت بالا بفروشد، حاضر نمی شود که این کار را قبول کند و کالایش را با قیمت پایین تر بدهد. اما اگر قیمت بازار پایین تر باشد، خریدار به سراغ بورس می آید. اقتصاد امروزه ما به تکامل نرسیده و خیلی از افراد، از شفافیت و بروکراسی گریزانند. "

ایشان راجع به قیمت گذاری اشتباه کالا فرمود: " این اشتباه است که بین نژاد و سن گله و برند شرکت ها، تفاوتی گذاشته نشود و قیمت ها، به صورت دستوری باشند زیرا در چنین شرایطی، شرکت ها جوجه های جونیور و ضعیف را می آورند که ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمتشان است و اصطلاحا اجناس بنجل شان را عرضه می کنند و طبیعی است که کسی خواهان آنها نباشد و قیمت بورس و بازار به هم نزدیک شود.
در مواقعی که اختلاف بالایی بین قیمت ها بود، گاهی قرار داد هم انجام می شد اما در نهایت، فروشنده از تحویل، سر باز می زد. (هر یک از طرفینی که قراردادی در بورس بسته اند، می توانند با پرداخت ۵ درصد جریمه، قرارداد خودشان را ابطال بکنند). البته در صورتی می توانند این کار را انجام دهند که تحویلی صورت نگرفته باشد و خریدار حاضر به ابطال باشد. در نتیجه، قسمتی از این عدم معاملات و نارضایتی ها، به این خاطر خاطر بوده که کارشناسی و قیمت گذاری کالا، به اشتباه صورت گرفته است. "
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com