از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری کنیم

از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری کنیم
رئیس اتحادیه دامداران کشورگفت: فعلا هیچ افزایش قیمتی در خصوص قیمت مواد لبنی وجود ندارد. سعید سلطانی سروستانی با تاکید بر اینکه می‌دانیم دراین تورم و گرانی بحث  افزایش قیمت کالاهای اساسی برای خانواده‌ها به یک دغدغه تبدیل شده است افزود: مشکل ما با دولت این است که می‌گوییم قیمت نهاده‌های دامی و خوراک دام را ارزان در اختیار ما قرار دهید تا ما مجبور به افزایش قیمت تولیداتمان وضرر مصرف‌کنندگان نباشیم. سلطانی در ادامه اظهار داشت: دولت در حدود 25 درصد هزینه کارگر را افزایش داده است، البته این رقم چیزی است که روی کاغذ نوشته شده اما در عمل افزایش دستمزد کارگران در حدود 40 درصد  است و طبیعی است این هزینه‌ها بر قیمت تمام شده محصولات اثر گذار است. به گفته او همچنین در حالی که تولید کنندگان هرروز باید برای انتقال محصولاتشان از سرویس‌های حمل و نقل استفاده کنند، دولت هزینه حمل‌و نقل را نیز 30 درصد افزایش داده است با همه این مشکلات اما در تلاش هستیم با مذاکره و بسترسازی‌های مناسب برای رفاه حال مصرف کنندگان از افزایش قیمت گوشت و محصولات لبنی جلوگیری کنیم. وی درعین حال نیز توضیح می‌دهد در صورت افزایش قیمت نهاده‌های دامی‌افزایش قیمت محصولات لبنی نیز اجتناب ناپذیر است و مقصر تولید کنندگان نیستند. رئیس اتحادیه دامداران در ادامه توضیح می‌دهد: در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها قراربود 30 درصد از محل صرفه جویی یارانه‌ها به بخش تولید و بخشی ازاین 30 درصد نیز به بخش کشاورزی اختصاص یابد که این اتفاق رخ نداد. او معتقد است اگر به تولید در بخش کشاورزی توجه شود می‌توان بسیاری از مشکلات تولید، توزیع و قیمت در این بخش را حل و فصل کرد.
صادر نشدن پوست و افزایش قیمت گوشت گوسفند
از سوی دیگر رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفته است صادر نکردن پوست قیمت گوشت گوسفندی را افزایش داده است. هرچند رئیس اتحادیه دامداران معتقد است قضیه کاملا بر عکس این گفته است.  سلطانی بر این باور است اگر صادرات پوست و اعضای دام افزایش پیدا کند موجب افزایش قیمت گاو و گوسفند در کشور می‌شود. این در حالی‌است که علی اصغر ملکی،  با بیان اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا  به گوشت یارانه بدهند اظهار کرد: هم اکنون نوسان خاصی در نرخ گوشت گوسفندی مشاهده نمی‌شود اما عدم صادرات پوست گوسفند باعث افزایش 2 درصدی قیمت گوشت گوسفند شده است. وی افزود: در حال حاضر هر جلد پوست گوسفند نسبت به اواخر سال گذشته بین10 تا 15 هزار تومان کاهش قیمت داشته است و قیمت دنبه نیز تا 4 هزار تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: در کشتارگاه‌ها نیز با در نظر گرفتن این عوامل قیمت نهایی را تعیین می‌کنند. ملکی خاطر نشان کرد: بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از 22 هزار و 500 تومان برای عرضه به مغازه دار به 23 هزار تومان رسیده است. وی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه جلوگیری خروج دام از کشور و بحث قاچاق آن صورت گرفته اما در منطقه غرب کشور همچنان قاچاق دام انجام می‌شود.
درخواست یک هفته‌ای بانک مرکزی برای رفع مشکل نهاده‌های دامی‌
بر اساس این گزارش قرار بر این شد که بانک مرکزی بر اساس بخشنامه‌ای تا سه شنبه هفته آینده؛ یا قیمت نهاده‌ها را تصحیح کند یا برای تامین نهاده ارز مورد نیاز را تخصیص دهد تا مشکلات تامین نهاده مرغداری­‌ها برطرف شود.
نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بانک مرکزی برای برطرف کردن مشکل تامین نهاده­‌های وارداتی دام و طیور مهلت یک هفته­‌ای خواست.
هدایت­ ا... میرمراد زهی،نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بر اساس مشکلات به‌وجود آمده در توزیع نهاده‌های دامی، بانک مرکزی مبنای واردات نهاده را براساس قیمت ۲۴۵۰ تومان تعیین کرد. وی گفت:عدم ترخیص نهاده وارداتی و باقی ماندن آن‌ها در کشتی‌ها باعث به‌وجود آمدن کمبود نهاده در بازار شد وگرانی نهاده­‌ها مرغداران را در تنگنا قرار داد. میرمراد زهی تاکید کرد: ادامه روند عدم تامین نهاده باعث گرانی فرآورده­‌های دامی‌به‌خصوص مرغ و تخم مرغ خواهد شد.
نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس با ضروری خواندن اقدام سریع برای رفع مشکل تامین نهاده طیور افزود: از نمایندگان بانک مرکزی، اتحادیه مرغداران و هیات‌مدیره شرکت امور دام دعوت شد تا در جلسه کمیسیون کشاورزی حضور پیدا کنند و نتیجه آن شد که به گونه­‌ای عمل شود تا حداقل آسیب به بخش تولید مرغ وارد شود. میرمراد زهی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تا سه شنبه هفته آینده مهلت خواسته، اظهار داشت: قرار بر این شد که بانک مرکزی بر‌اساس بخش­نامه‌‌ای تا سه شنبه هفته آینده یا قیمت نهاده­‌ها را تصحیح کند یا برای تامین نهاده ارز مورد نیاز را تخصیص دهد تا مشکلات تامین نهاده مرغداری­‌ها برطرف شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com