از آلودگی گوشت های وارداتی تا نابودی تولید

از آلودگی گوشت های وارداتی تا نابودی تولید
واردات بی رویه روی تولید گوشت کشور نیز تاثیر گزار بوده است. در ماه های اخیر نیز افزایش قیمت خوراک دام موجب شده است که تولید دام سبک به سمت نابودی برود و تولیدکنندگان تمایل چندانی برای تولید این نوع دام نداشته باشند.
مدیر عامل اتحادیه اتحادیه سراسری دامپروری همگام، در این خصوص گفته : در 10 سال گذشته بهاء هر کیلو دام زنده بین 10 تا 12 هزارتومان بوده است؛ در حالی که طی 10 سال گذشته علوفه 200 درصد افزایش قیمت داشته است و دولت هم با واردات گوشت برزیلی ارزان به نابودی تولید کنندگان کمک می کند.
الله یار ولی‌زاده یادآور شده: افزایش قیمت خوراک دام موجب شده است که دام سبک به سمت نابودی برود و تولیدکننده تمایل چندانی برای تولید این نوع دام نداشته باشد.
این در حالی است که به دلیل آلودگی به جنون گاوی در سال 91 شش کشور واردات گوشت گاو را از برزیل ممنوع کرده بودند.
از سوی دیگر، ماه رمضان امسال بود که خبری از آلودگی احتمالی گوشت های برزیلی  روی خط رسانه ها رفت.
در واقع با روی کار آمدن دولت یازدهم و رسیدن ماه مبارک رمضان،  فروش گوشت یخ‌زده و ذخیره‌سازی‌شده برزیلی در بسته‌بندی و با برند ایرانی در سطح شهر دیده شده که ملکی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با غیراقتصادی خواندن این اقدام گفت: شاید دلیلش پایان تاریخ مصرف باشد.
وی با اشاره به اینکه هر کیلو گوشت برزیلی یخ‌زده در سطح شهر 18هزار تا 19هزارتومان قیمت دارد، تاکید کرد: احتمال می‌رود تغییر بسته‌بندی گوشت برزیلی به بسته‌بندی ایرانی به دلیل پایان‌یافتن تاریخ مصرف آن است تا در بسته‌بندی جدید تاریخ مصرف جدیدی لحاظ شود.
البته جهاد کشاورزی هر نوع آلودگی گوشت برزیلی را تکذیب کرده و در واقع آثاری هم از این آلودگی دیده نشده است با این حال اخبار آلودگی ها انقدر زیاد است که افکار عمومی را نگران کرده است.
هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال 91 ،  زمزمه های ورود گوشت آلوده به داخل کشور بر سر زبان ها افتاد.ماجرا اما از این قرار بود که همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
در آن روزها با بروز و ظهور نشانه های بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام بنام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی از شهرهای کشورزنگ خطری برای مسئولان به صدا درآمد به‌طوری‌که برخی از نمایندگان منتخب مردم در مجلس نهم بهمن ماه سال گذشته درصحن علنی مجلس و در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی نسبت به واردات بی رویه گوشت به کشور صراحتا اعلام کردند که واردات گوشت از برخی کشورها مثل پاکستان به صورت کاملا غیر بهداشتی در کشور اتفاق می افتد و تحقیقات مرکز پژوهشها نشان می دهد یک عده خاص در واردات گوشت دست دارند.
بعد از آن اما ماجرا گوشت ها ی آلوده اما دوباره مطرح شد و حتی معاون اول رئیس جمهور وقت یعنی محمد رضا رحیمی  نیز به ماجرای گوشت اشاره کرد تا کار بالا بگیرد.
هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده در آن روزها  تکذیب شد اما بعد از آن خبر واردات گوشت غیر قانونی از قطب جنوب به کشور مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.خبری که بین تایید و تکذیب ها فراموش شد و بعد از آن بار دیگر ماجرای آلودگی گوشت های وارد شده از اکراین مطرح شد که آلوده به رادیو اکتیو است.
و این اخبار همچنان ادامه دارند.اخباری که اگر از شایعه بودن آن بگذریم این مسله را یادآوری می کنند که تولید گوشت دام در داخل به نابودی می رود چرا که واردات گوشت خارجی جای آن را گرفته و این یک مشکل جدی برای اقتصاد ایران است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com