احتمال افزایش ۷۰درصدی قیمت لبنیات

احتمال افزایش ۷۰درصدی قیمت لبنیات
چند روزی است که زمزمه های افزایش قیمت شیر به گوش می رسد که اگر این مورد به حقیقت بپیوندد باید انتظار حذف کامل شیر و محصولات لبنی را از سبد خانوارهای ایرانی داشت.
ستاد تنظیم بازار سال گذشته تصویب کرده بود که قیمت لبنیات تا ۲۰ فروردین امسال افزایش نداشته باشد این در حالی است که پس از تاریخ ذکر شده دامداران و کارخانه های مواد لبنی خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند.
با اعلام خواسته های فعالان صنایع لبنی، کارشناسان رسمی قوه قضائیه به بررسی قیمت تمام شده شیرخام و فرآورده های لبنی پرداختند و گزارش خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کرده اند.
این در حالی است که با گذشته حداقل ۲۱وز از ارائه این گزارش، جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت شیر خام تشکیل نشده و دامداران با توجه به افزایش قیمت علوفه و نهاده های مورد نیازشان، همچنان برای تعیین قیمت ها بلاتکلیف هستند.
شایعات غیر رسمی از پیشنهاد تعیین قیمت ۱۰۴۰تومان برای شیر خام دارد و بی شک چنین قیمتی منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد شد.
افزایش ۷۰درصدی قیمت لبنیات در پرتو افزایش قیمت شیر
دبیر انجمن صنایع لبنی درباره تاثیر افزایش قیمت شیر خام بر سایر محصولات لبنی به خبرنگار اقتصادپرس گفت: به حتم افزایش قیمت شیر منجر به بالا رفتن قیمت سایر محصولات لبنی خواهد شد.
رضا باکری افزود: پرونده تعیین قیمت شیر چند ماهی است که مطرح شده و ستاد تنظیم بازار باید هر چه زودتر این مساله را بررسی و تصمیم نهایی خود را اعلام کند.
وی تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمت شیر خام منجر به افزایش ۷۰درصدی قیمت لبنیات خواهد شد به عبارت بهتر با هر ۱۰۰ تومان افزایش قیمت شیر به طور میانگین ۷۰تومان بر قیمت سایر محصولات لبنی افزوده خواهد شد.
سرانه پایین مصرف شیر در ایران
در چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت شیر و به تبع آن محصولات لبنی بودیم که این مساله در پرتو کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه سبب شده تا حضور شیر در سبد خانوار بسیار کمرنگ تر شود.
میانگین سرانه مصرف شیر در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۸۰ کیلوگرم است که در برابر میانگین مصرف سرانه شیر در کشور های اروپایی (سالانه ۳۴۰ کیلوگرم) و در جهان (۱۸۰ کیلوگرم) در رتبه ای بسیار پایین تر قرار دارد.
هرچند قرار بود این سرانه به ۱۶۰ کیلوگرم افزایش یابد که متاسفانه میزان هدف گذاری دربرنامه چهارم توسعه محقق نشد و به برنامه پنجم موکول شد اما در این برنامه نیز جایگاه مصرف شیر در میان خانوارهای ایرانی اهمیت خود را از دست داده و حتی مصرف این محصول روند نزولی هم داشته است.

 
نظرات شما
  •  

    ابوذر سروري گفت : ۹۲/۰۲/۲۶

    آخه چطوري وقتي شير حدود 12 درصد مي خواهد گرون بشه ،‌ محصولات لبني 70 درصد گرون ميشه. رو چه حسابي اين درصد ها را بدست مياريد. همين حرف هاي نسنجيده و كارشناسي نشده باعث ايجاد خيلي از موج هاي گراني توي كشور شده. به قول خودتان وقتي شير 100 تومان افزايش پيدا مي كنه محصولات لبني 70 تومان افزايش پيدا مي كنه،‌ پس رو فرمول خودتان ،‌ محصولات لبني بايد حدود 10 درصد اضافه بشه.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com