اجرایی شدن قانون؛ خواسته دامداران

اجرایی شدن قانون؛ خواسته دامداران
رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه دامداران در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برند، گفت: عملی نشدن قوانین و مقررات مرتبط با مباحث دامپروری باعث نارضایتی دامداران استان شده است.
سید موسی رهنمایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: اخیرا تعدادی از دامداران استان به دلیل نابسامانی اقتصادی دامپروری در مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تجمع کردند.
وی با بیان اینکه دامداران در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برند، افزود: عملی نشدن قوانین و مقررات مرتبط با مباحث دامپروری باعث نارضایتی دامداران استان شده است. چندین قانون مستقیم از جمله ماده 11، 19 و 20 نظام جامع دامپروری، ماده 14 تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و ماده 33 افزایش بهره وری در خصوص بحث دامپروری وجود دارد که متاسفانه اجرایی نمی‌شود.
رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان اضافه کرد: این مواد قانونی بر خرید تضمینی، نرخ تضمینی و جایزه صادرات دلالت می‌کند. اگر این مواد قانونی تمام و کمال اجرا شود، وضعیت دامپروری سامان می‌یابد، اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.
رهنمایی با بیان اینکه مصوبات دولت هم در این مواد قانونی اجرایی نشده است، گفت: عصبانیت بیشتر گاوداران نیز به دلیل همین موضوع است. در سال 1393، نخستین بار وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های دامداری قیمت تمام شده 1570 تومانی با یک حاشیه سود حدود 7-10 درصد را برای شیر استحصال کردند. پس از ارایه قیمت به دولت، قیمت به 1440 تومان رسید و اعلام شد.
وی ادامه داد: در این زمان، کارخانجات درخواست کردند که اگر به آنها اجازه افزایش قیمت محصول خود تا 26 درصد داده شود، شیر را با قیمت 1440 از تولید کننده خریداری خواهیم کرد. دولت با این موضوع موافقت نکرد و اشتباه دولت هم همین بود چراکه دود این تصمیم اشتباه به چشم خودش، تولیدکننده و مصرف کننده رفت. دولت اجازه افزایش 15 درصد را به کارخانجات داد و در این دو سال به صورت مکرر با افزایش دو تا سه درصد قیمت‌ها توسط کارخانجات، قیمت محصولات به میزان حال حاضر رسیده است.
رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه محصولی به نام شیر "دامداران" 59 درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: شیر "دامداران" در اوایل سال 93، حدود 1400 تومان بود، قیمتش پس از سه ماه به 1700 رسید و سه ماه پس از آن تاریخ به 2700 تومان رسید؛ یعنی حدود 59 درصد افزایش قیمت که تاکنون تقریبا ثابت مانده است.
رهنمایی گفت: در نص صریح قانون تعرفه موثر بر واردات محصولات به نفع تولیدکننده داخلی آمده که متاسفانه اجرا نشده است. به عنوان نمونه نرخ جهانی کره 2.6 دلار (حدود 9200 تومان) است، اگر حدود سه هزار تومان برای تجارت داخلی، بسته بندی و حمل و نقل داخلی لحاظ شود این قیمت به 12 هزار تومان خواهد رسید، اما مصرف کننده باید 22 تا 26 هزار تومان برای خرید این نوع کره بپردازد، در این شرایط معلوم نیست تجارت سیاه تا چه زمانی می‌خواهد تازیانه بر گرده تولیدکننده داخلی بزند.
وی با بیان اینکه مواد 4 و 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز به صراحت در جهت حمایت از تولیدکننده داخلی است، اظهار کرد: دامداران تنها درخواست اجرای قانون را دارند، در این اعتراض‌ها، نامه نگاری‌هایی انجام شد به عنوان نمونه صحبت از جایزه صادراتی محصولات لبنی نیز به میان آمده است تا بتواند بازار را از حالت اشباع خارج کند.
رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان، با بیان اینکه سرانه پایین مصرف لبنیات در کشور یکی از عوامل رکود است، گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور، نصف سرانه دنیا است. شرایط گوشت نیز به همین شکل است و به شدت گوشت وارد کشور می‌شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com