اجرای پروژه آمیخته گری دام سبک به شیوه لاپاراسکوپی درآذربایجان شرقی

اجرای پروژه آمیخته گری دام سبک به شیوه لاپاراسکوپی درآذربایجان شرقی
قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای پروژه آمیخته گری600 راس دام سبک در دو گله در روستای مایان سفلی بخش خسرو شهرستان تبریز و بخش صوفیان شهرستان شبستر خبر داده و گفت: در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، با حضور دامپزشکان متخصص ایرانی ، نژاد قزل بومی با نژاد رومانف روسی، با استفاده از اسپرم های نژاد رومانف، تلفیق می گردد.
ثقلینی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در افزایش چشمگیر تولید در بخش دامی و ارتقا بهره وری در این بخش گفت : گوسفند قزل(kizil sheep) یکی از نژاد های دنبه دار گوسفند محسوب و پراکنش آن در استان آذربایجان شرقی، مناطق کوهستانی تبریز، کوه پایه های سهند، اطراف مراغه، بناب، میانه، آذرشهر، سراسکند و هشترود بوده و در مناطق روستایی شهرستان های بناب و مراغه گله های بزرگی از این نژاد مشاهده می شود. دنبه کوچک، قابلیت راه پمایی طولانی در مناطق کوهستانی و گوشت مرغوب و با کیفیت از مهمترین خصوصیات این نژاد بحساب می آید.
وی با اشاره به خاستگاه نژاد رومانف و خصوصیات برتر پرورشی این نژاد مطلوب گفت: دره ولگا در شمالغرب شهر مسکو مرکز روسیه، محل اصلی این نژاد مرغوب محسوب و جزو نژادهای اصیل شمرده می شود. نژاد رومانف نژاد زودرس بوده و بره های این نژاد در چهار ماهگی خصوصیات بلوغ را از خود نشان می دهند. نژاد رومانف، در تمامی طول سال امکان زاد و ولد را داشته و قوچ های این نژاد ، به صورت بالقوه امکان بارور نمودن میش ها را خواهند داشت.
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان ،با اشاره به رکورد بره متولد شده این نژاد در یک زایش را 9 بره سالم ذکر نموده و گفت: این رکورد در کشور روسیه به ثبت رسیده است.میش های با سهم خونی 50 درصد رومانف، چند قلو زایی بسیار بالایی در حدود 7/2 درصد را داشته و این بدین معنی است که امکان تولد بره در یک دوره زایمان، بیشتر از نژاد قزل می باشد. قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با تاکید به این موضوع که تلفیق نژاد بومی قزل با نژاد رومانف بر اساس برنامه های سازمانی درایجاد بستری مناسب برای تولید بیشتر و کاستن از هزینه های تولید در بخش دامی صورت می پذیرد گفت: سن جفت گیری در نژاد رومانف پایین بوده و ولی مناسبترین زمان برای جفتگیری در هشت ماهگی است و با موفقیت امر آمیخته گری این نژاد در استان، می توان انتظار 3 زایش در دو سال را از نژاد آمیخته داشته و این امر می تواند روند تولید محصولات دامی در استان را بصورت چشمگیری بهبود بخشد.
دکتر ثقلینی با اشاره به اینکه بره های این نژاد در زمان زایمان وزن پائینی داشته ولی از رشد مطلوب بیش از 260 گرم در روز برخوردارند و تلفات بسیار کمی در گله آنها گزارش شده است گفت : در این روش، هیچگونه آسیب جسمانی به دام وارد نشده و اسپرم، توسط کارشناسان متخصص از طریق شکاف کوچک در زیر شکم ، به میش حامل، منتقل شده ودرصد موفقیت آن درمقایسه باسایر روشهای آمیخته گری، بسیار بالاست. رئیس شورای نظام دامپزشکی استان ، تعداد گوسفند قزل در استان را، نزدیک به دو میلیون راس عنوان نموده و با اشاره به این موضوع که ترکیب این دو نژاد می تواند در روند تولید گوشت قرمز گوسفند در استان بسیار تاثیر گذار باشد افزود: پرورش و توسعه نژاد قزل مورد تاکید سازمان و جزو برنامه هایی اجرایی توسعه بخش کشاورزی در استان قرار داشته و در شهرستان چاراویماق، پرورش آن از سال جاری در دستور کار قرار گرفته است. گفتنی است استان آذربایجان شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی که 45 در صد آن را دام سبک و 55 در صد را نیز دام سنگین تشکیل میدهد، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته و بر اساس آمار های موجود، میزان تولید سرانه گوشت قرمز در این استان در مقایسه با کشور ، 35 در صد بیش از میانگین کشوری است.

 
نظرات شما
  •  

    mohandesnasiri گفت : ۹۱/۰۶/۳۱

    با سلام.خیلی خوشحالم که چنین دستاوردی رو شنیدم واقعا عالیه و من دوست دارم این طرح توی استان های دیگه هم اجرا بشه و تولید گوشت قرمز کشور ما افزادش پیدا کند.با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com