اجرای طرح قرون وسطایی برای تخم مرغ

اجرای طرح قرون وسطایی برای تخم مرغ

به گزارش خبرنگار مهر، ‌هر چند که تجربه گذشته طرح های ارائه شده برای کنترل قیمت محصولات غذایی درقالب خرید و ذخیره سازی اقلام مورد نیازمردم موفقیت آمیز نبود اما این بار نیز مسئولان بدون توجه به ناکارآمدی طرح های گذشته و با ارائه راهکاری کاملا قرون وسطایی طرحی را برای متعادل کردن قیمت تخم مرغ اجرایی کردند.
طرح دولت که تنها چند روز پس از افزایش ناگهانی قیمت تخم مرغ درقالب طرحی ویژه برای توزیع  این محصول ارائه شد نه تنها قیمت این محصول را متعادل نکرد بلکه شرایط را برای بازار دلالی و واسطه گری مهیا کردبه طوریکه باوجود خرید تخم مرغ ازدرب مرغداری ها با قیمت مورد توافق ‌(832 تومان )‌ اما واسطه ها و دلالان ‌این محصول را با قیمتی بیش از 950 تومان تعیین شده به دست مصرف کننده می رساندند .
بدیهی است که توزیع تخم مرغ با 40 تا 50 دستگاه وانت درسطح شهر تهران آن هم با حجم بالای تقاضا دراین کلان شهر،‌ عملا راهکاری بیهوده برای کنترل قیمت این محصول بوده ،‌‌ چنانچه به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در طول اجرای این طرح قیمت این محصول فقط پنج درصد کاهش یافته است .
علیرضا مختاری با تاکید بر این که طرح ویژه توزیع تخم مرغ مکانیزم منطقی ندارد،‌ می گوید: ‌نحوه توزیع تخم مرغ باید شکل منطقی تر و اصولی تری داشته باشد که متاسفانه این روش درطرح اخیر دستگاه های متولی برای کنترل قیمت تخم مرغ مشهود نیست .
صاحبان واحدهای مرغداری یکی از دلایل اصل افزایش تولید تخم مرغ را کاهش 30 درصدی تولید این محصول دانسته و تاکید می کنند که نبود برنامه ریزی و عدم حمایت دولت از تولید کنندگان موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای مرغداری و در نتیجه کاهش تولید این محصول شده است .
آنان معتقدند که راهکارهای دولت برای تنظیم بازار تخم مرغ مقطعی بوده و باید برنامه ریزی مناسب برای تولید تخم مرغ از ابتدای تولید (مرغ مادر)‌ تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده ارائه شود.
این درحالی است که متاسفانه نابسامانی بازار محصولات کشاورزی تنها محدود به تخم مرغ و مرغ نمی شود بلکه هم اکنون بازار عمده محصولات کشاورزی کارآیی اقتصادی نداشته وسنتی و پیچیده است.
وجود واسطه های مختلف میان تولید کننده و مصرف کننده  محصولات کشاورزی موجب شده که سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی تنها به جیب دلالان برود و در نتیجه موجب متضرر شدن تولید کننده و مصرف کننده شود .
به هر حال دولت و مسئولان دست اندکار در امر توزیع می توانند به جای ارائه راهکارهای مقطعی برای مقابله با افزایش ناگهانی قیمت محصولات کشاورزی دربازاربا ایجاد یک شبکه بازاررسانی و یکپارچه در تمامی مراحل داد وستد ( از تولید تا مصرف ) ‌علاوه بر تعدیل قیمت این محصولات ،‌سود واقعی را نیزنصیب تولید کنندگان کنند.

 
کلمات کلیدی توزيع ورشکستگی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com