اجرای طرح دوباره زایی در بین سه هزار راس دام عشایر استان لرستان

اجرای طرح دوباره زایی در بین سه هزار راس دام عشایر استان لرستان
مدیر کل امور عشایری لرستان تلقیح مصنوعی، چند قلوزایی و دوباره زایی دام عشایر را از اولویت های این اداره کل برشمرد و گفت: طرح دوباره زایی در بین سه هزار راس دام عشایر استان لرستان اجرا شده است.
حاجی مراد بیرانوند ، اظهار کرد: برای اینکه عشایر استان جهت خرید علوفه مجبور به فروش دام خود نشوند امسال نیز به مانند سال گذشته 8500 تن جو و کنسانتره به صورت نسیه و مدت دار بین آنها توزیع می شود.
وی افزود: سال گذشته به علت کاهش قیمت دام نسبت به صادرات دو هزار راس دام عشایر استان به کشور قطر اقدام شد که به دنبال آن قیمت هر کیلو دام از 85 هزار ریال به 110 هزار ریال افزایش یافت؛ البته امسال با توجه به اینکه قیمت دام عشایر بالاست صادرات نداریم.
مدیر کل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه 1.5 میلیون واحد دام عشایری در استان لرستان وجود دارد، اضافه کرد: دام سرمایه اصلی عشایر محسوب می شود به همین دلیل هر ساله پیش از شیوع بیماری ها، دام عشایر استان با همکاری اداره کل دامپزشکی واکسیناسیون می شوند.
بیرانوند با بیان اینکه 14 ایل و 15 طایفه مستقل در استان لرستان داریم که هر کدام از مسیر خود اقدام به کوچ می کنند، خاطرنشان کرد: 13 ایل راه در استان وجود دارد؛ اما این راههای ارتباطی به دلیل توسعه زیرساخت های شهری و روستایی دستخوش تغییرات شده اند به همین دلیل عشایر به هنگام کوچ مجبور هستند که از جاده های اصلی آسفالته عبور کنند.
مدیر کل امور عشایری لرستان گفت: عبور عشایر از جاده های اصلی استان در هنگام کوچ موجب شده است که سالانه بخشی از دام آنها در اثر تصادف تلف شود به عنوان نمونه سال گذشته بین 200 تا 300 راس دام تلف شد.
بیرانوند اضافه کرد: مانع دیگری که در مسیر کوچ عشایر وجود دارد این است که کشاورزان در قسمت شانه خاکی جاده های اصلی که مسیر عبور دام عشایر محسوب می شود اقدام به کشت محصول کرده اند و همین مسئله موجب شده که مسیر عبور دام عشایر مسدود شود.
وی با اشاره به اینکه اسکان عشایر اولویت دوم اداره کل امور عشایری استان محسوب می شود چون عشایر باید به صورت خودجوش و داوطلبانه متقاضی اسکان باشند؛ بنابراین ما نمی توانیم به اجبار آنها را اسکان دهیم، اظهار کرد: اگر 15 خانوار عشایر درخواست اسکان دهند و پروانه چرای دام از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزاری نیز داشته باشند می توانیم درخواست آنها را جهت اسکان بررسی کنیم.
مدیر کل امور عشایری لرستان گفت: در حال حاضر بین 15 تا 20 خانوار عشایر در دو سایت واقع در شهرستان ازنا و شهرستان خرم آباد مستقر شده و از حالت کوچرویی به حالت یکجانشینی اسکان یافته اند.
استان لرستان دارای 14 هزار خانوار شامل 84 هزار نفر جمعیت عشایری است که در دو مرحله کوچ بهاره و پاییزه شش ماه در سال در منطقه گرمسیر و شش ماه دیگر را در مناطق سردسیر به سر می برند.
عشایر استان لرستان با 1.5 میلیون واحد دامی 25 درصد از پروتئین استان لرستان را تامین می کنند.
همچنین 12 هزارتن گوشت قرمز 29 هزار تن شیر، یکهزار و 32 تن پشم،17 تن عسل، 18 تن روغن حیوانی و حدود پنج درصد صنایع دستی استان توسط عشایر تولید می شوند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com