اجرای بیش از پنج میلیون نوبت مایه کوبی دام در همدان

اجرای بیش از پنج میلیون نوبت مایه کوبی دام در همدان
مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: از ابتدای سال جاری پنج میلیون و 334 هزار نوبت سر انواع دام علیه بیماری هایی مختلف مایه کوبی شدند.
محمود رضا رسولی افزود: آبله، شاربن، تیلریوز، تب برفکی، لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، قانقرایا، کزاز، ppr ، آگالاکسی وتب مالت از جمله بیماریهایی است که حیوانات را در مقابل آن واکسینه کردند.
وی اضافه کرد: برای مقابله با بیماری هاری بیش از هفت هزار 243 قلاده سگ صاحب دار نیز واکسینه شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان همدان در ادامه افزود: برای شناسایی دام های بیمار و مبتلا به دو بیماری مهم و قابل انتقال به انسان از جمله سل و بروسلوز، تعداد هشت هزار و 624 راس گاو و گوساله را خونگیری و تعداد 18هزار و 184 راس گاو را در راستای تشخیص بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته است.
رسولی ضمن اشاره به یکی دیگر از وظایف دامپزشکی که در زمینه حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی اهمیت بسزائی دارد افزود : نظارت بر تولید فرآورده های خام دامی سالم ، بهداشتی و شرعی از دیگر وظایف اصلی دامپزشکی می باشد.
وی ادامه داد: در 6 ماهه گذشته حدود 138هزار راس انواع دام در کشتارگاههای دام استان تحت نظارت های بهداشتی و شرعی ذبح شده، که وزنی معادل پنج هزار و 395 تن گوشت قرمز می شود.
وی بیان کرد: نتیجه این بازدیدها شناسایی و معدوم سازی مقدار 48 تن لاشه غیر قابل مصرف بوده است.
مدیر کل دامپزشکی همدان تصریح کرد: در 6 ماهه سال جاری حدود هفت میلیون و 918هزار قطعه طیور گوشتی بومی که وزنی در حدود 16هزار تن می باشد در کشتارگاه های طیور استان تحت نظارت های شرعی و بهداشتی بازرسان اداره دامپزشکی ذبح و تولید شده و از این تعداد طیور 31 هزار قطعه غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده است .
رسولی در زمینه کنترل، بازرسی و نظارت بر مواد خام دامی در واحدهای نگهداری، بسته بندی، توزیع و عرضه این فرآورده ها گفت: علاوه برچرخه تولید، ماموران دامپزشکی در سراسر استان از واحدهای نگهداری، بسته بندی، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی نیز بازدید های دوره ای به عمل می آورند.
وی تصریح کرد: در سطح استان از این مراکز حدود 51 هزار مورد بازدید انجام شده 211 مورد به واحد متخلف به مراجع قضایی و ضبط و معدوم سازی بیش از 473تن فرآورده های غیر قابل مصرف ، تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی ارجاع شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com