اتکا به پرورش گونه‌های خارجی نسل حیوانات اهلی محلی را منقرض می‌کند

اتکا به پرورش گونه‌های خارجی نسل حیوانات اهلی محلی را منقرض می‌کند

پژوهشگران با اعلام اینکه اتکا بیش از حد به شمار معدودی گونه‌های حیوانات اهلی وارداتی، نسل سایر گونه‌های اهلی را در کشورهای فقیر در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد خواستار ایجاد بانک ژن حیوانات اهلی شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نایروبی، دانشمندان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو اعلام کردند اتکا به شمار معدودی انواع حیوانات اهلی نظیر گاوهای پر شیر هولشتاین، مرغهای تخم‌گذار لگهورن که رشد سریع دارند، باعث شده است هر ماه نسل یک گونه حیوان اهلی نابود شود.
کارلوس سره مدیرکل "موسسه بین‌المللی تحقیقات حیوانات اهلی" ILRIدر نایروبی گفت گونه‌های باارزش حیوانات به سرعت درحال نابودی هستند. وی گفت در بسیاری موارد، قبل از آنکه ارزش واقعی یک گونه جانوری شناخته شود، نسل آن از بین رفته است واین امر اقدام فوری برای ایجاد بانک ژن را ضروری می‌سازد.
سره روز دوشنبه در کنفرانس منبع ژنتیکی حیوانی در اینترلاکن سوییس، نتایج آخرین یافته‌های تحقیقات فائو را ارایه می‌کند.

بسیاری از صاحبان مزارع کوچک پرورش حیوانات در جهان، بطور فزاینده‌ای حیوانات سنتی را کنار می‌گذارند و حیوانات پرمحصول وارداتی اروپا و آمریکا را نگهداری می‌کنند.
وی افزود این گونه‌های غیربومی با نوید تولید بالای گوشت، شیر یا تخم‌مرغ فواید کوتاه مدتی به دنبال دارند. در حالی که بسیاری از این گونه‌ها برای مقابله با تغییرات غیرقابل پیش بینی در محیطهای بیگانه یا شیوع بیماریها آمادگی نیافته‌اند.

ILRIمی‌گوید کشورهای ثروتمند اقتصاد خود را تا حد زیادی از طریق تولید حیوانات اهلی تقویت کرده‌اند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند کشورهای درحال توسعه از این لحاظ با آنها تفاوت دارند.
در سراسر جهان یک میلیارد نفر به پرورش حیوانات اشتغال دارند. بیش از دو سوم روستاییان فقیر پرورش از راه پرورش حیوانات اهلی امرار معاش می‌کنند. تا آینده قابل پیش بینی حیوانات اهلی همچنان تنها چاره نجات صدها میلیون انسان از فقر مطلق خواهد بود.
سره با هشدار در مورد تهدید نسل گونه‌های حیوانات اهلی در آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین، گامهایی را شامل تشویق دامداران و مرغداران به حفظ تنوع ذخایر بومی، اجازه عبور حیوانات از مرزها برای رهایی از خشکسالی، نزاع‌های داخلی، نوسانات بازار یا بیماری و ایجاد بانکهای ژن پیشنهاد کرد. وی می‌گوید در آمریکا، اروپا، چین، هند و آمریکای جنوبی بانک‌های ژن تنوع حیوانات اهلی محلی را فعالانه حفظ می‌کند. وی در خاتمه می‌گوید آفریقا یکی از مناطقی است که غنی‌ترین تنوع گونه‌ها را دارد و احتمالا طی قرن حاضر کانون نابودی گونه‌های اهلی خواهد بود.

 
کلمات کلیدی فائو
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com