آژیر قرمز برای افزایش قیمت گوشت قرمز

آژیر قرمز برای افزایش قیمت گوشت قرمز
گوشت قرمز در هفته های اخیر با چالش های عرضه و قیمت مواجه و همین موضوع سبب شد که عرضه و قیمت نهاده های مرتبط با آن نیز شاهد نوساناتی در بازار مصرف باشد تا جایی که می توان گفت آژیر قرمز در بازار گوشت قرمز به صدا در آمده است. گزارش میدانی خراسان از وضعیت بازار گوشت قرمز، حکایت از نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گوشت قرمز دارد. این وضعیت نیز نشان می دهد که گران شدن گوشت قرمز، هیچ سودی برای تولیدکنندگان در پی نداشته است.روز گذشته قیمت هر کیلو گوشت نرینه و ران با نصف گردن، در بازارهای شهرداری ۱۸ هزار و ۵۳۰ تومان، شقه یا راسته ۱۷ هزار و ۲۶۰ تومان و ران گوساله ۱۶ هزار و ۵۷۰ تومان بود. در خیابان آیت ا... عبادی نیز گوشت گوسفندی ران هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و سردست ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان، شقه ۱۶ هزار و ۵۰۰ و گوشت گوساله هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شد. خبرها حکایت از افزایش حدود 40 درصدی قیمت دام زنده و گوشت لاشه دام سبک و سنگین در مقایسه با ماه گذشته دارد.
ارتباط دوسویه با دلار!
نوسانات اخیر در قیمت گوشت قرمز، هم زمان با نوسانات قیمت ارز و بازار آزاد ارز رخ داد. این موضوع نشان گر این است که هم زمانی افزایش قیمت گوساله و نهاده های دامی، نمی تواند با قیمت ارز بی ارتباط باشد.چوبداری که حدود ۳۰ بره پروار را برای فروش در بازار دام تربت حیدریه آورده مدعی است که این گوسفندها چینی و از پاکستان وارد شده اند. وی می گوید: طرف پاکستانی ما تا چند ماه پیش پول ایران را قبول می کرد و ما با ریال ایران خرید می کردیم اما در ۱۵ روز گذشته به دلیل نوسانات ارز و قیمت آن در ایران، فقط معامله را با دلار انجام می دهد. ما نیز به دلیل تهیه دلار از بازار آزاد، ناچار به فروش گوسفند به قیمتی هستیم که دلار را خریده بودیم.در تماسی با خبرنگار خراسان در خوزستان و ایلام مشخص شد که واردکنندگان دام زنده از عراق نیز به دلیل پرداخت قیمت دام زنده به طرف عراقی به دلار، ناچار به عرضه دام زنده به قیمت گران تر به بازار دام و کشتارگاه شده اند.
کمبود نداریم
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد گفت: با وجود افزایش قیمت نسبی گوشت، خوشبختانه کمبودی در این زمینه در بازار مشاهده نمی شود.احمد احدی افزود: در حال حاضر با توجه به عرضه نشدن دام زنده و کمبود آن در سطح بازار، قیمت دام نوسان دارد.او درباره تاثیر جلسات کمیته تنظیم بازار اصناف بر بازار گوشت قرمز افزود: با توجه به تشکیل جلسات منظم هفتگی، تمام مسائل صنفی و بازار مطرح شده و با همفکری در خصوص کنترل قیمت ها تدابیر متناسب گرفته می شود.رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد نوسانات نرخ ارز را بر قیمت گوشت وارداتی بی تاثیر نمی داند و می گوید: افزایش قیمت ارز در خرید قیمت گوشت برزیلی، تاثیر مستقیم داشته است. این موضوع نیز باعث افزایش دیگر اقلام گوشت قرمز شده است.
خریدار نیست ، کمبود هم نداریم
با گشت و گذاری در میدان استقلال، میدان شهدا و چهارراه میدان بار، با عرضه کنندگان و خریداران گوشت قرمز به گفت وگو نشستیم.خانم میانسالی که خود را دبیر آموزش و پرورش معرفی می کند درباره بازار گوشت قرمز می گوید: گوشت فراوان است اما به دلیل این که قیمت آن گران شده است، خریداران ترجیح می دهند یا گوشت نخرند یا خرید خود را به یک کیلو و حتی کمتر از آن محدود کنند.حسین-د که خود را بازنشسته بانک معرفی می کند نیز می گوید: تا چند ماه پیش هر ۲ هفته یک بار، حدود ۲ کیلویی گوشت تهیه می کردم، اما با وجود این قیمت ها مجبورم که خرید گوشت را ماهیانه و کمتر از نیاز تهیه کنم زیرا وضعیت مالی ام اجازه خرید کیلویی را از من گرفته است و نمی توانم مانند گذشته خرید کنم.«بهزاد-د» که به قول خودش در چهارراه میدان بار سابقه ۱۸ ساله فروش گوشت دارد نیز می گوید: تا ماه گذشته روزانه بین ۲۰-۱۵ لاشه گوسفند را به فروش می رساندم اما در دو هفته گذشته در بهترین روزهای فروش، موفق به فروش ۱۰ لاشه هم نشدم. این وضعیت به دلیل خرید کم مردم به وجود آمده است ضمن این که تا چند ماه پیش فروش ۳کیلو و ۵ کیلو گوشت کاملا عادی بود حتی مشتریان نیم شقه هم داشتیم اما الان خرید گوشت به یک کیلو و حداکثر ۲ کیلو محدود شده است.متصدی سوپر گوشت که گوشت برزیلی نیز عرضه می کند به خراسان گفت: حتی بازار گوشت وارداتی هم خراب شده و با بالا رفتن قیمت گوشت برزیلی، میزان فروش آن نیز افت کرده است.
نگرانی از افزایش دوباره قیمت
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی نیز تاکید کرد: با روند موجود و افزایش نهاده های دامی، به طور قطع قیمت گوشت قرمز تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.حسین سلیمی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: تحریم واردات غله به کشور، باعث افزایش قیمت گوشت شده است. وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نهاده های دامی خریداری شده توسط اتحادیه مرکزی دامداران ایران، به علت تحریم ها در بندر تخلیه نمی شود و این موضوع نیز باعث افزایش قیمت گوشت در بازار شده است.به گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی، با شروع تحریم های جدید، واردات گوشت برزیلی به کشور محدود شده است یا این که به هیچ عنوان گوشت برزیلی به کشور وارد نمی شود.
این موضوع نیز به افزایش قیمت گوشت دامن زده است.سلیمی با تاکید بر این که نهاده های دامی وارداتی به کشور براساس نرخ رسمی ارز صورت گرفته است، افزود: این در حالی است که دولت فقط قیمت شیر را در کارخانه ها و دامداری ها محدود می کند و نظارت دقیقی بر واردکنندگان نهاده های دامی ندارد.وی فصل زمستان، پایان دوره دامپروری و فصل زایش گوسفندان را، از دیگر عوامل افزایش قیمت گوشت در بازار می داند و اظهار می  کند: امیدواریم با عرضه بره های متولد شده پس از عید نوروز شاهد کاهش قیمت گوشت باشیم.وی با اشاره به این که قیمت گوشت تابع سیاست های اقتصادی دولت در نرخ ارز است، از توزیع نکردن جو انبار شده در شرکت پشتیبانی امور دام کشور انتقاد کرد و بیان داشت: در حال حاضر در انبار شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی، بیش از ۴۰۰۰ تن جو وجود دارد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی با تاکید بر این که با وجود افزایش قیمت گوشت، دامداران هم چنان زیان می بینند، خاطرنشان کرد: روزهای نوروز هیچ مشکلی در خصوص تامین گوشت وجود ندارد تنها نگرانی ما افزایش قیمت گوشت در این روزهاست.
تعادل بازار با واردات جو
از تاثیر قیمت دام زنده وارداتی بر قیمت گوشت قرمز که بگذریم عامل اصلی گران شدن گوشت قرمز، به سبب افزایش نهاده های دامی است. سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به عنوان سیاستگذار دام و تولید پروتئین خام دامی، برای تنظیم بازار و تعادل قیمت نهاده های اصلی (جو، ذرت و سویا)، اقداماتی را انجام داده و موفق به ایجاد تعادل در قیمت نهاده های دامی شده است.معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص می گوید: برای اولین بار و پس از هماهنگی با بخش خصوصی، موافقت واردات جو از مرزهای استان اخذ و محموله ای به وزن ۵۰ هزار تن جو به بازارهای استان وارد شد و از طریق تعاونی ها و اتحادیه ها نیز در اختیار دامداران قرار گرفت.
این محموله هزینه های حمل و نقل کمتری نسبت به محموله های مشابه داشت که از بندرعباس وارد می شد همین موضوع باعث شد که قیمت تمام شده برای دامداران کمتر شود و علاوه بر آن، بر بازار جو نیز تاثیر بگذارد و قیمت آن را نیز متعادل کند.صفرپور افزود: یک محموله ۸هزار تنی نیز در حال وارد شدن است و به محض ورود به ایران، به تعاونی ها و اتحادیه ها تحویل داده می شود. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ضمن اظهار امیدواری برای ایجاد تعادل در بازار گوشت قرمز افزود: اقدام سریع متولیان واردات و سیاستگذاران بازار، در تامین جو مورد نیاز دامداران موجب شد که گوشت قرمز در روزهای اخیر کاهش قیمت داشته باشد.
با این وجود مردم انتظار دارند که متولیان تنظیم بازار که تصمیمات آنان ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد، در مواقع بروز تنش در قیمت اقلام مصرفی مردم، ابزار مدیریتی را برای تعادل بازار و تامین نیازهای مردم به کار گیرند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com