آنچه نباید در پشت جبهه بحران فراموش کرد

آنچه نباید در پشت جبهه بحران فراموش کرد
در پی اعلام رسمی سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود دو کانون آلوده به بیماری آنفلوآنزا در میان مرغ های بومی دو روستای آمل و بابل و درج این خبر در سایت «OIE»که پس از انجام آزمایشات دقیق «الیزا» صورت گرفت و توجه رسانه های خارجی به این موضوع، در حاشیه و زمینه چگونگی مقابله با این بیماری و تلاش های شبانه روزی و آماده باش تمام عیار مجموعه سازمان دامپزشکی و حتی وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل، مهار و از بین بردن کانون بیماری، مسائلی کم و بیش به وجود آمد که بخشی از آن را رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با خبرنگار ITPNews در میان می گذارد، این گفتگو حاوی نکات حائز اهمیتی است که می تواند ضمن نگرش همه جانبه به روش های مقابله مؤثر با بیماری، وجه اقتصادی و دامنه زیان مرغداران استان مازندران را نیز در مسیر مقابله مورد توجه و دقت بیشتر قرار دهد.
عطاالله حسن زاده می گوید: بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و در عین حال شناخته شده جهانی است که البته از یک تجربه جهانی و یک قاعده مشخص برای مقابله، کنترل و از بین بردن کانون بیماری نیز پیروی می کند، از جمله بایکوت کردن، رعایت کامل موازین بهداشتی، عدم تخلیه واحدهای درگیر، عدم جوجه ریزی، مقابله جدی با پرندگان مهاجر و سرگردان و کلیه جوندگان و در نهایت امحاء تمامی پرندگان موجود در کانون بیماری اعم از بومی، صنعتی یا پرورش های خانگی در شعاع یک کیلومتری و در عین حال پایش تا شعاع دو کیلومتری و نظارت شدید تا شعاع 10 تا 15 کیلومتری محوطه که در صورت  مشاهده نشانه های احتمالی بروز بیماری، امحاء تداوم یابد. حسن زاده ادامه می دهد: خوشبختانه تاکنون  به جز دو کانون آلوده مرغ بومی در مراحل پایش، نتایج وجود بیماری یا گسترش آن منفی بوده است.
به کارگیری تمام عیار توان اجرایی برای مقابله با بیماری
وی یادآور شد: در اتفاقی که افتاد باید از دکتر خلج که تمامی توان اجرایی سازمان دامپزشکی را برای مقابله و مهار بیماری و حفاظت از سرمایه ما مرغداران در استان مازندران به کار گرفت و دکتر رضوانی مدیر کل دامپزشکی استان که با تمام امکانات در صحنه حضور داشت،  قدردانی و تشکر کنیم. حضور بالغ بر دو شبانه روزه ایشان در استان و صدور دستور العمل های قرنطینه و امحاء در کانون بیماری از جمله اقدامات قابل تحسین در این زمینه بود، کما اینکه ما نیز در قالب اتحادیه استانی، به انضمام تعاونی ها و مرغداران استان با عمده قوا در مقابله با این بیماری تمامی وظایف خود را انجام دادیم، پابه پای سازمان دامپزشکی و پیگیری دستورالعمل ها گام برداشتیم و همکاری تمام عیار مرغداران را نیز در 72 ساعت اول حدت و شدت مقابله با این بیماری جلب کردیم که تاکنون نیز ادامه دارد و شرایط قرنطینه کاملاً رعایت شده است. {tor_sutitle}سخت گیری های بیش از حد، غیر ضروری و غیر مرتبط با کانون بیماری موجب گسترش بیماری و احتمال وقوع یک حادثه گسترده تر می شود{/tor_sutitle}
مازندران قطب عمده و قابل اتکای صنعت مرغداری کشور
مهندس حسن زاده افزود: به خوبی این نکته قابل درک است که استان مازندران از نظر وسعت جوجه ریزی به میزان 10 میلیون قطعه، مرغ مادر، اجداد و تولید گوشت مرغ و تخم مرغ خود یک قطب قابل اتکا در صنعت مرغداری کشور به شمار می رود، فلذا نگاه مسئولان و حساسیت ویژه آنان برای کنترل بیماری می تواند جلوی خیلی از زیان های جبران ناپذیر را بگیرد.
مقابله با بیماری با رعایت اقتصاد تولید
وی با تشریح گستردگی واحدهای صنعتی در استان به اهمیت پایش و کنترل بیماری اشاره می کند و در عین حال می گوید: کنترل و مقابله با بیماری باید فنی، عملی، همه جانبه و با ملحوظ کردن منافع اقتصادی واحدهای تولید صنعتی موجود در استان باشد. سخت گیری های بیش از حد، غیر ضروری و غیر مرتبط با کانون بیماری موجب گسترش بیماری و احتمال وقوع یک حادثه گسترده تر می شود. حسن زاده در تشریح بیشتر این مفهوم می گوید: تراکم طیور در واحدهای صنعتی و جلوگیری از تخلیه در سطح استان به انحای مختلف خطر گسترش بیماری را افزون می سازد. وی تاکید می کند: برای حل یک بحران نباید به گونه ای عمل کنیم که بحران بزرگتری را دامن بزنیم. وی یادآور می شود: جلوگیری از حمل و نقل مرغ واحدهای سالم و پاک استان در شعاع 300 کیلومتری کانون بیماری به تهران و عدم کشش بازار استان برای خرید مرغ و پایین بودن ظرفیت کشتارگاه های موجود در سطح استان، ضریب تراکم طیور صنعتی در واحدهای مختلف را افزایش می دهد و این خود، بالقوه خطرآفرین و بحران ساز است. اگر طبق روال، مازاد طیور زنده استان به کشتارگاه های تهران سرریز نشوند، در آستانه ماه مبارک رمضان که بازار از کشش مناسبی برخوردار است مرغداران استان با زیان هنگفت مواجه می شوند، ضمن اینکه انتظار آنها برای رسیدن به شرایط مناسب بازار و رهایی از این مصیبت خود به خود تراکم در واحدها را افزایش می دهد، در حالی که یکی از راه های مقابله با بیماری کاهش تراکم و تخلیه واحدهای سالم است.{tor_sutitle}اگر عمده قوایمان را در سطح گسترده استان توزیع کنیم، میزان دقت، پایش و نظارت کم می شود در حالی که باید تمرکز را بر کانون های احتمالی بروز آلودگی قرار داد{/tor_sutitle}
نیازی به این همه  روش های سخت گیرانه نیست
حسن زاده می گوید: به رغم مجاهدت و پایش قابل تحسین سازمان دامپزشکی طی 10 روز گذشته و به ویژه 72 ساعت اول که با اطلاع از بروز بیماری و کشف دو کانون آلوده مرغ روستایی بومی آغاز شد، این سازمان به روشی بسیار سخت گیرانه و غیر ضروری متوسل شده است؛ به عبارتی به جای تمرکز بیشتر بر کانون های احتمالی شیوع بیماری، مقابله جدی با پرندگان خانگی و بومی و مهار آنها در داخل منازل و حصارها و جلوگیری قاطع از عرضه پرندگان و مرغ های بومی و غیر بومی زنده در بازارچه ها، استان را به لحاظ واحدهای صنعتی پرورش به طور کامل قفل کرده است که این ساده ترین راه حل مقابله است، ولی آیا باید به جای اتخاذ بهترین و مؤثرترین راه حل، صورت مسئله را پاک کنیم؟!
حرف ما این است که افراط و تفریط نشود، زیرا اگر عمده قوایمان را در سطح گسترده استان توزیع کنیم، میزان دقت، پایش و نظارت کم می شود در حالی که باید تمرکز را بر کانون های احتمالی بروز آلودگی قرار داد.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران می افزاید: ما باید پشت جبهه این بحران را در محاسبات خود ملحوظ کنیم. اگر مازاد نیاز استان حداکثر تا یک هفته دیگر از واحدها خارج نشود، به دلیل تراکم طیور در آنها ، بالا رفتن وزن طیور موجود، در پیش بودن تغییر دما و استرس وارد شده به تولیدکنندگان، قطعاً دامنه خسارت و زیان فراوانی سراسر استان را فرا می گیرد.
 ما می گوییم نباید با اتخاذ تصمیمات عجولانه که چندان همه جانبه نیستند به تولید آسیب جدی وارد کرد و البته همان طوری که تأکید شد ما تمامی توان خود را برای اقدامات اجرایی سازمان دامپزشکی در جهت مقابله با بیماری آنفلوآنزا به کار خواهیم گرفت. وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه تاکنون واحدهای صنعتی ما درگیر این بیماری نشده و پاک هستند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
خبرنگار : علی حسینی
 
نظرات شما
  •  

    دکتر دامپزشک گفت : ۹۴/۰۳/۳۱

    بسمه تعالی
    در ادامه مطالب اقای حسن زاده چند مطلب .یکی از اقداماتی که بعد از اینکه محلی دچار اتش سوزی میشود باید انجام داد خارج کردن هر چه سریعتر مواد اتش زا از محل می باشد ولی بعد از مثبت اعلام شدن چند مورد از پرندگان بومی منطقه انتظار می رفت هر چه سریعتر نسبت تخلیه و بارگیری مرغهای صنعتی خارج از محدوده از شیوع و پیشروی ویروس جلوگیری به عمل بیاد نه اینکه جلوی بارگیری و حمل مرغ کل استان را بگیریم تا دچار فاجعه نشده ایم نسبت به خروج مرغهای صنعتی (بمب ها موجود)از استان و عدم جوجه ریزی اقدام نماییم

    پاسخ...
  •  

    مهدی ذاکری گفت : ۹۴/۰۳/۳۱

    باسلام وعرض خسته نباشیدخدمت جناب آقای عطاالله حسن زاده بابت این همه دل نگرانیها ...امیداوارم مسئولین محترم به پیشنهادات ایشان توجه کنند.تا بتوانیم این بحران را از سربگذرانیم.
    با تشکر

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مهدی ذاکری گفت : ۹۴/۰۴/۰۲

    سلام دارم خدمت دوست عزیزدامپزشک
    دقیقا"صحیح می فرمایید.اما دریغ از گوش شنوا.
    متاسفانه با تصمیم گیریهای نادرست خودرا درباتلاقی فرو بردیم که جزءسقوط اقتصادی چیزی نصیبمان نمشود.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com