آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی در برخی موارد با مصرف همخوانی ندارد

آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی در برخی موارد با مصرف همخوانی ندارد
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب اتاق بازرگانی گفت: آمارهای ارایه شده بوسیله وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید گوشت سفید و قرمز و شیر با مصرف همخوانی ندارد.
عباس کشاورز در همایش علمی و تخصصی ارزیابی امنیت غذایی کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: میزان مصرف و تولید گوشت قرمز در سال 84 و 87 با هم همخوانی داشته و در بقیه سال ها فاصله زیاد می شود.
وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس بررسی هایی درباره تولیدات دام و طیور انجام داده است. در آمارهای ارایه شده بوسیله این مرکز، بیشترین همخوانی بین مصرف و تولید وجود داشت.
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب با اشاره به اینکه مصرف میوه و سبزی طی سال های 87 تا 89 بیشترین تطابق را با یکدیگر داشته اند، گفت: در سال 89 و 90 حجم تولیدات حدود 5-4 میلیون تن افزایش داشته اما در مصرف تغییری ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: در مورد تولیدات باغی، هیچ گاه تطابق تولید و مصرف بیش از 65 تا 70 درصد نبوده بنابراین توصیه می شود در حجم تولیدات باغی و نحوه آمارگیری آن تجدید نظر شود.
کشاورز آمار ارایه شده در زمینه تولید حبوبات را نیز دارای فاصله زیاد با مصرف دانست و افزود: در مورد مصرف قند و شکر به غیر از سال 88، در سایر زمان ها، تطابق خوبی بین آمار تولید و مصرف وجود دارد.
وی درباره نحوه بدست آوردن آمار تولید و مصرف برای انجام بررسی های آماری، بیان داشت: میزان تولید از حجم کل عرضه یک محصول باضافه حجم واردات و یا با کاستن حجم صادرات آن محصول خاص، بدست آمده است.
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب ادامه داد: در مورد میزان مصرف نیز اظهارات مردم به همراه ضایعات و احتمالا خود مصرفی کشاورزان در بدست آوردن رقم نهایی، لحاظ شده است. در مورد شیر حتی توزیع شیر یارانه ای مدارس در میزان مصرف محاسبه شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید گندم در سال های 87، 89 و 90 با مصرف همخوانی دارد، اذعان داشت: در سال 88 واردات پنج میلیون تنی گندم به ثبت رسیده که با توجه به تولید داخل، حجم کل مصرف داخلی 19 میلیون تن می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به حجم جزئی صادرات، این میزان مصرف در کشور به هیچ وجه سابقه نداشته است.
کشاورز درباره تولید برنج نیز تصریح کرد: آمار مصرف و تولید برنج در سال های 87 و 88 بیش از 90 درصد با یکدیگر انطباق دارند اما در سال 90 آمار بخش کشاورزی بیش از حد است. این مسئله قابل بحث و کنترل است.
سرانه مصرف پروتئین در جامعه رو به کاهش است
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب با اشاره به اینکه مصرف پروتئین در کشور به طور کلی رو به کاهش است، گفت: مصرف پروتئین در سال 87، 83 کیلوگرم، سال 88، 80 کیلوگرم، سال 89، 77 کیلوگرم و سال 90، 76 کیلوگرم بوده است.
وی افزود: کماکان بخش روستایی از کمبود انرژی رنج می برد 30 درصد جامعه از نظر دریافت انرژی دچار سوء تغذیه هستند اما 50 درصد جامعه بیش از نیاز، انرژی دریافت می کنند.
کشاورز با اشاره به اینکه مصرف نان در تمامی دهک های جامعه کاهش یافته است، خاطر نشان ساخت: مصرف برنج در گروه های کم درآمد شهری و روستایی بسیار ناچیز بوده و در برخی گروه های پردرآمد، بیش از حد نیاز است.
وی ادامه داد: درباره مصرف گوشت، حتی در دهک های پردرآمد نیز مصرف رو به کاهش است.
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب، افزود: میزان سرانه مصرف گوشت برای سه دهک اول جامعه روستایی به طور متوسط 3.4 کیلوگرم بوده است. در دهک های کم درآمدتر جامعه روستایی میزان متوسط سرانه مصرف به 900 گرم نیز می رسد.
وی میزان مصرف گوشت قرمز در جامعه شهری را به طور متوسط بین 8.3 تا 9.2 کیلوگرم اعلام کرد.
کشاورز با اشاره به اینکه مصرف گوشت مرغ در جوامع شهری و روستایی وضعیت مطلوبتری داشته که نشان دهنده قیمت متعادل این ماده پروتئینی است، اذعان داشت: مصرف گوشت مرغ در قشر کم درآمد روستایی بین 11 تا 15 کیلوگرم است. جامعه پردرآمد شهری نیز به طور متوسط بین 25 تا 26 کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می کنند.
وی تفاوت میزان مصرف شیر در جامعه شهری و روستایی را بسیار زیاد توصیف کرد.
کارشناس دفتر ساماندهی و توانمندسازی در امور کشاورزی و آب، افزود: در جامعه کم درآمد روستایی به طور متوسط 4 کیلوگرم شیر مصرف شده اما در جامعه پردرآمد شهری بین 98 تا 100 کیلوگرم شیر مصرف می شود.
وی نوسانات مصرف تخم مرغ را در دهک های مختلف جامعه شهری و روستایی متعادل دانست.
کشاورز میزان مصرف روغن نباتی در دهک های مختلف جامعه را مرتبط با قیمت و نوع تغذیه خانواده ها اعلام کرد و افزود: اختلاف میزان مصرف روغن نباتی در دهک های مختلف بسیار زیاد بوده و بین 12 تا 20 کیلوگرم در دهک های کم درآمد و پردرآمد متغیر است.
وی گفت: میزان مصرف سبزی و صیفی در دهک های کم درآمد شهری و روستایی 110 کیلوگرم است در حالی که این رقم در دهک های پردرآمد به 280 کیلوگرم می رسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com