آلودگی گوشت هندی، گوشت برزیلی را گران کرد

آلودگی گوشت هندی، گوشت برزیلی را گران کرد
رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه 25 درصد از گوشت وارداتی به کشور از طریق هند تامین می‌شود، گفت: از زمانی که بحث آلودگی گوشت‌های هندی مطرح شده، قیمت گوشت برزیلی به عنوان جایگزین افزایش یافته و به 25 هزار تومان رسیده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد موسوی در نشستی خبری گفت: برای صنعت غذا چندین وزارتخانه و دستگاه‌ درگیر هستند و این درگیری برای غذای مردم و امرار معاش آن‌ها آسیب‌های فراوانی داشته که درخواست می‌کنیم اگر مسئولان می‌خواهند از رانت‌خواران شبه دولتی، دلالان و واسطه‌ها نجات پیدا کنند و معضل غذا حل شود ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سازمان ملی غذا را به مجلس ارائه دهد یا دولت طی لایحه‌ای، ایجاد سازمان ملی غذا را تهیه کند و به مجلس ارائه دهد.
وی گفت: در چندین نوبت از وزارت جهاد کشاورزی که امر تولید و تدوین برنامه صنایع تبدیلی را در اختیار دارد، درخواست کردیم جلسه‌ای داشته باشیم ولی این امر محیا نشد و حدس ما این است که رانت‌خواران رابطه بهتری با وزارتخانه دارند.
رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه راهی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با این صنعت در پیش گرفته‌اند امیدی برای رفع مشکلات این صنعت باقی نگذاشته است، گفت: با توجه به عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات دام سنگین و خشکسالی‌های پی در پی، با کسری گوشت مورد نیاز صنعت روبرو شدیم لذا جهت کسری گوشت مورد نیاز صنعت لازم است 20 تا 30 درصد گوشت از کشور‌های مجاور وارد شود و با موضوعی که در مورد گوشت بوفالو مطرح شده با چالش های زیادی روبرو شدیم.
وی گفت: طبق گفته سازمان دامپزشکی "گوشت‌ بوفالو نباید به کشور وارد شود" ولی جایگزینی برای آن به ما معرفی نمی‌کنند و از زمانی که بحث آلودگی گوشت‌های هندی مطرح شده، گوشت برزیلی که از آن به عنوان جایگزین در صنایع فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود، افزایش قیمت داشته و به 25 هزار تومان رسیده است.
موسوی با بیان اینکه تمام گوشت‌های وارداتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی وارد می‌شود، تصریح کرد: برخی دلالان در گذشته نسبت به واردات گوشت‌های برزیلی اقدام کردند اما نتوانستند آن را در بازار به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه گوشت هندی سهم 20 درصدی در مصرف گوشت مورد نیاز صنایع فرآورده‌های گوشتی دارد، گفت: سالانه 100 هزار تن گوشت به کشور وارد می‌شود که حدود 25 هزار تن آن به تولیدات هند اختصاص دارد.
موسوی همچنین با انتقاد از بحث‌های مطرح شده در مورد آلودگی گوشت بوفالوی هندی گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، انسان میزبان نهایی انگل موجود در گوشت گاومیش نیست و سازمان دامپزشکی نیز بحث استفاده از خمیرمرغ در صنایع فرآورده‌های گوشتی را مطرح کرد که در نهایت این خمیرمرغ از جاهای دیگری سر در آورد و نظارتی بر مصرف آن وجود ندارد.
رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی همچنین با گلایه از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنایع غذایی گفت: برای حمایت از بخش صنعت، مالیات بر ارزش افزوده صنایع غذایی کاهش یافته و یا حذف شود چون در حال حاضر از تولیدکننده، بنکدار و سوپرمارکت مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود و این در حالی است که به دلیل گرفتن این مالیات در چندین مرحله، قیمت تولیدات ما در هر کیلوگرم حدود 2000 تومان افزایش می‌یابد.
همچنین شکری، رییس دانشگاه علمی - کاربردی مرکز آموزش فرآورده های گوشتی در این نشست گفت: در گاومیش دو انگل سارکوسیست داریم ولی میزبان نهایی آن انسان نیست؛ بنابراین مصرف مستقیم یا فرآوری شده گوشت بوفالو هیچ ضرری برای انسان ندارد.
وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گوشت گاومیش در دمای منفی 36 درجه در تونل انجماد نگهداری می‌شود و حدود دو تا سه ماهی طول می‌کشد که به کشور وارد شود و حتی اگر این انگل وجود داشته باشد در این دوره زمانی از بین می‌رود.
شکری در عین حال بیان کرد: در داخل کشور نیز در اردبیل و خوزستان گوشت گاومیش داریم که مورد مصرف قرار می‌گیرد و بعضی از گاومیش‌ها نیز دارای این انگل هستند؛ بنابراین اگر شبهه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد این موضوع می‌تواند در مورد بقیه دام‌ها و از جمله گوسفند و بز نیز مطرح باشد ولی پایه علمی ندارد.
رییس دانشگاه علمی - کاربردی مرکز آموزش فرآورده های گوشتی ادامه داد: انگل سارکوسیست در کشتارگاه قابل شناسایی است و با چند برشی که به گوشت گاومیش زده می‌شود می‌توان این انگل را مشاهده کرد ولی این انگل برای انسان خطری ندارد و براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی هیچ خطری انسان را در این رابطه تهدید نمی‌کند.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که ما گوشتی به نام گوشت صنعتی نداریم، گفت: شائبه مضر بودن گوشت بوفالو توسط سازمان دامپزشکی مطرح شد و این سازمان تاکید کرد این گوشت باید حرارت ببیند ولی در کمیته تخصصی گوشت که از اساتید و کارشناسان این حوزه تشکیل شده به این نتیجه رسیدند که گوشت گاومیش هیچ ضرری برای انسان ندارد و مواردی که در رابطه با مضر بودن این گوشت مطرح شده غیرکارشناسی است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com