آغازخرید تضمینی دام پروار از دامداران

آغازخرید تضمینی دام پروار از دامداران
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون خرید تضمینی دام نر پروار از دامداران این استان آغاز شده است که پیش بیینی می‌شود تا ۲۰ هزار راس دام از این قشر تولید کننده خریداری شود.

 هدف از خرید تضمینی دام استان را حمایت از تولید کننده و تنظیم قیمت دام زنده در بازار عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده بره نر ۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در راستای حمایت از دامداران استان ۵۳ هزار تومان به صورت نقد به آنان پرداخت می شود و ۹ هزار تومان باقی مانده که معادل یک کیلو و ۷۰۰ گرم جو است، نهاده دامی در اختیار آنان قرار داده می شود.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که خرید تضمینی دام از دامداران استان تا پایان سال جاری اجرا شود اما اگر قیمت دام زنده در بازار بیش از این میزان باشد طرح پایان خواهد یافت چرا که به هدف رسیده ایم.

محمد زاده اظهار داشت: هم اینک قشر دامدار استان از ناحیه کمبود علوفه و پایین بودن قیمت دام زنده دچار مشکلاتی شده اند که تلاش می کنیم با اجرای طرح خرید این قشر زحکمتش را کمک کنیم تا دچار ضرر نشوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو، کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

گروه صنعتی اسکندری EIG


وی اظهار داشت: از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

در ۶ ماه سال جاری خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.

 ۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند که بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com