آغاز صادرات مرغ از کردستان

آغاز صادرات مرغ از کردستان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: نخستین محموله مرغ از این استان به میزان 40 تن به خارج از کشور صادر شد.
خالد جعفری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی قروه، اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه قیمت مرغ، عرضه و تقاضا و نیز سرانه مصرف آن در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که این صنعت را در معرض تهدید قرار داده است.
وی با بیان اینکه صنعت مرغداری دومین صنعت در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود، افزود: مصرف سرانه مرغ باید 28 کیلوگرم باشد که این میزان در حال حاضر 25 کیلوگرم است و در کنار آن پیشی گرفتن عرضه از تقاضا موجب شده است تا این صنعت نتواند به جایگاه واقعی خود برسد.
جعفری با بیان اینکه تولید مازاد مرغ در کردستان در حالی که می‌تواند به عنوان نقطه قوت مطرح شود، به دلیل مشکلات عنوان شده، به نقطه ضعف تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه 12 هزار نفر در کردستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت مرغداری اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 661 واحد مرغداری به ظرفیت سالانه 50 میلیون قطعه در استان فعال است که سالانه 65 هزار تن گوشت مرغ را روانه بازار مصرف می‌کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان سرانه مصرف مرغ در این استان را 25 کیلوگرم برشمرد و گفت: در حال حاضر مازاد تولید در استان 30 هزار تن است و با آغاز صادرات مرغ از استان، هم اکنون شاهد روند مطلوبی هستیم.
جعفری با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار تن مرغ از استان به کشورهای همجوار صادر شد، افزود: در حال حاضر مرغ تولیدی کردستان در بازار مصرف داخلی، 400 تا 500 تومان زیر قیمت تمام شده برای مرغدار به فروش می‌رسد.
به گفته این مسئول، در راستای ساماندهی زنجیره‌های تولید در  استان، تاکنون یک زنجیره فعال شده است که زنجیره تولید مرغ شامل مرغ اجداد، مرغ مادر، مرغ گوشتی، کارخانه جوجه‌کشی و کشتارگاه صنعتی فول اتوماتیک طیور است، ایجاد زنجیره تولید مرغ موجب کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول می‌شود و طی آن واسطه‌ها حذف شده و حلقه‌های تولید مرغ بدون دلالان به هم مرتبط می‌شوند.
جعفری با اشاره به برنامه‌های حمایتی که در قالب فعالیت‌های معاونت امور پشتیبانی انجام می‌گیرد، افزود: هم اکنون مرغ به قیمت 6 هزار و 500 تا هفت هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه تامین نهادهای دامی برای مرغداران از دیگر برنامه‌های حمایتی است، تصریح کرد: سالانه حدود 170 هزار تن نهاده در مرغداری‌های استان کردستان مصرف می‌شود.
وی اظهار کرد: این میزان نهاده شامل حدود 98 هزار تن ذرت، 51 هزار تن کنجاله سویا، 14 هزار تن گندم و چهار درصد مکمل‌های معدنی، ویتامین‌ها است.
وی برنامه‌ریزی تولید را از جمله مهم‌ترین اقدامات برای حمایت از صنعت مرغداری در کردستان برشمرد و افزود: این برنامه با هماهنگی تشکل‌ها در دست انجام است تا ضرب آهنگ عرضه و تقاضا را متعادل کنیم.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۳/۰۸/۲۸

    گفتن که هم اکنون مرغ با قیمت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان از مرغداری ها خریداری می‌شود،!!!!!!!!!اینم از مسئول خود به خواب زده ما!!!!

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com