آغاز برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی

آغاز برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی در جمعیت دام و طیور در نواحی و مناطق درگیر خشکسالی استان خبر داد.
به گزارش ایسنا دکتر سیدمحسن دستور با اعلام این خبر اظهار داشت: با ابلاغ اعتبار یک میلیارد تومانی از سوی استانداری خراسان رضوی، برنامه مقابله با عوارض خشکسالی و کاهش مخاطرات بهداشتی در جمعیت دام و طیور در نواحی و مناطق درگیر خشکسالی توسط اداره کل دامپزشکی و بخش غیردولتی دامپزشکی استان آغاز شد.
وی افزود: برنامه یاد شده از طریق کاهش آلودگی انگلی و بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی و افزایش سطح ایمنی جمعیت دامی و بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور اجرا می‌شود. حمایت از اقشار کم درآمد دامداران روستایی و عشایری، کاهش خسارت‌های سنگین اقتصادی و ضایعات دامی ناشی از ابتلای گله‌های حیوانات به بیماری‌های انگلی و خارجی دام و نیز پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های باکتریایی ویروسی در جمعیت دام تحت استرس سوء تغذیه از مهمترین اهداف آن است.
وی تصریح کرد: در این برنامه کلیه دام‌های مناطق متاثر از خشکسالی تحت پوشش رایگان واکسیناسیون علیه بیماری‌های انگلی، آبله، آنتروتوکسمی، نیوکاسل طیور، آگالاکسی و هاری قرار می‌گیرند و نهاده‌های دامی و مکمل‌های درمانی در بسته‌های ممهور به مهر رایگان توسط دامپزشکی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به عوارض سوء و مخاطره آمیز خسارات اقتصادی ناشی از بیماری‌های انگلی از جمله افت تولید و کاهش کیفیت محصولات به ویژه در زمان خشکسالی، خاطرنشان کرد: جهت مبارزه با بیماری‌های یاد شده، خورانیدن داروی ضد انگل به دام‌ها، سمپاشی بدن دام‌ها و جایگاه دام از جمله اقدامات اجرایی خواهد بود که از طریق بخش‌های دولتی و خصوصی و به طور کاملاَ رایگان انجام خواهد شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، اجرای این برنامه را در راستای کاهش تصدی گری دولت و همچنین کمک به دامداران خسارت دیده از خشکسالی و در قالب ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خواند که بر اساس آن هزینه عملیات انجام شده توسط بخش غیردولتی از طریق اداره کل دامپزشکی استان پرداخت خواهد شد.
دکتر دستور اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده است تا خسارت برخی از دامدارانی که دام‌هایشان به دلیل ابتلای به بیماری‌های سل و بروسلوز به کشتارگاه اعزام شده‌اند از محل اعتبارات یاد شده پرداخت گردد.
وی، تعداد دام سبک استان شامل گوسفند و بز را هشت میلیون راس و تعداد دام سنگین شامل گاو و گوساله را حدود 400 هزار راس دانست.
دکتر دستور از دامداران استان خواست، جهت اجرای هرچه بهتر طرح و بهره‌مندی استان از اجرای موفق آن، با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری داشته باشند.
 

 
کلمات کلیدی خشکسالی برنامه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com