آسیا 40 درصد گوشت مرغ جهان را مصرف می کند

آسیا 40 درصد گوشت مرغ جهان را مصرف می کند
همانگونه که کارشناسان  اقتصادی در آخرین تحلیل خود از روند مرغداری جهان گزارش داده اند، با توجه به وجود سه کشور از چهار کشور پرجمعیت جهان در آسیا و رشد تقاضا برای پروتئین حیوانی در این منطقه، آسیا 40 درصد تولید و مصرف گوشت مرغ جهان را دارد.
در مجموع، مصرف گوشت طیور در جهان از 4 / 66 میلیون تن در سال 2000 به حدود 91 میلیون تن در سال 2009 توسعه یافت و برآوردها برای سال 2013 حاکی از مصرف بیش از 106 میلیون تن است که از این رقم 96 میلیون تن تنها به مصرف گوشت مرغ تعلق دارد.
در آسیا ، این رقم (مصرف گوشت طیور) از 4 / 24 میلیون تن در سال 2000 به 4 / 35 میلیون تن در سال 2009 افزایش یافت و در خصوص سال 2013 برآورد می گردد که به حدود 5 / 42 میلیون تن برسد و یا همان 40 درصد مجموع مصرف جهان .

itp-table-1.jpg 
نمودار1 – مقایسۀ میانگین مصرف گوشت طیور در جهان و آسیا

آسیا در حدود 60 درصد جمعیت جهان را دارد . در حال حاضر، چین و هند که هر دو کشورهای آسیایی هستند رویهمرفته 37 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند . اگر چه پیش بینی می شود که آهنگ رشد جمعیت چین از سالی 1 درصد در دهۀ 90 به 3 / 0 درصد در سال های 2013 تا 2020 کاهش یابد . اما در مقابل، برآورد آهنگ رشد جمعیت هند در سال های 2013 تا 2020 همچنان همان رقم 2 / 1 درصد در سال است . در واقع، انتظار می رود که تا سال 2023 جمعیت هند از چین پیشی بگیرد.
در خصوص سایر کشورهای آسیایی، افزایش مصرف به رابطۀ عرضه و تقاضا بستگی دارد که عرضه به کاهش بهای نهاده ها و تقاضا به رقابتی بودن بهای گوشت مرغ و طیور در مقایسه با سایر فراورده های گوشتی بستگی دارد.
شرایط اقتصادی جهان نیز بر روی تقاضا تأثیرگذار است . رشد مصرف جهان در سال 2012 در حدود 3 درصد افت داشته و در سال 2013 نیز تنها در کشورهای دارای شرایط اقتصادی مطلوب، رشد اندکی دیده می شود . اگر چه رشد صنعت مرغداری در دهۀ آتی کُند تر از دهۀ قبل است اما چشم اندازها مثبت تلقی می شود و این امر در خصوص بسیاری از کشورهای آسیایی که پیشرفت صنعت در این کشورها چشمگیر بوده ، پررنگ تر است .
ارزیابی سازمان فائو (سازمان خواروبار و مواد کشاورزی) از میانگین مصرف سرانۀ گوشت طیور در سال 2009 – که جدیدترین آمار و ارقام منتشره هستند – 6 / 13 کیلوگرم بوده است که 12 کیلوگرم آن به گوشت مرغ اختصاص داشته است . با انجام مقایسه ای میان کشورهای آسیایی به خوبی متوجه میزان رشد مصرف در کشورهای این منطقه می شویم .
کُند شدن آهنگ مصرف گوشت طیور در "هندوستان" در سالهای اخیر عمدتاً به دلیل افزایش جمعیت در این کشور بوده است . ضمن آنکه افزایش قدرت خرید ، تغییر عادات غذایی ، و افزایش شهرنشینی در میان مردم منجر به پایداری رشد تقاضا و مصرف می گردد ؛ اما در مجموع شرایط اقتصادی ضعیف موجود در این کشور به نحوی منجر به کاهش رشد می گردد . مصرف سرانۀ هند در سال 2013 میلادی 8 / 2 کیلوگرم برآورد شده است . همچنین تغییر رویه از خرید طیور زنده به خرید گوشت منجمد نیز برای توسعۀ بازار طیور این کشور حیاتی است .
"چین" مسلماً تأثیر شگرفی در صنعت مرغداری آسیا دارد. به دنبال شیوع انفولانزای طیور در چین ، بازار فروش طیور زنده خیلی زودتر از معمول به تعطیلی کشیده شد و متعاقباً تأثیر منفی بر روی بازار تقاضا داشت . همچنین به دنبال اطلاع رسانی ها مبنی بر وجود پس مانده های دارویی در گوشت مرغ مورد استفاده در فست فودها، باز هم میزان تقاضا پایین تر آمد .
کشور "اندونزی" با جمعیتی در حدود 250 میلیون نفر، چهارمین کشور پر جمعیت جهان است . اگر چه مصرف سرانۀ این کشور در سال 2009 تنها 6 کیلوگرم بوده اما پیش بینی می شود که با رشد مصرف در طبقۀ متوسط جامعه ، میزان مصرف طی دهۀ آتی به دو برابر افزایش خواهد یافت .
میزان مصرف سرانۀ گوشت مرغ در کشور "عربستان سعودی" در سال 2009 با 42 کیلوگرم در زمرۀ بالاترین ارقام بوده است و طبق گزارشات ، همچنان هم رشد ثابت 5 درصد در سال را نسبت به دهۀ قبل دارد. از آنجاییکه گوشت مرغ به عنوان اصلی ترین منبع پروتئین حیوانی در این کشور محسوب می شود و در عین حال گوشتی رژیمی قلمداد می گردد میزان تقاضا در این کشور رو به رشد خواهد بود .

ترجمه و تدوین : ندا ترابی نیا

 


 
 
کلمات کلیدی صنعت مرغداری آسیا
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com