آزمایشگاه‌های پیشرفته کنترل کیفی گوشت قرمز‌ و مرغ‌ راه‌اندازی می‌شود

آزمایشگاه‌های پیشرفته کنترل کیفی گوشت قرمز‌ و مرغ‌ راه‌اندازی می‌شود
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: آزمایشگاه‌های پیشرفته کنترل کیفی گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ تا سال آینده در کشور راه‌اندازی می‌شود.
محسن مشکاتدر حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهار داشت: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی و پایش باقیمانده‌ها دارای تجهیزات پیشرفته است که هدف آن کنترل و نظارت مواد غذایی با منشاء دامی مورد مصرف انسانی است تا میزان آلاینده‌ها در این مواد برای انسان مخاطراتی نداشته باشد.
به گفته وی، این موضوع جدید است و جزو نخستین کشورهای منطقه هستیم که امکان این آزمایش‌ها را ایجاد می‌کنیم که با نمونه‌برداری که از مواد غذایی دامی در سطح کشور انجام می‌گیرد تا در جایی که مشکل وجود داشته باشد نسبت به رفع آن اقدام شود.
وی با اشاره به وظیفه دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های کنترل کیفی شیر، عسل، ماهی در حال حاضر در کشور وجود دارد و کنترل گوشت مرغ نیز در سال جاری راه‌اندازی می‌شود، همچنین پایش گوشت قرمز و تخم مرغ تا سال آینده انجام می‌گیرد.
مشکات افزود: پایش باقیمانده‌هایی چون داروهای دامی از جمله آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌ها که ممکن است در مواد غذایی مثل شیر و مواد لبنی، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، تخم مرغ، عسل و آبزیان وجود داشته باشد در این آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: این آزمایشگاه‌ها سمومی که مورد استفاده کشاورزی یا دامداری قرار می‌گیرد را اندازه‌گیری می‌کند همچنین قابلیت اندازه‌گیری فلزات سنگین موجود در مواد مانند سرب، جیوه و کادمیوم و سموم موجود در طبیعت را نیز دارند تا میزانشان در مواد غذایی بیش از حد مجاز نباشد و برای مصرف کننده مخاطراتی نداشته باشد.
مشکات اظهار داشت: این آزمایشگاه‌ها در حال حاضر در تهران، مشهد، بندرعباس و قزوین راه‌اندازی شده و در قم در حال راه‌اندازی است‌ و هماهنگی نیز صورت می‌گیرد تا در صورت فراهم بودن شرایط در خوزستان چنین آزمایشگاهی راه‌اندازی شود.
معاون سازمان دامپزشکی همچنین با بیان اینکه ‌روی تاثیر آلاینده‌های صنعتی در مواد غذایی نظارت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: آزمایش‌های کنترلی در حد کنترل عوامل بیولوژیک و شیمیایی از گذشته انجام می‌شد.
وی در مورد میزان فلزات سنگین در آبزیان و ماهیان خوزستان تاکید کرد: بر خلاف اعلام بعضی کار‌شناسان، بر‌اساس نمونه‌برداری‌هایی که تاکنون صورت گرفته فلزات سنگین موجود در این مواد در سطح مجاز بوده است.
مشکات در ادامه با تاکید بر تامین بهداشت کشتارگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشتارگاه گوشت و ضمائم آن استحصال می‌شود اگر شرایط بهداشتی نباشد چه بسا گوشت سالم هم در کشتارگاه دچار مشکل شود.
وی خاطرنشان کرد: ‌‌نهایت تلاش دامپزشکی این است که با هماهنگی ناظران مسئول، سلامت دام‌هایی که کشتار می‌شوند تضمین شود.
این مقام عالی رتبه در سازمان دامپزشکی با اشاره به تغییر سیاست دولت در ساخت کشتارگاه و واگذاری این کار به بخش خصوصی، افزود: در ساخت کشتارگاه، دامپزشکی سرمایه‌گذار نیست اما تلاش و کمک می‌کند تا بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
وی اظهار داشت: در کشور حدود ۷۰۰ کشتارگاه وجود دارد که ۴۷۵ واحد کشتارگاه دام و ۲۱۰ واحد کشتارگاه طیور هستند.
مشکات ادامه داد: کشتارگاه‌های طیور به دلیل تازه‌ساز بودن همه صنعتی هستند اما بسیاری از کشتارگاه‌های دام به دلیل اینکه در سال‌های گذشته تلاش شد در هر شهر یک کشتارگاه باشد و شهرداری سرمایه‌گذاری می‌کرد سنتی هستند که سعی می‌شود کشتارگاه‌های سنتی موجود تا راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی بهسازی شود.
وی یکی از مشکلات خوزستان را نداشتن کشتارگاه صنعتی دانست و افزود: برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی جلب نظر مسئولان شهری و استانی به منظور سرمایه‌گذاری بیشتر ضروری است زیرا که کشتارگاه به بهداشت و سلامت جامعه مرتبط است و باید از طریق فراهم کردن تسهیلات تشویقی، بخش خصوصی راغب حمایت شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com