آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید

 به گزارش موج ، آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در حال حاضر دارای دو بخش تشخیص بیماری‌ها و کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور و آبزیان است. 

در بخش تشخیص بیماری‌ها، آزمایشگاه‌‌های سرولوژی دام وطیور، آزمایشگاه میکروب‌شناسی و قارچ‌شناسی، آزمایشگاه انگل‌شناسی و آزمایشگاه PCR وجود دارد که عمده‌ترین آزمایشات قابل انجام در بخش تشخیص بیماری‌های این آزمایشگا‌ها شامل تست غربالگری رزبنگال و آزمایشات تکمیلی بروسلوز (رایت و 2ME) برای تشخیص بیماری بروسلوز، تشخیص بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزای طیور، طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد در پرندگان وحشی و بومی و آبزی، تست سریع تشخیص مایکوپلاسماها و سالمونالا، تست الیزا برای تشخیص بیماری‌های ویروسی طیور و بیماری‌های دام، کشت و جداسازی عوامل باکتریایی دام و طیور، کنترل کیفی آب مزارع پرورش دام و طیور و آبزیان، بررسی انگل‌های گوارشی و انجام آزمایشات EPG طی دو فاز بهاره و پاییزه در گوسفند و بز، تشخیص آلودگی‌های انگلی طیور و آبزیان و زنبور عسل است که با راه‌اندازی این امکانات تشخیص قطعی بسیاری از بیماری‌ها که در گذشته در استان مرکزی امکان‌پذیر نبوده مانند آنفلوآنزای فوق حاد و تب برفکی میسر می‌شود. 
آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی نیز شامل دو بخش آزمایشگاه میکروبی فرآورده‌های خام دامی و آزمایشگاه آنالیز شیمی فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور و آبزیان است که در آزمایشگاه میکروبی فرآورده‌های خام دامی کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، تخم‌مرغ، شیرخام، آلایش دام و عسل انجام می‌گیرد. 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم گفت: دامپزشکی در کشور با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که خوشبختانه در سال‌های اخیر بخشی از این چالش‌ها برطرف شده است. 
سید محسن دستور افزود: فعالیت‌های دامپزشکی در دو حوزه اصلی تامین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی و مبارزه با بیماری‌‌های دامی صورت می‌گیرد که فراهم بودن زیرساخت‌های لازم و وجود آزمایشگاه‌های مرجع در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کند. 
وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور در اجرای اصل 44 قانون اساسی یکی از سازمان‌های موفق کشور بوده که در جهت تحقق آن بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است. 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در حال حاضر 180 آزمایشگاه فعال توسط بخش خصوصی در سطح کشور فعالیت دارند و سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در این زمینه کرده‌اند. 
دستور با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان دامپزشکی کشور در زمینه تولید محصولات ارگانیک گفت: این سازمان در این راستا گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته است و تولید مرغ ارگانیک را در بعضی از استان‌ها در دستور کار دارد. 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به تامین امنیت غذایی مردم است که وظیفه سازمان دامپزشکی در این زمینه بسیار مهم و حساس است. 
سیدسعید حسینی اظهار داشت: کاهش بارندگی، خشکسالی و افزایش جمعیت کره زمین تولید غذا را دچار مشکل کرده است که هیچ راهی جز اندیشیدن به افزایش بهره‌وری برای جبران کمبود غذا وجود ندارد. 
وی اظهار داشت: استان مرکزی با دارا بودن دو درصد از وسعت و جمعیت کشور سهم بسزایی در تولید غذا و فرآوده‌های پروتینی دارد به طوریکه تولید غذا و فرآوده‌های پروتینی در استان مرکزی به چهار درصد هم می‌رسد. 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در ادامه با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اداری و آزمایشگاه مرجع دامپزشکی خاطر‌نشان کرد: این دو پروژه از مصوبات دور اول سفر بوده است که با صرف اعتباری بالغ بر 12.5 میلیارد ریال برای ساخت و 3 میلیارد ریال برای تجهیز ساخته‌ شده است.

 

 
کلمات کلیدی افتتاح آزمایشگاه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com