آخرین دستاورد اصلاح نژادی بر روی گله مرغ مادر اعلام می‌شود

آخرین دستاورد اصلاح نژادی بر روی گله مرغ مادر اعلام می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آخرین دستاوردهای اصلاح نژادی بر روی گله مرغ مادر تعیین و اعلام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار اظهار داشت: مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندرا با اتمام رکوردگیری نسل 18 و انتخاب گله مولد از سوی مشاوران مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران استحصال نسل 19 در این مرکز آغاز شد.
وی تصریح کرد: مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران در سال 1366 و در راستای تولید و ترویج جوجه یکروزه بومی برای افزایش جمعیت مرغ بومی و اصلاح نژاد صفات اقتصادی مرغ بومی شروع به کار کرد.
نگهدار خاطرنشان کرد: در بخش اول که شامل اهداف کمی است تاکنون حدود 4 میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید و بین روستاها توزیع شد.
وی بیان داشت: با تولید قابل ملاحظه گوشت و تخم مرغ، بیش از 400 نفر در این راستا مشغول به کار شدند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: در بخش مطالعات و اصلاح نژاد نیز با استحصال 18 نسل، رکوردگیری و ثبت شجره بیش از 180 هزار قطعه جوجه انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این کار نقش بسزایی در بهبود و ارتقای صفات اقتصادی مرغ بومی دارد و در حال حاضر ارزش افزوده هر قطعه مرغ بیش از 35 هزار ریال بیشتر از گله اولیه است.
نگهدار با اشاره به اتمام رکوردگیری نسل 18 و انتخاب گله مولد نسل‌گیری از سوی مشاوران اصلاح نژادی افزود: عملیات استحصال نسل 19 آغاز شد که بر این اساس تعداد 800 مرغ و 80 خروس با بالاترین امتیاز از نظر صفات اقتصادی انتخاب و با کنترل همخوانی، تلاقی‌های مطلوب مشخص و در باکس‌های جداگانه قرار گرفتند.
‌وی تصریح کرد: در نظر است طی چهار نوبت و در هر نوبت حدود 200 قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژادی استحصال شود که پس از نصب پلاک بال، وزن کشی انفرادی بدن و تزریق انفرادی واکسن مارک به سالن‌های مربوط رکوردگیری منتقل می‌شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: این عمل آخرین دستاوردهای اصلاح نژادی بر روی گله مادر تعیین و اعلام می‌شود.

 
کلمات کلیدی اصلاح نژاد
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com