آب پاکی وزارت جهاد کشاورزی بر دستان دامداران

آب پاکی وزارت جهاد کشاورزی بر دستان دامداران
درحالی صنایع لبنی با لجبازی از خرید شیر به قیمت مصوب دولت (1440 تومان) سر باز می زنند که تولید هر کیلوگرم شیر برای دامداران بیش از 300 تومان زیان به همراه دارد. در این شرایط نگاه تولیدکنندگان به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی صنعت است تا با اندیشیدن تدابیر لازم، از ادامه زیان آنان جلوگیری کند.
حسن رکنی - معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی- انتظار دامداران را به حق دانسسته و می گوید: با آن که ما انتظار دامدارن را در اجرایی شدن هر چه سریع تر قیمت مصوب دولت و جلوگیری از ادامه زیان آنان به حق میدانیم، اما اهرم فشاری برای وادار نمودن کارخانه های لبنی برای خرید شیر به قیمت تعیین شده را نداریم زیرا ابزار کنترل، نظارت و اجرایی کردن این موضوع فقط دردست سازمان حمایت است.
وی ادامه داد: بخش مقدماتی کار که مربوط به تصمیم گیری در ستاد تنظیم بازار بود با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی انجام و قیمت منطقی خرید شیر از دامدارن مشخص شد.
رکنی ادامه داد: مرحله بعد که اجرای مصوبه دولت می باشد در حیطه وظایف سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده قرار دارد که این سازمان باید به طور جدی وارد و اقدامات لازم را انجام دهد.
این مسئول با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با سازمان حمایت گفت: ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم تا مصوب دولت زودتر عملیاتی شود و در این راستا مکاتباتی نیز صورت گرفته است.
بیش از این سعید سلطانی سروستانی – مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران ایران – با هشدار به مسئولین گفته بود: اگر مسئولین در تصمیمی گیری ها و اجرای مصوباتی همچون قیمت مصوب 1440  تومان جدی و مصمم نباشند در آینده ای نزدیک صنعتی بنام صنعت دامپروی نخواهیم داشت و به مرور زمان باقی دامداری ها به دلیل مقرون به صرفه نبودن این فعالیت اقتصادی بسته خواهند شد مانند بسیاری از دامداری که هم اکنون نیز خالی از دام بوده و غیر فعال هستند.
هر چند علی‌رضا عزیزاللهی - مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران -  از تفاهم با صنایع لبنی و اجرای طرح " افزایش پلکانی قیمت" خبر داد و گفته بود: علی رغم اینکه قیمت شیر خام تعیین و تصویب شده است و ما این قیمت را واقعی می دانیم، ولی به جهت اینکه باید مشکلات صنایع لبنی هم دیده شود؛ تصمیم بر این شد که "حرکت پلکانی افزایش قیمت" برای شیرخام در نظر گرفته شود تا مشکلات برای هر دو طرف تعدیل یابد.
اما همچنان این لجبازی ادامه دارد و صنایع لبنی نه تنها حاضر به اجرای قیمت مصوب نیستند بلکه حتی خود را ملزم به آنچه تفاهم کردن هم نمی دانند. معلوم نیست صنایع لبنی بر اساس کدام منطق و قدرتی  در مقابل مصوب دولت و مردم ایستاده اند اما به گفته کارشناس آنچه مسلم است با ادامه این روند و زیان دامداران به زودی تاوان آن را با نابودی صنعت گاو شیری و بازگشت به دوران وابستگی در محصولات این بخش خواهیم داد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com