70 واحد طیور در مازندران منتظر وام هستند

70 واحد طیور در مازندران منتظر وام هستند
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از 70 واحد صنعت طیور بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حدود 70 واحد صنفی طیور منتظر دریافت تسهیلات هستند.
حسین نگهدار شامگاه دوشنبه در گردهمایی یک روزه مدیران طیور کشور در جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت و روند صعودی مصرف سرانه گوشت مرغ و محدویت زمین، حفظ و صیانت از اراضی ملی (تغییر کاربری) و محدودیت در پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز افزایش تولید در حال حاضر از طریق ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح میسر خواهد شد.
وی به کاهش شکاف تولید و افزایش تولید در واحد سطح اشاره و تاکید کرد: به همین منظور می‌توان با کاهش ضریب تبدیل در گله‌های مرغ گوشتی از 2.01 به 1.7 و همچنین با افزایش تعداد طیور در هر متر مربع به افزایش تولید در هر یک از واحدهای پرورش اقدام کرد.
نگهدار با بیان اینکه باید از مکانیزاسیون در صنعت دام و طیور بهره‌گیری کنیم، افزود: توجه به برنامه‌های اصلاح نژادی بر روی دام و طیور با محور ارتقای توان ژنتیکی به منظور حداکثر استفاده از ظرفیت ژنی دام و طیور موجود می‌طلبد تا از تجهیزات مدرن با نیت بهره‌مندی بهینه از منابع غذایی در امر پرورش استفاده شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل فراهم آوردن جایگاه مناسب با توان ژنتیکی و اصلاح ساختار واحدهای دام و طیور است و با انتقال دانش و دستاوردهای روز باید مدیریت مزارع به سمت مدیریت علمی، تخصصی و اقتصادی ساماندهی شود.
وی با عنوان اینکه 86 درصد از مرغداری‌های سطح استان به صورت باز و نیمه باز در حال بهره‌برداری هستند، متذکر شد: می‌توان با تغییر سیستم به روش بسته و بهبود تجهیزات، ارتقای کمی تولیدات در واحد گوشتی داشته باشیم که خود منجر به کاهش هزینه تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران خواهد شد و با کاهش هزینه تولید باید قیمت تمام شده محصول را به حداقل برسانیم.
نگهدار با تاکید بر اینکه استراتژی صنعت طیور استان ایجاد زنجیره توانمند تولید است، گفت: فعال کردن این زنجیره منجر به ارتقای سطح رقابت، حذف واسطه‌ها، تولید محصول با هزینه کمتر، ایجاد فضای کسب و کار، کاهش نوسانات قیمت اقلام علوفه‌ای و در نهایت توسعه صادرات پایدار خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: شاخص سلامت از جمله شاخص‌هایی است که منجر به ارتقای قدرت رقابت محصولات داخلی در بازارهای جهانی می‌شود پس آلوده بودن مواد غذایی به مواد غیر طبیعی که منشا برخی از بیماری‌ها و مسمومیت‌ها است، بسیار مورد توجه بوده است.
این مسئول ابراز داشت: استفاده از محصولات ارگانیک روز به روز از اقبال بیشتری برخوردار می‌شود که باید با شناسایی واحدهای واجد شرایط، زمینه به گونه‌ای مهیا شود تا با حذف مصرف آنتی‌بیوتیک و مواد افزودنی غیرمجاز، تولید محصولات دامی ارگانیک در سطح استان توسعه یابد.
نگهدار، 96 واحد پرورش طیور را غیرفعال و نیمه‌فعال برشمرد و یادآور شد: با شناسایی و رفع موانع و تامین تسهیلات مورد نیاز می‌توان نسبت به راه‌اندازی و توسعه آن اقدام کرد که این امر سبب افزایش تولید و حفظ و تثبیت اشتغال در استان خواهد شد.  
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای فعال‌سازی همه این واحدها نیاز به اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال است، گفت: بیش از 70 واحد صنعت طیور بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حدود 70 واحد صنفی طیور منتظر دریافت تسهیلات هستند.
وی با تاکید بر اینکه لازمه توسعه بیمه اطلاع‌رسانی و اعتماد سازی است، بیان داشت: با تراکم زیاد واحدهای طیور در استان مازندران و شیوع بیماری‌های متفاوت در مقاطع مختلف توسعه بیمه درآمد و بیمه تضمین تولید در صنعت طیور ضروری است.
نگهدار، عدم زنجیره کامل توانمند تولید در صنعت دام و طیور و عملکرد جزیره‌ای این صنعت و کمبود منابع غذایی به علت وابستگی تامین علوفه به خارج از کشور و نوسانات شدید قیمت در بازار اقلام علوفه‌ای، ضعف مبانی قانونی برای برقراری امنیت سرمایه‌گذاری انجام شده، کمبود اعتبارات عمرانی و منابع بانکی ارزان قیمت درخصوص سرمایه‌گذاری و نقدینگی، نابسامانی بازار و ناکارائی سیاست‌های حمایتی از تولید (واردات بی‌رویه) از مهم‌ترین چالش‌ها و تنگناهای موجود زیربخش دام و طیور دانست.
این مسئول با عنوان اینکه از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش تولید گوشت مرغ استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: ظرفیت جوجه‌ریزی در هر دوره طبق پروانه در استان 28 میلیون قطعه و 75 درصد سالن‌های باز و ظرفیت بلااستفاده 31 درصد است.
وی گفت: ذرت موردنیاز بخش طیور صنعتی در کشور سالانه 4 میلیون تن و نیاز آن در استان مازندران 492 هزار تن است که از این مقدار 2.3 میلیون تن در کشور و تنها 8 هزار 500 تن آن در استان مازندران تولید شده و بقیه از منابع خـارجی تأمین می‌‌شود.
نگهدار، به اهمیت مورد کنجاله سویا در صنعت طیور اشاره کرد و متذکر شد: 1.4 میلیون تن نیاز صنعت طیور کشور تنها مقدار محدودی معادل 158 هزار تن در کشور و  مقدار 28 هزار تن در استان مازندران تولید می‌شود و این امر وابستگی شدید این صنعت به این علوفه‌ها را تایید می‌کند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اذعان داشت: در استان مازندران این موضوع بسیار حساس‌تر بوده به نحوی که با توجه به توسعه صنعت طیور بخش بسیار ناچیزی در استان تأمین می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com