70 درصد مرغ تولیدی خراسان جنوبی صادر می‌شود

70 درصد مرغ تولیدی خراسان جنوبی صادر می‌شود
عامل توسعه خوشه طیور خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان مقام پنجم تولید گوشت مرغ کشور را دارد، گفت: در حال حاضر صنعت مرغداری و تولید جوجه یکروزه در استان از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است و 70 درصد مورغ تولیدی استان صادر می شود.
تورج برادران‌نژاد ظهر پنج شنبه در چهارمین کارگروه تخصصی امور اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط عامل راهبردی برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی هستند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، خریداران و صادرکنندگان، زیرمجموعه‌ خوشه‌های صنعتی هستند، تصریح کرد: انتخاب خوشه‌ها نخستین مرحله توسعه رویکرد خوشه‌ای بوده و در استان ما نیز طیور، فرش و سنگ مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته است.
عامل توسعه خوشه طیور خراسان جنوبی، نبود همکاری بین واحدها، ناکافی بودن زیرساخت‌ها و درون‌گرا بودن واحدها را از عمده دلایل توسعه نیافتن خوشه‌ها عنوان کرد.
برادران‌نژاد با بیان اینکه خاستگاه اصلی خوشه‌های صنعتی کشور ایتالیا است، گفت: در کشور ما توسعه خوشه‌ها با چالش‌هایی از جمله عدم ثبات در قوانین گمرکی، بالا بودن نرخ تورم، نبود اطلاعات و آمار تحریم‌های بین‌المللی و وجود کالای قاچاق روبرو است.
وی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری، ارائه آمار دقیق، جذب سرمایه‌گذار خارجی، تهیه طرح‌های توجیهی و مبارزه با قاچاق کالا بایدی مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: خوشه طیور خراسان جنوبی به سبب نیاز فزاینده بازارهای مصرف داخل استان در زمینه گوشت مرغ و تخم‌مرغ ‌و نیز بازارهای مصرف استان‌های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان شرایط مناسبی دارد.
عامل توسعه خوشه طیور خراسان جنوبی به گام‌های اجرایی توسعه خوشه‌های کسب و کار استان اشاره کرد و گفت:  انجام پروژه شناسایی و اولویت‌بندی خوشه‌های استان، انجام پروژه امکان‌سنجی، اجرای پروژه توسعه خوشه‌ای و انجام مطالعه شناختی و سپس اجرای پروژه توسعه خوشه از این جمله است.
سالانه 24 میلیون و 715 هزار جوجه‌‌ریزی در واحدهای پرورشی استان انجام می‌شود
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی توانمندی بسیار بالایی در زمینه تولیدات دام و طیور برخوردار است، بیان داشت: در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ به یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است.
عامل توسعه خوشه طیور خراسان جنوبی از  فعالیت 752 واحد پرورش طیور در استان خبر داد و گفت: این استان ظرفیت پرورش سالانه بیش از 26 میلیون قطعه انواع طیور با تولید 176 هزار تن انواع تولیدات را دارد.
برادران‌نژاد ادامه داد: این استان مقام پنجم تولید گوشت مرغ کشور را دارد و در حال حاضر صنعت مرغداری و تولید جوجه یکروزه در استان از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است.
عامل توسعه خوشه طیور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته ظرفیت مرغداری‌های گوشتی استان 8 میلیون و 279 هزار و 750 قطعه بوده، افزود: در سال جاری 9 هزار و 450 تن مرغ تخم‌گذار در استان تولید شده است.
برادران‌نژاد با بیان اینکه میزان 70 درصد مرغ تولیدی به استان‌های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان صادر می‌شود، یادآور شد: حدود 30 درصد نیز در داخل استان توسط خانوارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز عرضه، فرآوری و تولید گوشت مرغ مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه 24 میلیون و 715 هزار جوجه‌‌ریزی در واحدهای پرورشی استان انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته به 45 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده است
تسهیلات طرح نوسازی و کمک‌های فنی و اعتباری شرکت شهرک‌های صنعتی استان جذب نشد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، توسعه کسب و کار را در قالب یک خوشه انجام می‌دهند و دو دهه است که دنیا روی این موضوع فعالیت می‌کند اما کشور ما یک دهه است که این امر را انجام می‌دهد.
عباس جرجانی با اشاره به پیشرفت خوب خوشه زعفران مشهد، تصریح کرد: در خراسان جنوبی ابتدا بر روی خوشه سنگ کار شد که ضعیف بودن فرآوری سبب شد در در این بخش خوب عمل نشود.
وی خوشه مرغ  را یکی از خوشه‌های موفق استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضرصادرات ما به زاهدان در بخش طیور کم شده است و این شهرستان خودش مرغ مصرفی خود را تولید می‌کند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اضافه کرد: خوشه فرش از خوشه‌های دیگر استان بوده و در سال جاری مطالعات آن انجام می‌شود.
جرجانی به تسهیلات طرح نوسازی و کمک‌های فنی و اعتباری شرکت شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: این تسهیلات در تمام در کشور جذب شد ولی در استان ما جذب نشد.
وی با بیان اینکه دو میلیارد و 200 میلیون تومان طرح به بانک معرفی کردیم، عنوان کرد: میزان یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان ابلاغ شد که با چالش روبه‌رو شده و در سایر استان‌ها جذب شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com