55 درصد از مرغ اجداد و 40 درصد مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود

55 درصد از مرغ اجداد و 40 درصد مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران در پنجمین جلسه دبیران کارگروه‌های پدافند غیرعامل استان با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذائی گفت: تأمین غذای کامل و مناسب در تمام زمان‌ها و مکان‌ها برای همگان امنیت غذایی است.
به گزارش ایسنا، منطقه مازندران در این جلسه عنایت الله تورنگ یکی از عوامل تهدیدکننده در امنیت غذایی را افزایش جمعیت دانست و افزود: سالانه ‌١٤٠ میلیون نفر در دنیا متولد می‌شوند و حدود ‌٧٠ میلیون نفر می‌میرند که در نتیجه سالانه ‌٧٠ میلیون نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود.
وی تصریح کرد: این افراد نیاز به غذا دارند هم‌چنین رشد اقتصادی دنیا از جمله کشورهای چین، هند و در نتیجه تغییر الگوی مصرف غذا باعث افزایش نیاز غذایی می‌شود، برای نمونه در کشور هندوستان که قبلاً مصرف غلات بالایی داشتند امروزه مصرف گوشت و پروتئین جایگزین شده است و این در حالی است که برای تولید یک کیلوگرم گوشت باید ‌١١ کیلوگرم غله مصرف کرد و برای تولید یک کیلوگرم شیر، دو کیلوگرم غله مصرف می‌شود.
وی هم‌چنین عوامل طبیعی شامل طوفان، سیل، خشکسالی و پدیده‌های جوی مانند سوراخ شدن لایه ازون و افزایش دمای زمین از تهدیدات جدی تولیدات کشاورزی برشمرد و گفت: این در حالی است که منابع اصلی تولید کشاورزی از جمله زمین و آب به شدت روز به روز در حال کاهش است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برای نمونه حدود ‌٥٠ سال قبل تراکم بیولوژیک یک به یک بوده است یعنی به ازای تأمین غذای یک نفر یک هکتار زمین وجود داشت و این عدد هم اکنون به یک به سه رسیده است یعنی به ازای تأمین غذای هر سه نفر یک هکتار زمین وجود دارد.
وی هم‌چنین نیاز به ساخت و سازها، توسعه راه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و خدماتی را از دیگر تهدیدات این بخش ذکر کرد.
وی هم‌چنین افزود: تولید محصولات کشاورزی با ریسک همراه است و در کنار آن نقش بیماری‌ها، آفات و عوامل طبیعی و غیرطبیعی را نیز نباید نادیده گرفت.
تورنگ تراکم کشت در استان را ‌١.35عنوان کرد و افزود: این در حالی است که این تراکم در کشور ‌٧/٠ است.
رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان ‌٧.5 میلیون تن با ارزش ‌١٥ هزار میلیارد تومان است.
تورنگ با بیان اینکه در استان ‌٧٢ محصولات مختلف کشاورزی تولید می‌شود افزود: ‌٥٧ هزار هکتار از زمین‌های استان زیرکشت گندم است که ‌٢٠٠ هزار تن آن به گندم، ‌٥٠ هزار هکتار آن به صیفی و سبزی اختصاص دارد.
وی با اشاره به وجود‌١٥٠ هزار هکتار باغ در مازندران، ادامه داد: ‌١٠٠ هزار هکتار از این وسعت به مرکبات اختصاص دارد و یک میلیون و ‌٧٠٠ هزار تن مرکبات از آن تولید می‌شود که ‌٤٠ درصد تولید کشور را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه در ‌٤٠٠٠ هکتار زمین استان ‌١١٠ هزار تن کیوی تولید می‌شود، ادامه داد: در استان ‌٦ میلیون اصله نهال زیتون تولید می‌شود که ‌٥٠ درصد نهال مورد نیاز کشور را تشکیل می‌دهد، حدود ‌٨ میلیون و ‌٣٠٠ هزار رأس دام نیز به میزان ‌٩٠٠ هزار تن محصولات دامی در استان تولید می‌شود.
وی افزود: در مازندران زنجیره کامل تولید مرغ وجود دارد و حدود ‌٢٥ تا ‌٣٠ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان تولید می‌شود، هم‌چنین ‌٥٥ درصد مرغ اجداد کشور در استان تولید می‌شود.
تورنگ هم‌چنین در زمینه پدافند غیرعامل اظهار داشت: تاکنون کلاس‌های آموزشی و مانورهای متعددی در حوزه کشاورزی برگزار شده است وی مبارزه با بیماری‌ها، آفات و اقدامات قرنطینه‌ای، مبارزه بیولوژیک مسئله بیوتروریسم را از جمله زمینه‌های فعالیت در حوزه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی دانست

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com