51 هزار تن تخم مرغ صادر شد

51 هزار تن تخم مرغ صادر شد
دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به ۵۱ هزار تن رسیده است، گفت: در مقابل واحدهای مدرن تولید تخم‌مرغ، بازار خرید این محصول سنتی، بدون برندسازی و غیرتجاری است.
سید فرزاد طلاکش درباره تولید تخم‌مرغ در کشور، گفت: تولید تخم‌مرغ در کشور به شدت تشویق شده و روند تولید با توجه به تسهیلات ارائه شده و برخورداری تولید‌کنندگان از سیستم‌های مدرن خوب است.
وی با بیان اینکه بازار تولید و خرید تخم مرغ بازاری ناهماهنگ دارد، افزود: در مقابل واحدهای مدرن تولید تخم‌مرغ، بازار خرید بازاری سنتی بدون برندسازی و غیرتجاری است.
دبیر ستاد ترویج مصرف تخم مرغ، بیان داشت: کشور ترکیه بخشی از گردش مالی خود را به حمایت از تولید و صادرات اختصاص می‌دهد در حالی که سیاست دولت ایران براساس صادرات تنظیم نشده است.
طلاکش با بیان اینکه دولت هیچگونه حمایت تشویقی در صادرات تخم مرغ ندارد، گفت: زمانی که قیمت تولید تخم مرغ بیشتر از نرخ جهانی می‌شود، برای ادامه روند صادرات باید مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت صادراتی از محلی تأمین شود که ممکن است محل تأمین آن صندوق صنعت مرغداری باشد، البته به شرطی که قیمت در داخل واقعی باشد.
وی افزود: در برخی کشورها مثل ترکیه نرخ تمام شده و نرخ مقرون به صرفه تولید آزاد است و بخشی از یارانه صادرات را هم صنف و بخش دیگر را دولت حمایت می‌کند.
دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه ترکیه سالانه 133 هزار تن تخم مرغ به عراق صادر می‌کند، تصریح کرد: یک شانه تخم مرغ در بازار ترکیه 17 هزار و 500 تومان است، در حالی که همان شانه تخم مرغ که از ترکیه به عراق صادر می‌شود، در بازار عراق با قیمت 9 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود و این اتفاق به این معناست که صادرات با کمک‌های یارانه‌ای که دولت در نظام اقتصادی کشور تعریف کرده انجام می‌شود.
طلاکش اظهار داشت: تا زمانی که صادرات به عنوان یک ابزار در کنار تولید قرار نگیرد و شرایط صادرات فراهم نشود نباید تولید مازاد داشته باشیم.
وی همچنین به فقدان ابزارهای تبلیغاتی برای آگاه‌سازی مردم از فواید مصرف تخم مرغ و پروتئین موجود در آن گفت: کارهای انجام شده توسط ستاد ترویج محدود است و متاسفانه در دولت هم عزمی برای فرهنگ‌سازی مصرف تخم مرغ وجود ندارد.
دبیر ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ بیان داشت: سرانه مصرف تخم مرغ در برخی کشورها مثل دانمارک و ژاپن 360 عدد و در کشورهایی مثل فرانسه، آمریکا و انگلستان بین 260 تا 280 عدد است.
وی افزود: سرانه مصرف در بیشتر کشورهای توسعه یافته از 250 عدد بیشتر است، اما سرانه مصرف در کشورهایی توسعه نیافته که ضعف فرهنگی و باورهای غلط فرهنگی در مورد مصرف این ماده غذایی دارند کمتر از 200 عدد است.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 191 عدد است، بیان داشت: با فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف تخم مرغ در کشور قطعا دیگر مازاد تولید نخواهیم داشت و کشور از ظرفیت 30 درصد افزایش تولید در این محصول برخوردار است.
دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال جاری حدود 920 هزار تن تخم‌مرغ تولید شود که 100 هزار تن آن مرغ بومی و بقیه صنعتی است.
وی در مورد میزان صادرات تخم مرغ در سال جاری گفت: در سال جاری حدود 51 هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com