500 میلیون یورو بسته حمایتی برای کشاورزان اروپایی

500 میلیون یورو بسته حمایتی برای کشاورزان اروپایی
کمیسیون اروپا اخیرا بسته حمایتی جدیدی به ارزش 500 میلیون یورو به کشاورزان اروپایی اختصاص داده است. یکی از مهم ترین اهداف آن کاهش تولید خودسرانه محصولات لبنی است.
بیشتر پول این بسته به بخش لبنیات و گوشت خوک اختصاص یافته است؛ این بخش مدت ها در بحران به سر می برد. این بسته در کنار بسته ی حمایتی دیگری اعطا می شود که سال گذشته ارائه شد و به میزان 500 میلیون یورو بود. تدابیر دیگری نیز در کنار آن اندیشیده شده است از جمله اجرایی کردن بند 222 یک ماده که امکان عقد قرارداد میان تولید کنندگان شیر برای تولید محصولات لبنی را می دهد.
این تدابیر و تصمیمات در جلسه ماه ژوییه شورای وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا اتخاذ شد که معاون رییس این شورا، جیرکی کاتاینن (Jyrki Katainen)، برگزار کننده آن بود. این بسته حمایتی سه هدف اساسی دارد:
•  برنامه ای وسیع در اتحادیه اروپا به منظور تشویق برای کاهش تولید خودسرانه محصولات لبنی (150 میلیون یورو) و در نتیجه اصلاح تامین از سوی بازار لبنیات. این برنامه در سطح اتحادیه اروپا است تا کشاورزان در سرتاسر اتحادیه اروپا در شرایط یکسان به آن دسترسی داشته باشند.
•  کمک به تنظیم شرایط در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا (350 میلیون یورو که هر کدام از دولت های عضو خواهند توانست آن را با سرمایه های ملی خود هماهنگ نمایند و در نتیجه سطح حمایت از کشاورزان عملا مضاعف می شود). با بحران مداومی که وجود دارد و حاکی از آن است که کشاورزان محصولات خود را نگه می دارند یا تولید آن ها را افزایش می دهند تا گردش مالی خود را افزایش دهند، کمیسیون تصمیم دارد تا سرمایه های جدیدی را فراهم نماید که مربوط به مسئولیت های خاص است و در کنار آن به ثبات بازار نیز کمک می کند.
•  یک دسته تصمیمات و تدابیر فنی برای فراهم کردن انعطاف و تغییر پذیری در بازار، کمک به گردش مالی از طریق افزایش کمک هزینه ها و تقویت امنیت ابزارآلات کشاورزی. کشورهای عضو که به طور داوطلبانه از بخش لبنی حمایت مضاعف می کنند، می توانند از قانون حفظ اندازه و تعداد گله در سال 2017 معاف شوند.

آلمان بیشترین کمک را دریافت می کند
در مورد کمک هایی که کشورهای عضو دریافت می کنند، آلمان 58 میلیون یورو و فرانسه تقریبا 50 میلیون یورو دریافت خواهند کرد. این در حالی است که انگستان، سومین کشور ذینفع، 30.2 میلیون یورو دریافت خواهد کرد. کمک های دریافتی کشورهای کوچکتر بدین ترتیب است: هلند و لهستان هرکدام 23 میلیون یورو و لیتوانی 13.3 میلیون یورو. وامی که به هر کدام از کشورهای عضو تعلق می گیرد با توجه به ویژگی های اصلی بخش کشاورزی آن صورت می گیرد، از جمله بخش تولید، قیمت های بازار و میزان مزارع کوچک آن کشور.

بازار همچنان با مشکل رو به روست
کاتینن (Katainen)، مامور عالی رتبه دولت، به وزیران اتحادیه اروپا اعلام کرد که شرایط دشوار همچنان باقی است. دلایل اصلی آن تاثیر تحریم محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا توسط روسیه، کاهش تقاضای برخی بازارهای مهم، به ویژه بازار چین، عرضه بیش از حد شیر جهانی به همراه افزایش تولید در تمامی مناطق تولید محصولات کشاورزی و همچنین شرایط آب و هوایی گرم و خشک در برخی کشورهای اتحادیه اروپا که بر برخی غلات مانند ذرت و یا علوفه تاثیر می گذارد. کاتینن اظهار داشت: "کمیسیون قبلا تدابیری را اتخاذ کرده بود اما می خواهد تصمیمات دیگری را نیز به آن اضافه کند که به اعتقاد ما مناسب ترین تصمیمات است و فکر می کنیم تاثیر بسزایی بر حمایت از تولیدکنندگان داشته باشد".

پیشرفت و افزایش محصولات لبنی
کمیسیون علاوه بر تصمیمات فنی و حمایتی، سرمایه ی اضافه ای را برای افزایش لبنیات و گوشت خوک اختصاص خواهد داد. اتحادیه اروپا همچنین در کشورهای در حال توسعه نیز طرح هایی را اجرا خواهد نمود و بازارهای جدیدی در این کشورها راه اندازی کرد تا بر مسائل خاص این کشورها تمرکز نماید. این بسته حمایتی همچنین به مسائل اجتماعی وسیع تر نیز مربوط می شود مثلا رفع نیازهای غذایی گروه های آسیب پذیر جامعه، به ویژه در شرایط کنونی که تعداد پناهندگان به اتحادیه اروپا افزایش یافته است. کاتینن در ادامه صحبت های خود گفت: " در شرایط کنونی که بحران های متعددی سر راه است، بیش از هر زمان دیگری باید به منابع محدود خود توجه نماییم. ما با تثبیت قیمت ها و کمک غذایی به پناهندگان از طریق محصولاتی مانند شیر، به کشاورزان کشورهای اتحادیه اروپا کمک می کنیم."

وضعیت بازار شیر
کمیسیون اروپا آنالیزی از بازار لبنیات ارائه کرده است که حاکی از کاهش چشمگیر میانگین قیمت شیر در 18 ماه گذشته است؛ قیمت ها از بالاترین سطح خود یعنی 40.21 سنت در هر کیلو در دسامبر 2013 به 29.66 سنت در هر کیلو در ماه ژوییه سال 2016 رسیده است. از ماه ژوئن 2014 تا ژوئن 2015، میانگین قیمت شیر پاستوریزه نشده در اروپا 20 درصد کاهش داشته است. تقاضای جهانی برای شیر و محصولات لبنی در طول سال 2014 و در اولین ماه سال 2015 به طور کلی کاهش یافته است و این امر به ویژه ناشی از افت بازار روسیه، اولین و مهم ترین مقصد صادرات محصولات لبنی اتحادیه اروپا، و کاهش واردات از چین، مهم ترین وارد کننده جهان، است. همزمان با این موضوع، تولید شیر در سرتاسر جهان افزایش یافته است. هرچند که آنالیزها نشان می دهد، در سال 2015 عرضه ی بیش از تقاضا، از سوی کشاورزان اروپایی نبوده است. در نیمه اول سال 2015، محصولات لبنی اروپا فقط 0.8 درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که در همین برهه زمانی، محصولات لبنی در آمریکا 1.6 درصد، در نیوزیلند 0.9 درصد و در استرالیا 2.5 درصد افزایش داشته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com