500 راس دام زنده از همدان به عراق صادر شد

500 راس دام زنده از همدان به عراق صادر شد
مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: 500 راس دام زنده سال گذشته از این استان به عراق صادر شد.
دکتر محمود رضا رسولی افزود: رونق و تقویت صادرات دام و فرآورده های دامی از اولویت های دامپزشکی همدان در سال جاری است.
وی اظهار داشت: در سال جاری نیز برنامه ریزی برای صادرات برخی فرآورده های مرغ به چین و برخی کشورهای خارجی انجام شده است.
وی گفت: راهبرد اصلی استان بر تسهیل صادرات و همچنین افزایش نظارت های بهداشتی برای تولید با کیفیت تر به منظور جذب بازارهای بیشتر است.
وی در ادامه یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی را حفظ و حراست از سرمایه دامی استان عنوان کرد و افزود: در این رابطه سال گذشته 9 میلیون و 320 هزار نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های واگیر دار دامی انجام شده است.
وی شاربن، تب برفکی، آبله، هپاتیت، آگاراکسی، بروسلوز یا تب مالت را از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد که واکسیناسیون در برابر آن انجام می شود.
وی گفت: واکسیناسیون دام های عشایر و روستاییان باعث افزایش سطح پوشش ایمنی بدن دام ها ، کاهش بیماری ها در جمعیت دامی و افزایش تولید می شود.
رسولی یکی دیگر از اقدامات دامپزشکی را سم پاشی و ضد عفونی جایگاه های دام دراستان معرفی کرد و افزود: سال گذشته 930 هزار مترمربع جایگاه دام و 250 هزار واحد دامی سم پاشی شدند.
وی گفت: فعالیت کنه ها و حشراتی نظیر کنه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو در جایگاه های دام و همچنین بدن دام ها است که با سم پاشی این ناقلان بیماری از بین می روند.
وی از افزایش میزان سم پاشی ها در استان خبر داد و افزود: گرم شدن هوا موجب افزایش فعالیت کنه ها و حشرات موذی می شود بنابراین عملیات سم پاشی در حال انجام است.
وی گفت: برخی بیماری های نوظهور نیز نظیر vch در آبزی پروری و بیماری ˈلم پی اسکینˈ در دام های پرورشی هستند که هنوز وارد استان نشده و آمادگی مقابله با آن در استان وجود دارد.
مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: بر مبنای تشخیص سریع، واکنش سریع و اقدام به موقع هر ساله عملیات واکسیناسیون در هر دام چهار بار در سال انجام می شود.
430 مرغداری پروانه دار در استان همدان فعال است و سالانه 23 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com