5 پیشنهاد اساسی برای حل معضلات صنعت

5 پیشنهاد اساسی برای حل معضلات صنعت

ITPNews - رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه از احتمال تکرار تلخ تجربیات گذشته در صنعت مرغداری و بروز بحران ناگوار وابستگی به واردات از سایر کشور ها خبر داد.
حسن مهربانی - رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه - با بیان این نکته که امروز قیمت مرغ زنده به حدود 3 هزار و 100 تومان رسیده است، تصریح کرد: این قیمت برای تولید کننده به شدت در حاشیه زیان قرار دارد؛ زمانی که قیمت مرغ تا این حد افت می کند به طور طبیعی شاهد امتناع تولید کنندگان مرغ برای جوجه ریزی خواهیم بود و این کاهش تولید گوشت مرغ در آینده.
وی با اشاره به اتفاقات تلخ سال 90 در صنعت مرغداری ایران تشریح کرد: طی ماه های آبان و آذر سال 90 به این دلیل که خرید تضمینی با قیمت مناسبی صورت نگرفت و ذخیره سازی در سطح قابل قبولی انجام نشد و از سوی دیگر با کمبود سویا و نهاده های اولیه مواجه شدیم، در اسفند 90 و فروردین 91 قیمت جوجه به شدت نزول کرد. بنابراین انگیزه تولیدکننده از بین رفت و در ماه مبارک رمضان سال 91 با کمبود مرغ روبرو شدیم.
مهربانی ادامه داد: امروز نیز شاهد تکرار همین مسئله هستیم. قیمت جوجه ای که هزینه اولیه تولید آن 850 تومان می باشد با در نظر گرفتن واریته های موجود در ایران به بین 500 تا 700 تومان رسیده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاهد آن هستیم که گله های مولد کشور که جوجه مورد نیاز را تولید می کنند خود را از چرخه تولید خارج خواهند کرد و تبعات این مسئله 5 الی 6 ماه دیگر گریبان مردم را می گیرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، تصمیمات نادرست و چند فرقه ای مسئولان را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: پس از آنکه با کمبود مرغ روبرو شدیم با اتخاذ یک تصمیم اشتباه، واردات مرغ با هر قیمت و به هر طریقی انجام شد و شاهد دو اتفاق بد بودیم. اول اینکه بیماری های ناشناخته ای وارد کشور شد و از سوی دیگر تولید داخلی به شدت ضربه دید.
وی خاطر نشان کرد واردات بی رویه انجام شده، سوژه ساز بسیاری از جراید و رسانه های بیگانه قرار گرفت و این در حالی است که ما مدعی تولید مازاد و صادرات به بازار منطقه می باشیم.
{tor_sutitle}دولت باید در اولین فرصت و بدون از دست دادن هر زمانی، اقدام به خرید مرغ با قیمت مناسبت از تولیدکننده نماید. هر تعللی، عواقب اقتصادی سنگینی خواهد داشت{/tor_sutitle}مهربانی تاکید کرد: در واقع تولید کننده برای تولید خود برنامه ریزی دقیقی دارد ولی متولیان بازار به موقع وظیفه خود را انجام نمی دهند و تصمیم در این خصوص را به بخش خصوصی واگذار نمی نمایند.
وی یادآور شد: از دو هفته گذشته اعلام کردیم که دولت باید پس از اتمام تعطیلات عید نوروز به اصلاح قیمت خرید تضمینی پرداخته و ذخیره سازی مرغ را آغاز کند، چرا که نه قیمت پایه برای خرید تضمینی مناسب است، نه نحوه جمع آوری و میزان خرید آن از مرغدار جدی گرفته شده است و بدون تردید جدی نگرفتن این معضل یعنی، کاهش جوجه ریزی مرغدار، بنابراین مولد جوجه با علم بر این تصمیم مرغدار و برای جلوگیری از ضرر و زیان خود، اقدام به کاهش تولید جوجه خواهد کرد و این کاهش تولید جوجه یعنی کاهش تولید مرغ و در نهایت مجددا مرغ کاهش یافته، قیمت افزایش پیدا کرده و دولت با صرف هزینه های گزاف و در بین تمام مشکلات موجود باید در تفکر نحوه واردات گوشت مرغ باشد.
مهربانی به عنوان پیشنهاد اول انجمن به منظور جلوگیری از بحران کمبود مرغ که ارزان ترین پروتئین در دسترس مردم است، گفت: نرخ تورم را باید در قیمت ها حساب کرده و پس از تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی، به موقع و در اسرع وقت و بدون از دست دادن هر گونه زمانی، اقدام به خرید مرغ از تولیدکننده و تشکل هاخریداری نماید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، بابیان این نکته که اگر قیمت ها اصلاح شود، مرغ دار رغبت پیدا می کند و مازاد تولیدات خود را به شرکت پشتیبانی امور دام می دهد، بیان کرد: از این طریق به جای اینکه یارانه را به تولیدکننده خارجی بدهیم، تولید کننده داخلی را حمایت می کنیم.
{tor_sutitle}مشکلاتی که اکنون قابل پیش بینی می باشد، باتصمیمات صحیح قابل حل می باشد و می توانیم از ضررهای بزرگ اقتصادی که بر پیکر تولید، دولت و مردم زده می شود جلوگیری نماییم{/tor_sutitle}وی افزود: مسئله دیگر عدم تخصیص ارز لازم برای ترخیص نهاده هایی است که در حال حاضر در بنادر کشور متوقف شده اند. همین موضوع باعث شده است که ظرف یک ماه اخیر قیمت سویا و ذرت از 10 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.
این فعال اقتصادی در صنعت دام و طیور نگرانی دیگر خود را عدم تخصیص ارز به موقع برای گشایش اعتبار و ثبت سفارش های جدید برای ماه تیر اعلام و تاکید کرد: در حال حاضر ارز لازم بر ای ثبت شفارش به کندی انجام می شود که همین موضوع در آینده مشکل آفرین خواهد شد.
مهربانی یادآور شد: این صنعت در طول یک سال به حدود 2.5 میلیارد دلار ارز نیاز دارد. اگر برای تخصیص ارز برای واردات ذرت و سویا تاخیری به وجود آید گرفتاری های جدی برای این صنعت به وجود می آید.
بر اساس این گزارش در طول یک سال به واردات 4 میلیون تن ذرت و 2.5 میلیون تن سویا نیاز است. ارزش تولیدات این صنعت 5.5 میلیارد دلار است که از این بین 4 میلیارد دلار آن به تولید مرغ و 1.5 میلیارد دلار آن به تخم مرغ اختصاص دارد.
طبق آمار موجود در سال 91 نوسان قیمت جوجه یک روزه برای تولید کننده مرغ و تخم مرغ نزدیک به 18.5 درصد بوده است. از سوی دیگر جوجه یک روزه در حال حاضر نسبت به سال 89 با 3درصد کاهش قیمت به فروش می رسد.
وی با ارائه پیشنهادات فوق اعلام کرد، لازم است نظام بانکداری کشور به اهمیت دادن به تولید داخلی، تدابیری را اتخاذ نماید که با ارائه تسهیلات به تولید کنندگان گوشت و تخم مرغ، روند تولیدی کشور را رونق داده و یکی از مهم ترین دغدغه های تولید را سامان دهد.
وی در پایان اظهار داشت: مشکلاتی که اکنون قابل پیش بینی می باشد، با اقدامات سریع و تصمیمات صحیح قابل حل کردن و برطرف کردن می باشد و با این اقدامات می توانیم از ضررهای بزرگ اقتصادی که بر پیکر تولید، دولت و مردم زده می شود جلوگیری کنیم.









 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    واقعا ً متاسفم گوجه فرنگی باید باشه کیلویی 5000تومان اما مرغ کیلویی 3200تومان

    پاسخ...
  •  

    ناشناس گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    به اقای دکتر بگویید خیلی قبولش داریم ولی به گفته های قبلی خودش رجوع نماید اگر نقطه نظراتش عوض شده که هیچ حرفی نیست وگرنه نان را به نرخ روز نخورد حالا که قیمت جوجه پایین اومده یادش افتاده ازتولید کننده باید از طرف مسیولین حمایت صورت بگیرد چون قبلا فرموده بودن قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکنه وما رابه حال خود ول کنید /؟؟؟؟ا؟؟؟؟شعار اقتصاد ازاد میداد >>>پس اقای دکتر یادت نره مجموعه تولید را بطور یکپارچه باید درنظر گرفت اعم از گوشتی وجوجه یکروزه نه فقط وقتی که مجموعه تحت امر شما منافعش به خطر میافتد افاضات فرمایید>>>>اراتمند یکی از دوستانت؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    مرغدار جویبار گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    جوجه را 1500 نومان می فروختین این حرفا را نمی زدین. پیداتون نبود. این همه ظلم بر مرغدار می کنید چوبشو هم میخورین آقایون جوجه فروشا

    پاسخ...
  •  

    شاهین گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    چرا قیمت اعلام مرغ زنده توسط شرکت I.T.P news درحد اقل و حد اکثر ان تفاوت فاحشی دارد؟

    پاسخ...
  •  

    دکتر قاسم زاده گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    همه جای دنیا به صادرات محصولات کشاورزی سوبسید میدهند تا بازارهای جهان را فتح کنند، و روی واردات تعرفه میگذارند تا تولید کننده داخلی زیان نکند، در ایران بر عکس است. مسئولین ما همیشه قیمت روز مرغ را میبینند و تا قیمت بالا میرود تعزیرات و واردات را به جان تولید کننده می اندازند و وقتی قیمت پایین می آید پا پس میکشند. تولید کننده نگون بخت هم همیشه به طمع بالا رفتن ناگهانی قیمت و سود یک دوره ای برای جبران زیانهای گذشته به تولید ادامه میدهد. بیم مسئولین و تولید کنندگان هم هیچ ارتباط اطلاعاتی و مدیریتی نیست. به این زودی نمیتوان انتظار اصلاح وضع را داشت. شاید تنها صدایی که گاهی از تولید کنندگان شنیده میشود همین انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه است که گاهی خود آماج حملات همکاران گوشتی خود در زمان افزایش قیمت جوجه میشود.

    پاسخ...
  •  

    ناصر گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    آقای دکتر مهربانی دو ماه بود جوجه را به قیمت 15500 ریالی نقد ی می فروختین هیچ سر و صدایی نمی کردی شما فقط دلتون به حال مرغ مادر یها می سوزد ولی ایکاش وجدانا یه مقدار ناچیز به حال مرغدار گوشتی هم فکر می کردی .

    پاسخ...
  •  

    ali گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    من متعحبم چرا وقتی یک دوره مرغدارها دارن یر یه یر یا صرر میدن تینهمه هیاهو میکنند ولی وقتی کشاورزها که ترن اور سرمابه شون خداقل سه برابر مرغداری ,وقتی محصولاتشونو تو زمین شخم می کنند کسی به دادشون نمی رسه اینهمه حرص واسه گسترش مرغداری ها که همه مرفدارها بفکر افزایش تولیدن بخاطر ضررهای هنگفنش؟ بار خودمونو روی مصرف کننده با این کیقیت بد لاشه نذاریم.

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۲/۰۱/۲۴

    جای تعجب نیست.اینجا ایرانه :)

    پاسخ...
  •  

    بهمن- پنب گفت : ۹۲/۰۱/۲۵

    مسئولین در خواب زمستانی میباشند و کشور ما هر سال باید به علت سهل انکاری مسئولین ارز مملکت را به حساب بیکانکان بریزد و صنعت خودمان محروم از این بخششها

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com