45 درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی مربوط به اموردام کشوراست

45 درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی مربوط به اموردام کشوراست
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: 45 درصد از تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی کشور مربوط به تولیدات دامی است.
 دکتر مرتضی رضایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ارزش بسیار بالای صنعت کشاورزی و دامپروری در کشورافزود: سالانه حدود 8 میلیون و 800 هزار تن شیر، دو میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ و حدود 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود.
وی، این میزان تولید را نشان دهنده حجم تولیدات بسیار بالای بخش دام در کشور دانست و اظهار داشت: اهمیت بالای بخش تولید دامی ، بار مسوولیت بخش تحقیق را بیشتر کرده است.
رضایی مهمترین وظیفه موسسه تحقیقات علوم دامی را تحقیق و توسعه نیازهای کشور در موضوع دام عنوان کرد و گفت: سیاست های این موسسه در سال های اخیر تغییر یافته و منطبق با شرایط کشور شده بطوریکه قبل از این هیچ تعاملی بین دستگاه های اجرایی و صنعت با تحقیقات وجود نداشت.
وی با بیان اینکه 96 درصد تولیدات دامی توسط بخش خصوصی و مردم تولید می شود
، افزود: در تلاش هستیم تا بخش تحقیقات علوم دامی با بهره برداران واقعی بخش تولیدکنندگان در بخش های طیور، زنبور عسل، گاو شیری، عشایری بیشتر شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشورگفت: براین اساس گستره کاری این موسسه به کل کشور کشیده شده و طرح های مختلفی را در جهت بهبود تولید و کیفیت دام با همکاری دستگاه های ذیربط انجام می دهیم.
وی اجرای طرح کلان بهبود نرخ بره گیری در گله های عشایر را یکی از طرح ها برشمردو اظهار داشت: عشایر به دلیل اینکه یکی از عمده تولیدکنندگان گوشت بز و گوسفند هستند و نرخ بره گیری یعنی که بره ای متولد شود ، زنده بماند و از شیرگرفته شود کمتر از 70 درصد است.
وی ادامه داد: بطوریکه در برخی از مناطق محروم کشور50 درصد و بعضی از مناطق تا 80 درصد اعلام شده است و این موسسه با سفارش سازمان عشایری این طرح را در 18 پروژه در داخل گله های عشایری اجرا کرد.
رضایی گفت: با اجرای این طرح در موضوعاتی همچون تغذیه تکمیلی و هورمون تراپی منجر به افزایش حداقل یک و نیم برابری بره گیری شد.
وی اجرای طرح راه اندازی ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره را از دیگر طرح ها در چند سال اخیر دانست و افزود: در چند سال اخیر با چالش های موجود در بحث اقتصاد شیر و از طرفی وارد کننده بودن گوشت قرمز توسط کشور ما منجر به اجرای این طرح شد.
وی، پرورش نژادهای خاص برای تولید اقتصادی شیر و تولید گوشت بومی را از اهداف این طرح عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در مناطقی از کشور بخصوص شمال کشور اجرا شده تا نژادهای دو منظوره پرورش یابند و تا کنون به نتایج خوبی نیز رسیده ایم.
سرانه مصرف گوشت در ایران بایستی به 150 کیلو گرم در سال برسد
رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور را بسیار پایین دانست و گفت: تا چند سال قبل سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ما برای هر نفر 60 کیلوگرم بود که در سال های اخیر به یکصد کیلوگرم رسیده ولی این عدد بایستی به 150 کیلوگرم افزایش یابد.
وی بیان داشت: این در حالی است که کشور ما در زمینه مصرف گوشت مرغ از رکورد داران جهانی است.
رضایی یکی از مهمترین برنامه های این موسسه در سطح کشور را بهبود وضعیت تولیدات برشمرد و افزود: در دوره حاضر بزرگترین مزیت صنعت دامی کشور تولید پروتئین حیوانی است.
موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از حدود 80 سال پیش تاسیس شده و هم اکنون در 28 استان کشور شعبه دارد.
این موسسه در عرصه حدود 150 هکتار خارج از بافت کرج راه اندازی شده بود که اکنون در بافت قرار گرفته و در شش بخش تخصصی در موضوعات مختلف کار می کنند.
بخش های تحقیقات تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد طیور، بیوتکنولوژی دام ، زنبور عسل و فرآورده های آن، تولید و مدیریت تولید و تولید مثل و فرآورده های دامی در این موسسه مشغول فعالیت هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com