30 واحد مرغداری آمادگی تولید و پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را دارند

30 واحد مرغداری آمادگی تولید و پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را دارند

خبرگزاری فارس - معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان گفت: آمادگی اجرای طرح گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در 30 واحد تولید و پرورش مرغ وجود دارد.
محمد دارایی در گفتگو با فارس در همدان اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبارات، سال‌های آینده آمادگی لازم برای اجرای طرح تولید و پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در سراسر استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تولید پرورش گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به شکل پایلوت در شهرستان تویسرکان انجام می‌‌شود و این واحد مرغداری گوشتی 40 هزار قطعه‌ای و کاملاً مکانیزه است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای تولید پرورش گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک برنامه‌ریزی شده، افزود: هم‌اکنون طرح پرورش گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در سه استان کشور از جمله همدان برای نخستین بار به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه واحدهای پرورش گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از یک سیستم بسته مکانیزه برخوردار هستند، تصریح کرد: این طرح در واحد‌های بسته و دارای هوای ایزوله و با قرنطینه و نظارت مناسب اجرا می‌شود.
دارایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چند درصد واحد‌های پرورش مرغ دارای سیستم‌های مکانیزه مناسب هستند، بیان داشت: تعداد واحد‌های پرورش مرغ دارای سیستم بسته کم است.
وی با اشاره به نو بودن طرح پرورش گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک گفت: مرغداران به تدریج با شرایط پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و دارو آشنا می‌شوند و برای بهسازی و نوسازی مرغداری‌ها و استفاده از تجهیزات به روز آمادگی دارند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان ضمن اشاره به اینکه در مرحله دوم 10 واحد به تعداد واحد‌ها اضافه می‌شود، عنوان داشت: تولید گوشت مرغ بهداشتی بدون دارو به خصوص آنتی بیوتیک از نظر بهداشتی کاملاً بهداشتی است و با همکاری اداره کل دامپزشکی شرایط از نظر نظارت بهداشتی و قرنطینه در کنترل است.
وی با بیان اینکه در گذشته انواع آنتی‌بیوتیک بر اساس نوع بیماری استفاده می‌شد، ابراز داشت: ورود هر نوع بیماری با احتمال قوی در واحد‌های بسته‌ پرورش مرغ امکان‌پذیر نیست فقط با اقدامات ضدعفونی، مدیریت خوب و تأمین درجه حرارت مناسب از بروز هر نوع بیماری جلوگیری می‌شود.
دارایی با تأکید بر اینکه طرح پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در همدان، قزوین و خراسان رضوی به صورت آزمایشی انجام می‌شود، تصریح کرد: گوشت‌های مرغ موجود در بازار کاملاً تأیید شده و تحت نظارت دامپزشکی است.
وی در اختیار قرار دادن اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز مرغداری‌ها و دامداری‌های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مرغداری‌ها و دامداری‌های مکانیزه باید با در اختیار قرار دادن اعتبارات اصلاح شوند زیرا بیشتر واحد‌های مرغداری استان دارای امکانات قدیمی هستند و باید به روز شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در پایان اظهار داشت: آموزش به مرغداران به منظور اصلاح وضعیت موجود انجام شده، همچنین طرح‌هایی در خصوص افزایش ضریب تبدیل مرغداری و مدیریت در "مرغداری تا کشتار‌گاه " به مرغدار آموزش داده می‌شود.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com