2500 اکیپ ثابت عید قربان بر دامها نظارت می‌کنند

2500 اکیپ ثابت عید قربان بر دامها نظارت می‌کنند
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی گفت:2500 اکیپ ثابت، نظارت بر دام‌ها را طی عید قربان انجام می‌دهند.
دکتر هادی تبرائی در حاشیه بازدید از کشتارگاه‌های صنعتی خراسان‌شمالی، افزود: دامپزشکی با توجه به در پیش بودن عید قربان در راستای حفظ بهداشت عمومی و سلامت، نظارت کلی بهداشتی و شرعی را بر عرضه دام زنده و کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی دنبال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه190 بیماری در کشور شناسایی شده که از این تعداد50 بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است، ادامه داد: سیاست ما بر این است تا کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی انجام شود.
تبرائی با بیان اینکه استقبال مردم برای کشتار دام در کشتارگاه‌ها اندک است، ادامه داد: این استقبال در خراسان‌شمالی نسبت به استان‌های دیگر بهتر است.
وی اظهار کرد: تمامی خدمات ارائه شده در روز عید قربان برای کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها به صورت رایگان خواهد بود.
این مقام مسوول بیان کرد: برای حفظ بهداشت عمومی، طی این روز در صورت نیاز از توان بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح پایش باقی‌مانده در فرآوده‌های خام دامی یکی از طرح‌های این سازمان است، توضیح داد: این طرح پنج ساله بوده که از سال 88 شروع شده و در سال 92 نیز به پایان می‌رسد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: این طرح در سال 88 بر روی شیر، در سال 89 بر روی عسل و ماهی قزل‌آلا، در سال 90 بر روی گوشت مرغ، در سال 91 بر روی گوشت قرمز بوده و در سال 92 بر روی تخم مرغ خواهد بود.
وی درباره کشتارگاه‌های موجود در کشور گفت: 700 کشتارگاه سنتی در کشور وجود داشته که تعداد این کشتارگاه‌ها هم اکنون به 334 کشتارگاه رسیده است.
به گفته تبرائی برای اینکه این کشتارگاه‌ها تبدیل به صنعتی شوند باید دارای توجیه اقتصادی باشند.
وی تعداد کشتارگاه‌های صنعتی دام موجود در کشور را 56 کشتارگاه بیان کرد.
این مقام مسوول با ذکر اینکه باید به دنبال هویت‌دار کردن فرآوده‌های خام دامی برویم، اظهار کرد: تاکنون درمورد هویت دار کردن گوشت مرغ موفق بوده‌ایم که هویت دار کردن گوشت قرمر نیز در آینده انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه اکنون 50 تا 60 درصد از تخم‌مرغها به صورت نشانه دار توزیع می‌شود، افزود: امید می‌رود تا دو سال آینده تمامی تخم‌مرغ‌های توزیع شده دارای نشانه باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com