24 هزار‌ ‌دام در نرماشیر واکسینه شدند

24 هزار‌ ‌دام در نرماشیر واکسینه شدند
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت‌: از ابتدای سال جاری تاکنون‌ 24 هزار رأس دام سنگین این شهرستان ‌علیه تب برفکی واکسینه شدند.
عباس سرحدی اظهار داشت: طی سه فاز واکسیناسیون دام سنگین‌، 24 هزار رأس گاو از ابتدای سال جاری در نرماشیر واکسینه شدند.
وی افزود: در فاز جدید واکسیناسیون تب برفکی از ابتدای بهمن ماه سال جاری 39 هزار و 366 رأس گوسفند و بز در این شهرستان علیه این بیماری مسری واکسینه می‌شوند.
سرحدی‌ با بیان اینکه تاکنون علائم بیماری تب برفکی در نرماشیر مشاهده نشده است، خاطر‌نشان کرد‌: از دامداران درخواست داریم تا در صورت مشاهده دام مشکوک به بیماری مراتب را به این شبکه اطلاع دهند.
وی گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی و قابل انتقال به دام‌های دیگر است که از طریق ترشحات بدن دام بیمار به دام سالم منتقل می‌شود.
سرحدی ابراز داشت: ویروس تب برفکی از طریق هوای تنفسی، شیر، بزاق، مدفوع و سایر ترشحات دام بیمار به محیط اطراف پخش می‌شود سپس از طریق تنفسی، گوارشی، زخم‌های جلدی و مخاط می‌تواند دام‌های مجاور را مبتلا کند.
وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی با توجه به پایین آوردن راندمان تولید در دامداری‌ و‌ تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها و ایجاد ضابعات قلبی خسارات اقتصادی سنگینی را بر دامدار تحمیل می‌کند.
سرحدی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با بروز بیماری ممانعت از ورود دام‌های بی‌هویت به دامداری و نیز قرنطینه کردن دام‌های جدید قبل از ورود به گله است.
وی گفت‌: از آنجا که انسان می‌تواند به عنوان ناقل مکانیکی موجب انتشار ویروس شو‌د، باید از تردد بی‌مورد در سایر دامداری‌ها جلوگیری شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com