2 هزار میلیارد تومان مرغ در لاشه سوزها خاکستر می شوند

2 هزار میلیارد تومان مرغ در لاشه سوزها خاکستر می شوند
سالانه در صنعت مرغداری  کشور 2هزار میلیارد تومان مرغ در لاشه سوزها خاکستر می شوند.
صنعت مرغداری در کشور ما قدمتی بالغ بر یک قرن دارد و ایران از نظر تولید و پرورش مرغ گوشتی رتبه هفتم جهان را دارد . چرخه تولید مرغ گوشتی مزارع اجداد ، مادر ، جوجه یکروزه و فارمهای پرورش و کشتارگاههای متعددی در طول سه دهه گذشته در کشور ایجاد شده وزمینه خودکفایی کشور فراهم شده است. حال سوال اینجاست که چرا هم تولید کننده می نالد و هم مصرف کننده، چرا قیمت تمام شده محصول داخلی فراتر از قیمت جهانی است .و چرا و چراهای دیگر طبق گزارشات متولیان امر سالانه قریب به یک میلیارد و یکصد میلیون قطعه جوجه یکروزه در کشور تولید و بعد از پرورش با اوزان بالای 2/2 کیلیو گرم وارد بازار  مصرف میشود . باز طبق آمارهای استخراجی از سطح کشور میانگین تلفات درمزارع بین 10 الی 15 درصد را شامل میگردد . اگر با یک حساب سر انگشتی محاسبه گردد بیش از 300 هزار تن مرغ؛ در طول دوره پرورش از چرخه تولید خارج و در لاشه سوز مرغداریها به خاکستر تبدیل میگردد . اگر بهای یک کیلو مرغ را 6000 هزار تومان در نظر بگیریم رقمی بالغ بر2000 میلیارد تومان را با دست خود خاکستر میکنیم . آیا جای تاسف و تامل نیست!                                                                                                         
باز جای تاسف بسیار است این فرهنگ در نزدیک مرغدار نهادینه شده که 10 الی 20 درصد جوجه ریزی بیشتر انجام میدهد چون میداند خوراک لاشه سوزها خواهد شد و یا در خرید لاشه سوزها بدنبال ظرفیت بالای سوزندان لاشه مرغ هستند!                                                                                                                             
نگارنده اعتقاد دارد که در طول سه دهه گذشته توسعه مرغداری در حد مطلوب وفراتر از انتظار صورت گرفته و خودکفایی کامل حاصل و مازاد تولید نیز وجود دارد و باید فکری برای صادرات کرد . ولی متاسفانه در زمینه رعایت استانداردهای تولید توجه که نه بلکه بی توجهی کامل شده است که خود جای سوال دارد !                             
علل وقوقع حادثه را می توان در،عدم آگاهی و شناخت کافی تولید کنندگان با علوم روز پرورش،عدم رعایت امور بهداشتی و قرنطینه ای،نبود مدیریت تهویه در فارمهای مرغداری،عدم رعایت فواصل استاندارد در احداث مرغداری ها و عدم توجه به مدیریت اصولی پرورش جستجو کرد.  
عزیزان متولی ، دوستان اتحادیه ها و برادران و خواهران تولید کننده ، تجربه سه دهه فعالیت اینجانب در زیر بخش دام و طیور و تجربیات شما عزیزان نیز در امر پرورش گواه اینست که با تزریق پول مشکل قابل حل نیست  شاید مسکن باشد ولی علاج کار نیست . باید ساختار و تفکر تولید تغییر یابد و به مباحث مختلف مدیریتی و به امر آموزش و ترویج شیوه های نوین توجه ویژه مبذول گردد.

 
نظرات شما
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۱/۰۵

    برادر من مطالب را اشتباهى به عرض جنابعالى رساندند و شما فكر نكنم كه يك مرغدارى را از نزديك ديده باشى چه رسد به سن سال تجربه اخه عزيز دل آمار تلفات را شما چطور تماما سن بارگيرى مرغ را محاسبه كردى نه برادر تلفات از شب ورود به سالن يعنى جوجه ٤٠ گرمى شروع ميشود و اكثرا الاخر دوره خيلى كم ميشود كاس قبل از اين گفته هايت با يك توليدكننده مشورت ميكردى

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com