160 هزار تن گوشت مرغ در ماه رمضان عرضه می‌شود

160 هزار تن گوشت مرغ در ماه رمضان عرضه می‌شود
دلار 11درصد گران شده، وزارت بازرگانی دان مرغ را 20 درصد گران‌ کرده است سرویس: کشاورزی و دامپروری
رییس هیات مدیره‌ی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از عرضه 160 هزار تن گوشت مرغ گرم و 30 هزار تن گوشت مرغ منجمد در ماه رمضان خبر داد و گفت: در حالی‌که دلار 11 درصد گران شده، وزارت بازرگانی خوراک و دان مرغ را 20 درصد گران‌ کرده است، لذا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را برای ماه رمضان داشت احتمالا هر کیلو مرغ گرم سه هزار و 700 تا سه هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.
محمد یوسفی گفت: هنوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده، درخواست وزیر جهاد کشاورزی را برای افزایش قیمت مرغ به دو هزار و 360 تومان مصوب نکرده درحالی‌که مرغداران در شرایط نامساعد اقتصادی قرار دارند.
وی افزود: طی چند روز اخیر براساس افزایش تقاضا قیمت مرغ مقداری افزایش یافته است، اما بازهم زیان تولید‌کننده را تامین نکرده و هنوز هم مرغداران محصول خود را با زیان می‌فروشند، لذا قیمت مرغ باید افزایش یابد.
یوسفی تصریح کرد: درپی عقب‌نشینی تعدادی از مرغداران از جوجه‌ریزی، قیمت جوجه به شدت کاهش یافته و هر قطعه جوجه از هزار و 150 تومان به 400 تومان رسیده است که برای صنعت مرغ مادر فاجعه است.
مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گوشتی تهران تاکید کرد: تولید جوجه کاهش نیافته و همه جوجه‌های تولیدی در واحد‌های پرورشی به مرغ تبدیل می‌شوند، لذا میزان تولید گوشت کاهش نخواهد داشت، اما درپی کاهش قیمت آن، هزینه‌ی تمام‌شده تولید گوشت مرغ در دوره‌ی بعدی کاهش می‌یابد.
وی قیمت هر کیلو گوشت مرغ درب کشتارگاه را سه هزار و 200 تومان عنوان و اظهار کرد: براساس هزینه‌ی تمام‌شده‌ی تولید علاوه بر 10 درصد سود تمام قیمت گوشت مرغ باید سه هزار و 800 تومان باشد، هرچند قدرت خرید مردم پایین‌تر از این قیمت است.
یوسفی‌ با بیان این‌که ماهانه 140 هزار تن گوشت مرغ و دو هزار تن مرغ زنده تولید می‌شود، گفت: طی چهار ماهه گذشته تولید جوجه یکروزه برای تولید گوشت مرغ در ماه رمضان روند افزایشی داشته لذا در ماه رمضان تولید به اندازه نیاز و کافی وجود داشت و با افزایش 20 هزار تنی در تولید گوشت گرم و استفاده از ذخائر مرغ منجمد وزارت بازرگانی برای افزایش تقاضا در ماه رمضان هیچ مشکلی نخواهد بود و 160 هزار تن گوشت مرغ عرضه می‌شود.
وی تاکید کرد: به‌منظور تولید پایدار دولت باید از صنعت مرغ که هم‌اکنون به خودکفایی محصول استراتژیک تولید رسیده است، حمایت کند تا با تامین سود مناسب برای تولید‌کننده، تولید پایدار باقی بماند.
به گفته‌ی وی سه ابتدای سال ماهانه 125 هزار تن گوشت مرغ در بازار عرضه شده که هم‌اکنون تولید نسبت به سه ماهه‌ی قبل 20 درصد افزایش یافته است.
یوسفی درباره‌ی این‌که با توجه به کاهش قیمت جوجه یکروزه و کاهش قیمت مرغ ماه رمضان در پی این موضوع اظهار کرد: برای ماه رمضان کاهش قیمت تمام شده وجود دارد، اما افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت خوراک مرغ را به همراه داریم. از سوی دیگر در حالی‌که دلار 11 درصد گران شده، وزارت بازرگانی خوراک و دان مرغ واحد‌های مرغداری را 20 درصد گران‌ کرده است، لذا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت و قیمت هر کیلو مرغ گرم باید سه هزار و 700 تا سه هزار و 800 تومان باشد که این مبلغ با توجه به افزایش نرخ دلار و خوراک مرغ - که بسیاری از آن وارداتی است - مبلغ بالایی نیست و برای ماه رمضان هم احتمالا به همین نرخ عرضه می‌شود؛ البته ممکن است دولت ذخیره‌های منجمد خود را که حدود 20 تا 30 هزار تومان است، به قیمت پایین‌تر عرضه کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com